Frameprothese aanpassen?

Author:
jb81nl
Posted:
za, 06/21/2025 - 10:00
Hoi, Om met de deur in huis te vallen: ik mis in mijn linkerbovenkaak 2 tanden. Nu heb ik bij mijn tandarts een frameprothese laten aanmeten, maar ben niet geheel tevreden over het resultaat. Aan de rechterkant zijn er 4 haakjes erg goed zichtbaar en bovendien zit de prothese naar mijn idee niet helemaal goed vast. Nu mijn vraag: -is het mogelijk om de haakjes van de bestaande prothese te verplaatsen naar de binnenkant van de tanden? Ik heb bovenstaande aangegeven bij mijn tandarts en die vertelde dat hij de haakjes wat kan laten bijstellen zodat de prothese wat steviger vast zit. Hij gaf alleen ook aan dat haakjes aan de binnenkant laten plaatsen niet mogelijk is, omdat er minder houvast zou zijn?
Tandarts_Richa…

Haakjes kunnen geactiveerd worden, maar niet oneindig, om meer houvast te krijgen. Soms is de stand v d tanden dusdanig dat er te weinig "houvast"te realiseren is. Dan kan een klein groefje boren of een beetje vulling plakken uitkomst bieden.Een haakje moet een tand/kies meer dan 180* omvatten anders bestaat de mogelijkheid dat de tand door de krachten verplaatst worden en soms zelfs verloren raken. Dus lijkt mij niet handig om aan de "buiten"kant te verplaatsen. Een frame prothese is een uitneembare voorziening dus niet "schroef"vast en de haakjes kunnen zichtbaar zijn. Een gedeeltelijk plaat prothese heeft dat niet maar heeft mnder houvast en door het slinken v d kaak later zakt het ook weg. Uit twee kwaden is een frame prothese beter. Bevalt dat niet ....kies dan, indien financieel mogelijk, voor een vaste oplossing. Implantaten, kronen/bruggen.
za, 06/21/2025 - 10:32 Permalink