Afdruk gebit betalen

Author:
anneliesvdw
Posted:
ma, 05/05/2025 - 20:22
Onlangs was ik voor mijn zoon bij de orthodontist. Tijdens de eerste afspraak werd er een ortopantonogram genomen en tijdens de volgende afspraak een 3D-foto en een schedel rx. Er werd mij verteld dat dit nodig was om diagnose te stellen mbt oorzaak overbeet.

Na deze foto s hebben wij een tweede opinie gevraagd in een universitair ziekenhuis. Zij zeiden ons dat er geen medische noodzaak was voor een beugel en daarom heb ik de volgende afspraak bij de orthodontist geannuleerd. Tijdens deze afspraak zou het behandelplan besproken worden.

Deze afspraak heb ik dus 1 week na het nemen vd laatste foto s + 1 maand voor de volgende afspraak geannuleerd.

De orthodontist mailde mij dat ze reeds gebit afdrukken hadden gemaakt die ik dien te betalen. Dat werd nooit met mij overlegd, dus op grond waarvan zou ik toch dienen te betalen?

Ik had enkel ingestemd met foto s. Nooit sprake geweest (of iets getekend of besteld) van een afdruk.

Op grond waarvan zou ik dienen betalen?

Dankjewel!
Annelies
Tandarts_Richa…

Wat was uw zorgvraag?.
"Behandelplan. Aan de hand van de behandelwens, de digitale gebitsmodellen, de röntgenfoto's, de lichtfoto's en de overige gegevens bepaalt de orthodontist samen met u wat in uw specifieke geval de beste aanpak is. Dit wordt met u besproken en u kunt gerust vragen stellen en uw eigen voorkeuren aangeven".
"https://beugel.nl/diagnose-en-behandelplan/".
Wat verstaat u onder "medisch noodzakelijk". Hoe groot de afwijking ook is, esthetisch vaak niet fraai, men gaat er niet aan dood...(sorry voor het zo noemen). Vaak is de zorgvraag uit esthetisch oogpunt gesteld. Is dat "medisch noodzakelijk"?.
"Wanneer is een beugel medisch noodzakelijk?
Medische noodzaak van de beugel of behandeling

Denk aan afwijkingen als een gespleten lip, kaak of gehemelte, het ontbreken van tanden, een specifieke afwijking van het tandglazuur of klachten met de kaakgewrichten of kauwspieren.17 feb 2025"
"Is er een medische reden voor een beugel?
Rechte tanden hebben minder kans op gaatjes en tandvleesaandoeningen, wat leidt tot een gezondere mond. Orthodontische behandeling helpt ook bij het voorkomen van diverse tandheelkundige gezondheidsproblemen . Scheefstaande tanden kunnen problemen veroorzaken zoals overvolle tanden, wat kan leiden tot problemen met effectief poetsen en flossen.20 dec 2024".
"Is orthodontie medisch nodig?
Orthodontie is een aan belang winnende discipline binnen de tandzorg. Maar is een beugel medisch gezien altijd echt nodig? Wetenschappelijke studies wijzen voorlopig uit dat het niet behandelen van een onregelmatig gebit slechts zelden medische schadelijke gevolgen heeft.7 apr 2008".
"Zijn beugels noodzakelijk voor de gezondheid?
Tegenwoordig lijkt het erop dat iedereen ouder dan 12 jaar wel eens een beugel heeft gehad. De toenemende populariteit van beugels roept de vraag op: zijn beugels een medische noodzaak of gewoon een cosmetische behandeling? Het antwoord is: een beugel kan noodzakelijk zijn, vooral als je scheve tanden gezondheidsproblemen veroorzaken .".
di, 05/06/2025 - 21:07 Permalink
anneliesvdw

Heel erg bedankt voor jouw antwoord!

"Wat was onze zorgvraag?"
--> onze tandarts stuurde mijn zoon door naar de orthodontist om te kijken of er een beugel nodig zou zijn

Ik wilde daar ook wel een antwoord op en daarom afspraak gemaakt bij de orthodontist met de info hierboven vermeld.
Naar mijn gevoel kwamen wij gewoon terecht in een standaard systeem van onderzoeken waarbij iedereen met afwijkende kaak/tanden door moet, want er werd nooit gesproken over een zorgvraag.
Ik vind het gewoon vreemd dat er zonder overleg prestaties worden verricht waarvan ik geen weet heb. Misschien is dat gebruikelijk is als het op orthodontie aankomt.
wo, 05/07/2025 - 16:43 Permalink
Tandarts_Richa…

Was in de verwijzing de zorgvraag niet gesteld door uw tandarts?. U wilde een antwoord op uw vraag..zorgvraag???.
Om een antwoord te geven moet eerst onderzoek gedaan worden. Een plan gemaakt. Lees behandel plan hierboven wat daarvoor nodig is. Daarna wordt dat plan besproken en wordt besloten of tot behandeling over wordt gegaan.
wo, 05/07/2025 - 22:40 Permalink