Deze week snik gedeeltelijke plaat, hoelang duurt het tot ik kan praten? Wat is jullie ervaring?

Author:
Pechvogeltje36
Posted:
zo, 01/22/2023 - 16:21
Goedemiddag ik ben een vrouw van 36. Door een zwaar ongeluk zijn de voor tanden helemaal gebroken en ik blijk jammer genoeg te weinig kaakbot te hebben, dus ook geen brug... kan alleen nog een frame nemen. Wat ik ook doe, ik denk als 'leek' daar goed aan te doen of heb ik het mis? Deze week krijg ik eerst de plaat tot het goed geslonken is.. m'n tandarts zei dat het tussen de 3 a 6 maanden kan duren, voordat ik de frame het beste pas kan nemen door het slink proces.

Ik las dat sommige het zelf na 3 dagen, de plaat eruit hadden gehaald en niet meer terug konden plaatsen door de zwellingen? De tandarts moet dat toch doen?? Hoelang blijft het zwellen?? Kan ik iets doen bijv ijs er tegen aan? Weken of dagen(als alles voorspoedig verloopt zonder ellende)

Stel dat hy vol zit of hoort dat gewoon bij de gehele behandeling, welke nazorg mag men verwachten op zijn minst, geeft wat rust als ik dat weet..


En dat hy o.a. (niet ik) het zelf eraf haalt en er weer erin zet? Moet het wel perse na 3 dagen dat het eruit moet of kan het na 2 dagen of anders 4/5 dagen auw wachten?? Wat is het beste??(3 dagen lukt net niet ivm weekend).
Meer dan 3 dagen, groeit het dan niet te vast om het los te krijgen Ik doel op wanneer de prothese meteen na trekken in mn mond geplaatst wordt.
Hoe belangrijk is het, dat het 2/3 dagen eruit wordt? Wat gebeurt er vaak bij mensen die langer wachten of geen keus hebben? (hoop dat hierop gereageerd wordt aub)

Hoelang doet het echt pijn, als alles 'goed verloopt'? Dezelfde week al of echt weken lang?

Ik ben bang, als ik bijv de plaat 5 maanden moet dragen, dat mijn tandvlees en rest goede tanden kiezen, te zwak zijn om een frame te dragen?
Ik heb hier gelezen dat de plaat 'heel' slecht voor de rest van de bovenkaak is.

Kan de gedeeltelijke frame een 'volledige', jaren uitstellen???
Ik heb verder een gezond gebit/ tandvlees, altijd de gehele mond goed verzorgt (dat maakt het extra zuur en treurig, dat dit op mn 35ste moet gebeuren)

Ik heb me denk ik zo goed mogelijk voorbereid en heb zelfs alvast fixident besteld en dingen om de prothese schoon en fris te houden, daar kom ik nog op terug..

Is het meer een uitzondering op de regel dat je gezicht verandert, dat je jezelf niet herkend?? De tandarts zal mijn prothese binnen hebben, hy heeft de kleur gekozen, natuurlijke wit achtige kleur..Nou ik hooop dat het volgende week goed zal verlopen (echt zo raar idee). Ik zal zeker updates plaatsen!


Oja krijg ook een kies erbij, voor extra houvast en het zou dan stabieler zitten, klopt dat?? Er is 1 kies er al heel lang uit, dus er is een plekje vrij Gaat dat echt zo'n verschil geven qua houvast? Ik probeer het voor me te zien, want door die extra kies betaal ik wel voor 5-13 elementen. Ben erg blij dat ik altijd aanvullend Tandarts Verzekering heb gehad. Ik zie het maar zo, als een cadeau voor u zelf.

Wanneer mag ik beginnen met plakken, hoelang duurt het ong. dat het tandvlees geheeld is en er klaar voor is? Ja als het echt zo snel los gaat zitten. Dat lijkt me verschrikkelijk!

Ik heb wel gelukkig vakantie dagen kunnen opnemen, zodat ik wel 3 weken heb om te leren leven met deze grote belemmering wat hopelijk niet mijn leven te erg zal beinvloeden.

Hoe doet iedereen dat?? .. Als je plaat/ frame opeens los zit tijdens werk(of tijdens iets anders iets anders)??

Ik maak me zorgen over het praten, wat ik veel moet doen op mijn werk (ik krijg echt enge nachtmerrie's daarover)
Ik kan er met niemand over praten (ik hou het liever a secret, schaam me er zo erg voor..

Bedankt voor het lezen!!

Een fijne zondag toegewenst (voor wie dit leest) ik hoop ervaringen te mogen lezen, dat zou erg gewaardeerd worden[/i]
Tandarts_Richa…

De plaat prothese ook s"nachts inhouden totdat de zwelling voorbij is anders krijgt u de partiele prothese niet meer op z'n plaats. Dus te vroeg wordt helaas niet terug kunnen plaatsen. Is voor iedereen anders. Daarna bij het slapen uit laten. Als na 5maanden de rest te zwak is dan was het waarschijnlijk al te zwak. Alleen goede verzorging kan een volle[prothese voorkomen. Kies dezelfde kleur als de voortanden in de onderkaak. Hooguit een tint lichter. Niets is uitzondering of regel....iedereen is anders. Als een kies verloren gaat altijd aanvullen. Uw vragen kunnen niet met zekerheid beantwoord worden. Iedereen is anders. Dus het heeft geen zin hier zorgen over te maken. Het is zoals het is. En goed gemaakt hoef je niet te plakken. Tijdig opvulleen als de kaak geslonken is. nEn iedereen ervaart het anders. Dat wil niet zeggen dat u het ook zo zal ervaren. Een positieve instelling is belangrijk voor acceptatie. U hoeft zich niet te schamen. Dat zou u toch ook niet doen als u een kunstbeen zou hebben. Waarom zou een brug niet kunnen. Als u goede hoektanden en eerste kleine kiezen hebt kunt u een 8 delig brug laten maken. Of met botopbouw voldoende bot creëren voor implantaten. Wij kunnen tegenwoordig veel maar nog steeds geen wonderen al lijkt het soms wel zo. Financiën is vaak een belemmering.
zo, 01/22/2023 - 22:36 Permalink
Pechvogeltje36

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Update (sorry ik moest even onstressen) Ik moet zeggen dat het best goed gaat kon meteen praten en ik moest zelf na 24u het plaatje eruit halen had geen hechtingen geen zwellingen kon ook meteen normaal praten en mijn 'hulpstuk' zit best 'fijn', ik merk nog steeds geen slinkprices (beetje vreemd mbt ik al heel lang mee lees met de ervaringen van mijn lotgenoten) de fixodent ligt nog dicht in de kast.. Ik dacht dat het juist de eerste weken maanden opvallend hard zou slinken, komt dit, omdat mijn tandvlees echt in top conditie is? Of heeft dat er niks mee te maken? Kan het zo zijn, dat dit niet zoveel schade zal geven, juist omdat het tandvlees zeer goed altijd is verzorgd en gemasseerd etc? Mocht dit zo zijn, is het dan niet verstandiger om ipv een frame (die wel de rest tanden/ kiezen zal gaan belasten) Een backup plaatje opnieuw te laten maken? Ik ben namelijk wel bang, omdat het kwetsbaar dun voelt (wat wel prettig tegen het ver/ gehemelte ligt) Dat ik het kapot bijt of zuig.. ik las hier dat dat vaak gebeurt! Maar ik lees ook dat de levensduur even lang 'kan' zijn als een frame. En heb zelfs 3x hier gelezen dat mensen er zelfs ong 30jr zonder problemen met hun plaatje leven *en of 1x vervangen in die jaren* zonder het begin van het einde zeg maar. Zonder tandvlees of andere drama's in de mond icm hun plaatje.. Ik hoop zo dat ik dat ook mag ervaren en niet aan de 'volledige hoef, ik lees daarover erg veel horror ervaringen.. Ik wil niet zeggen dat dit geweldig is het had immers nooit mogen gebeuren. Maarja ik kan het beter zonnig dan met een zwarte wolk boven m'n hoofd zien, want, dan wordt je er erg echt ongelukkig van..

Mvg
Pechvogeltje36
zo, 02/05/2023 - 18:18 Permalink
Pechvogeltje36

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Update (sorry ik moest even onstressen) Ik moet zeggen dat het best goed gaat kon meteen praten en ik moest zelf na 24u het plaatje eruit halen had geen hechtingen geen zwellingen kon ook meteen normaal praten en mijn 'hulpstuk' zit best 'fijn', ik merk nog steeds geen slinkprices (beetje vreemd mbt ik al heel lang mee lees met de ervaringen van mijn lotgenoten) de fixodent ligt nog dicht in de kast.. Ik dacht dat het juist de eerste weken maanden opvallend hard zou slinken, komt dit, omdat mijn tandvlees echt in top conditie is? Of heeft dat er niks mee te maken? Kan het zo zijn, dat dit niet zoveel schade zal geven, juist omdat het tandvlees zeer goed altijd is verzorgd en gemasseerd etc? Mocht dit zo zijn, is het dan niet verstandiger om ipv een frame (die wel de rest tanden/ kiezen zal gaan belasten) Een backup plaatje opnieuw te laten maken? Ik ben namelijk wel bang, omdat het kwetsbaar dun voelt (wat wel prettig tegen het ver/ gehemelte ligt) Dat ik het kapot bijt of zuig.. ik las hier dat dat vaak gebeurt! Maar ik lees ook dat de levensduur even lang 'kan' zijn als een frame. En heb zelfs 3x hier gelezen dat mensen er zelfs ong 30jr zonder problemen met hun plaatje leven *en of 1x vervangen in die jaren* zonder het begin van het einde zeg maar. Zonder tandvlees of andere drama's in de mond icm hun plaatje.. Ik hoop zo dat ik dat ook mag ervaren en niet aan de 'volledige hoef, ik lees daarover erg veel horror ervaringen.. Ik wil niet zeggen dat dit geweldig is het had immers nooit mogen gebeuren. Maarja ik kan het beter zonnig dan met een zwarte wolk boven m'n hoofd zien, want, dan wordt je er erg echt ongelukkig van..

Mvg
Pechvogeltje36
zo, 02/05/2023 - 18:18 Permalink
Tandarts_Richa…

U heeft gelukkig veel geluk. Misschien dat het "slinken"bij u langzamer gaat. Een frame is m.i. beter dan een plaatje omdat de krachten meer op de kiezen, waar de haakjes zijn, overgebracht worden. Bot kan geen druk verdragen daar zijn de kiezen voor. De huidige plaatje kan als reserve dienen als de frame gemaakt is en mogelijk een 'ongelukje" gebeurt. Scheelt kosten.
zo, 02/05/2023 - 22:07 Permalink
Pechvogeltje36

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

[u] Geachte Tandarts, ik wilde vragen of u en of andere ervaring deskundigen.. wat ik nu moet doen. Ik heb nu ong 3 maanden mijn gedeeltelijke plaatje en nog steeds amper tot geen slinking. Misschien een halve of een kwart van 1 mm achter 2 tanden, maar ik gebruik nog steeds geen kleefpasta, alleen als ik weet dat ik veel ga praten en lachen, gewoon echt maar 2 mini tipjes puur voor tja de zekerheid.. het zit gewoon echt heerlijk. En ik had 1 drukpunt, maar dat is uit zichzelf verdwenen.. mijn tandarts had een afspraak ong 3 maanden geleden met mij gemaakt mbt het dan, normaal gesproken toch wel geslonken zou horen te zijn. Om het op te laten vullen, maar ik ben erg aan het twijfelen ivm het zo fijn zit, totaal niet los... nu ben ik juist erg bang dat ivm amper tot niet geslonken is, het na het opvullen 'juist' niet meer fijn zal gaan zitten, er valt eigelijk niet wat optevullen. Ik denk .. is dit wel verstandig? Is het niet beter om bijv nog een maand te wachten, misschien is er dan wel iets meer slinking? Of denk ik nu verkeerd? Mijn 'hulpstuk', voelt bijna 'eigen' . Ik heb al die maanden, toen ik mee leesde van de ervaringen van mijn 'lotgenoten'[. Altijd gelezen dat er al snel, sws na 1 maand' duidelijke slinking was en echt kleefpasta nodig is/ was en de drukpunten drama's.. Ik heb er 1 (vermoed ik) gejad maar dat is ook weer verdwenen, ik ben een beetje in de war.. hoe kan dag nou? Ik ga er vanuit dat iedereen zijn of haar mond/ tandvlees/ ge of verhemelte en tong, goed schonmaakt/verzorgd na het plaatsen van een (gedeeltelijke) plaatje en het plaatje elke avond schoon borsteld met de reiniging gel, die daar bestemd voor is. Is mijn denkwijze correct dat het te vroeg is om het optevullen, als er weinig op te vullen valt? En ja dat het dan waarschijnlijk niet fijn gaat voelen? Ik maak mezelf een beetje moe, wat nu slim is .. a. Mijn gevoel volgen dus 1 maand min. Uitstellen of de 'standaard' na 3 maanden vullen (ik kan even niet op het woord komen Bra***? Ik hoop dat u mij meer inzicht kan geven. Hartelijke Groeten Pechvogeltje of ja nu lijk ik bijna een geluksvogel/u]
ma, 05/01/2023 - 18:07 Permalink
Pechvogeltje36

Hoi hoi,

Ja ik heb net wat antwoorden van u gelezen Tandarts Richard, u zegt daarin o.a. dat na de rebasing alsnog drukplekken kunnen ontstaan.
Terwijl ik die juist niet heb gehad op 1 na wat na een weekje extra masseren van het tandvlees weer gelukkig verdween. Ik heb ook geen last van extra speeksel of moeilijk slikken of eten en de Alijn . U bedoelt tich alle letter zonders slissen kunnen zeggen? Ja dat ging meteen al prima. Waar ik natuurlijk ook heel bang voor was toen ik dit (geweldige niet ruim zittende gedeeltelijke plaatje kreeg). Na het lezen (nu net een uurtje) vermoed ik, als ik het nu zonder echte slinking laat rebasen de plaat voller en dikker zal voelen en dan misschien wel problemen zal gaan krijgen o.a. drukplekken slecht kunnen slikken extra speeksel etc. 'Als het nog fijn zit en eigelijk amper pasta gebruik, is het toch niet slim om het te veranderen?' Stel dat het na 4 maanden wel uit het niets gaat slinken, dan moet ik het weer doen.. grootste angst is dat het na rebasing, nooit meer zo fijn zal gaan zitten, zoals de laatste maanden, zonder de 'normaal gesproken problemen' ik schrok echt dat rebasen ook problemen kan opleveren, het idee alleen al..Is het beter om te wachten tot het 'ruim' gaat zitten en dus wel afhankelijk van kl.pasta ben?? Ik hoop dat u reageert Gr Pechvogeltje
ma, 05/01/2023 - 19:19 Permalink
Tandarts_Richa…

Hoe langzamer/minder uw kaak slinkt hoe beter. Voor het opvullen moet beoordeeld worden of het wel nodig is, dus niet standaard opvullen zonder onderzoek. Misschien is het bij u heeeel weinig en niet nodig. Maar het is niet altijd voelbaar... ik kijk altijd naar het kauw/snij vlak. En idd elk aanpassing kan weer gevoelige punten geven maar dat hoeft niet en men moet weer wennen aan de nieuwe situatie...hopelijk bij u net zo makkelijk, als het zo ver is, als de eerste keer. Slissen heeft met de beethoogte te masken. A-lijn kan problemen gen met slikken als het te ver naar achter is. Regelmatig controle en pas rebasen als zoveel geslonken is dat het nodig is. Met de eventuele aanpassing problemen.
ma, 05/01/2023 - 22:48 Permalink
Pechvogeltje36

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ik zal morgen mijn lieve tandarts even bellen om de situatie uit te leggen . . En de afspraak wel door te laten gaan maar dan alleen voor controle, want het lijk me beter om toch te wachten dan tot er wat te rebasen valt, ja toch? En dan kan hy het zelf ook zien dat het echt 'nu' nog niet nodig is.. ik zal u op de hoogte blijven houden.. weet u hoe het kan dat ik mijn ene drukplekje weg heb kunnen krijgen en de slinking zo minimaal is? Want ik had dit niet verwacht, na ong een jaar hier mee gelezen te hebben, ging ik er van uit van duidelijke slinking/ brr botverlies en veel kleefpasta en praat/ slik en vooral drukpunten ellende.. komt dat door mijn behoorlijk overdreven gehele mondverzorging en 'hulpstuk verzorging' en lifestyle?? Een fijne dag toegewenst!! Groetjess
di, 05/02/2023 - 00:32 Permalink