Pijn in hoektand - maar niet door kou of hitte

Author:
Snowwie
Posted:
za, 03/18/2023 - 01:02
Sinds een week ofzo heb ik een zeurende pijn in mijn hoektand rechtsboven. De tand is compleet, is er niets vanaf gebroken, de pijn begon zo ineens te zeuren van één dag op de ander.

Ik heb al heel wat wortelkanaalbehandelingen gehad en ik ben ook absoluut niet bang voor de tandarts, goddank dat deze mensen er zijn, maar deze situatie is anders dan gebruikelijk.

Normaal zijn tanden en/of kiezen (ook) gevoelig voor kou of hitte. Deze hoektand is dat niet. De pijn is licht en zeurend en verergerd als ik tegen de kies aan tik, al dan niet met andere tanden of met mijn vinger. En omdat dit een HOEKtand is vraag ik me af hoe een wortelkanaalbehandeling, indien nodig, er dan uit gaat zien. De tandarts kan namelijk niet makkelijk van bovenaf zo naar beneden boren,.

In 1e instantie heb ik pijnstillers genomen en de pijn leek ook even weg, voor 2 dagen ofzo. Maar is nu weer terug. De behandeling vind ik niet zo erg maar er zijn wel wat zaken waar ik me zorgen over maak:
- De praktijk heeft het smoordruk, bij de laatste behandeling liet de tandarts al de klem voor het zetten van een vullen vallen, die viel van een boventand ineens eraf zo op m'n tong. Hij kon em nog gelukkig pakken. Mijn vader heeft eens zo'n vijlnaaltje in z'n keel gehad omdat de tandarts deze liet vallen. Die kon em ook gelukkig snel pakken. Ik vraag mij dan ook af waarom die vijltjes zo kort moeten zijn? Een beetje meer lengte voor een betere grip en 0 kans op in de keel vallen zou voor de patient ook wel prettiger zijn en de tandarts kan de kracht van z'n hele hand gebruiken om het kanaal schoon te schrapen. Alleen al door de drukte bij de praktijk voel ik me niet geneigd te gaan bellen.
- Verder komt daar ook nog eens bij dat ik al op het maximum zit van mijn budget bij de verzekering. Een wortelkanaalbehandeling kost denk ik gauw 400 a 500 euro?

Maar ik weet nog niet eens zeker of het wel een ontsteking is. De zeurende pijn en het feit dat hitte en kou geen effect hebben doet me sterk vermoeden dat het een wortelPUNTinfect kan zijn.

Ik hoor graag jullie reactie.

Groet,
Patrick
Tandarts_Richa…

Zou toch gauw de tandarts raadplegen. Ook een gave tand/kies kan klachten geven, bijvoorbeeld door over belasting tgv knarsen. Door tijdig ingrijpen( bijv inslijpen) kan soms erger voorkomen worden. Het kan v alles zijn dus laten beoordelen. Ongelukjes gebeuren overal, ook in de tandarts praktijk. Bij het afsluiten v e tandarts verzekering worden verschillende aspecten overwogen. Bijv de te dekken risico. Als u al veel behandel behoefte heeft (wkb) dan kan ik mij voorstellen dat u weet dat daar hogere kosten bij horen. Mijn advies is dan goed te verzekeren of zelf het risico dragen, geheel of gedeeltelijk. Dus als u een hoger eigen risico neemt dan kan het voorkomen dat u , bij calamiteiten, eerder aan het maximum v uw verzekering zit. Vervelend maar dat is uw overwogen risico geweest. Geen reden om niet erger te voorkomen door niet te gaan. Dit is niet belerend bedoeld. Maar ik zie de opmerking vaak dat men aan het maximum zit en daardoor noodzakelijk behandelingen niet doet. Tja soms gaat u zelfs over het maximum te verzekeren bedrag heen..... "shit happens" zoals de Engelsen mooi zeggen.
za, 03/18/2023 - 10:04 Permalink
Snowwie

Ik ben al tot het maximum verzekerd en het is me een doorn in het oog dat Menzis me niet verder wil verzekeren dan hun maximale verzekering van 750 euro. Met alle respect, maar 750 euro is toch een peanutsbedragje; als je 2 wortelkanaalbehandelingen hebt ben je er er al door en dan moet je over dit bedrag ook nog eens 20% eigen bijdrage betalen. Waarvoor ben je nog 'verzekerd'. De klachten namen tijdelijk even af maar zijn inmiddels weer terug en de zeurpijn veroorzaakt nu ook (lichte) hoofdpijn. Mocht iemand weten of je bij Menzis (of andere verzekeraar) een veel betere dekking kunnen krijgen hoor ik dat natuurlijk graag ook. Maandag dan gelijk maar even bellen voor een afspraak.
za, 03/18/2023 - 13:46 Permalink