Blijvende pijn na endo

Author:
Mannievi
Posted:
vr, 03/24/2023 - 15:40
Hi, ik heb een aantal maanden een endo gehad, en de kies blijft pijn doen als je er aan komt, met eten en met tandenpoetsen. Met vlagen is het zo erg dat ik moet overgeven van ellende.
Nu ben ik al een paar keer verwezen voor een apexresectie door mijn tandarts, maar er is geen ontsteking of oorzaak te zien. Ik slik al een tijdje anti epileptica om de zenuw tot rust te brengen, echter helpt dit niet voor deze kies. Ik heb in het verleden 4 endo’s gehad, waarvan 1 kies uit eindelijk laten extraheren, 1 apex en 1 voortand die licht gevoelig is en nu 1 kies die gruwelijk pijn blijft doen. Niemand wilt hem extraheren of apex uitvoeren omdat het een “gezonde” kies is. Iemand die een soortgelijke ervaring heeft of mij kan helpen?
Mannievi

Hi! Hierbij de afloop.
Ik ben bij een endodontoloog geweest en zijn advies was wederom een revisie omdat volgens hem bacteriën zouden weglekken ookal was dat op de foto’s + scans niet te zien. Ik kon pas maanden later terecht. De kiespijn was echter onhoudbaar waardoor mijn eigen tandarts de kies weer geopend heeft. De behandeling was zeer pijnlijk en viel niet te verdoven. Het was echt verschrikkelijk. De kies is de volgende dag dicht gemaakt, maar de pijn was nog erger. Ik kreeg morfine voorgeschreven van de huisarts en dit was de druppel. Een dag later ben ik naar het Antonius Leidsche Rijn gegaan. Daar wilde ze uit eindelijk de kies wel trekken, maar ook dit viel niet te verdoven. Onmenselijk gewoon, maar ik ben nu wel verlost. Gestopt met alle medicatie, anti epileptica etc. Nu sinds 2 maanden geen pijn meer, halleluja! Maar de oorzaak weten we nog steeds niet.
ma, 07/31/2023 - 17:13 Permalink
Tandarts_Richa…

Een ontstoken kies is door de ontsteking vaak moeilijk te verdoven. Een oud cliche. Voorkomen is beter dan genezen. Dus elke 6 maanden een controle bij de tandarts, om de 2-4 jr x-foto's ( ook v d wortels), afhankelijk v d noodzaak. Vervelend dat het zoveel ongemak heeft gegeven. Maar dat is nu over. Nu een plan maken , met uw tandarts, hoe de verloren gegane kauwfunctie te herstellen. Dit wordt vaak niet gedaan. Ik adviseer van wel. Net als met een met speelkaarten gebouwd huis gaat alles verschuiven als een weg gehaald wordt. Als wij alles konden weten....
ma, 07/31/2023 - 22:30 Permalink