Levensduur van een noodgebit

Author:
Lilooowski
Posted:
di, 03/14/2023 - 06:04
Hallo,

Ik heb anderhalve week geleden mijn gehele boventanden laten trekken, direct al twee implantaten eronder laten plaatsen en een noodprothese.

Eigenlijk ging het de eerste 3-4 dagen prima. Ook steeds beter dus ik dacht dat het allemaal reuze meeviel. Maar rond dag5-6 voelde het gebit steeds vervelender tot echt zo irriterend aan toe dat ik hem er toch overdag even uit heb gehaald op dag 10 ongeveer. Het was niet meer uit te houden vanwege de irritatie op de contactpunten. Ik heb hem toen ongeveer 10 uur uit gehad aan 1 stuk. En nu krijg ik hem met geen mogelijkheid weer in m’n mond, want hij is gewoon helemaal krom, en daarbij is het plaatje praktisch verdwenen, zitten kleine gaatjes in en is doorzichtig! En dat had ik al eerder opgemerkt, dat die prothese scheef en beschadigd was (nadat ik hem had gehad) dus waarschijnlijk is dat de oorzaak geweest dat alles dusdanig ging irriteren.
Ik wist niet dat dit überhaupt mogelijk was, want ik heb hem enkel met lauw water afgespoeld. Ik wist dat het geen topmateriaal was, maar ik vind een levensduur van 10 dagen wel heel erg weinig. Want sindsdien kan ik hem nog niet eens in m’n mond houden.

Ik heb overigens al een afspraak staan, hoop dat ze wel een nieuwe gaan maken want deze is niets (bruikbaars) van over.

Hebben meer mensen hier ervaring mee? Want ik vraag me oprecht af waardoor het kan komen.
Tandarts_Richa…

Schoonmaken met koud water. Als het iets te warm is dan wordt het materiaal zacht en vervormt...... Vervelend. Waarschijnlijk is het water toch te warm geweest.... Hoop dat uw tandarts coulant wil zijn anders kost het u een nieuw plaatje als het niet passend gemaakt kan worden.
di, 03/14/2023 - 13:21 Permalink
Lilooowski

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ja, daar ben ik nu ook achter. Ben bang dat het me een nieuwe gaat kosten aangezien de huidige dusdanig vol scheurtjes etc. zit.
In mijn verweer.. Ze zijn vergeten me ook maar enige instructie mee te geven, ik had echt geen idee.
Maar het water kan niet veel warmer dan m’n lichaamstemperatuur zijn geweest. Laat staan als je bijvoorbeeld thee hebt gedronken. Want uiteindelijk is hij toen ik hem uit had gedaan, alsnog vervormd. Is dit een risico dat je altijd blijft houden?
di, 03/14/2023 - 14:04 Permalink