Ruim 1100 euro begroting wortelkanaalbehandeing?

Author:
John37
Posted:
vr, 01/27/2023 - 12:37
Mijn situaties is als volgt. Ik mis element 23. Er is niet genoeg kaakbot voor een implantaat maar dat kan wel elders 'gehaald' worden. Iets waar ik nog niet echt over uit ben want dat betekent gezond bot ergens uit mijn lichaam 'schrapen'. Dus ik overweeg om een 3 of meer-delig brug te plaatsen.

Echter elementen e24 en e22 tonen donker op de foto's en reageren niet op een koude test en de tandarts zegt dat dit eerst in orde gemaakt moet worden voordat er verder wat gedaan kan worden. Nu was dit vlgs mij al te zien op foto's uit 2019 en heb ik nooit pijn of last gehad maar de tandarts zegt dat er ontstekingen kunnen zitten die door het lichaam kunnen gaan reizen.

Dus consult bij de endodontoloog gehad en hier komt de begroting uit de bijlage uit. En dit was dus van vorig jaar, is nu denk ik duurder. Mijn vraag is: is dit reëel voor 2 wortelkanaal behandelingen van elementen e22 en e24, ik schrok wel even.
Attach
Tandarts_Richa…

Indien op een foto zwarting aan de wortelpunt te zien, hoeft u geen klachten v te hebben, zou ik gelijk een WKB adviseren, niet afwachten. De tarieven zijn ongeveer 7.5 % gestegen. Belachelijk eigenlijk zo laag als je inflatie (12-14%)/kosten/etc. rekent. Zou eerst proefboren om te beoordelen of de tand/kies echt "dood" zijn. Ik neem aan dat door endodontoloog een begin foto gemaakt is om de situatie te beoordelen. Was een foto voldoende? (vaak wel te doen afhankelijk v d afstand tussen de 22/24.). Omdat dat toen al geconstateerd is zou ik dat niet nogmaals doe. De endo's worden in een keer gedaan....dus een lengte controle foto (indien begin foto met een foto voldeed om beiden op een foto te krijgen anders twee foto's) na elektronisch lengte bepaling. Na de behandeling een of twee eind foto's. Soms nodig om een extra lengte foto te maken. Rubberdam breng ik voor beide elementen in een keer aan ( wordt in een keer gedaan). "E88 Opvullen van de pulpakamer en afsluiten van de kanaalingangen. Het aanbrengen van een diepe vulling, al dan niet in combinatie met een wortelstift, om de kanaalingangen af te sluiten en de pulpakamer op te vullen.". Dus wortelstift zit in E88 als ik het goed lees. Kan natuurlijk niet beoordelen of het moeilijk te openen elementen zijn E52. Zou graag de foto v vorig jaar zien, dan kan ik ook zien of er een zwarting is. Zo ook E55 kan ik zo niet beoordelen maar soms nodig. Ik geef als indicatie (natyte vinger werk) meestal tussen 3-600 per element afhankelijk v moeilijkheidsgraad. Waarschijnlijk heeft de endodontoloog alle mogelijke codes opgeschreven . Beter te veel aangegeven dan achteraf meer dan de begroting. Dat accepteert men vaak niet. Bespreek of alle codes echt nodig zijn. Zo werk ik maar iedereen heeft zijn eigen werk (codes) methodes.
vr, 01/27/2023 - 18:31 Permalink
John37

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben toen, omdat de tandarts twijfelde over voldoende bovenkaakbot om een implantaat te doen, doorverwezen naar de kaakchirurg. Die heeft toen de foto bekeken en begon ook gelijk over de donkere delen op de foto. Hij heeft toen een koude test gedaan op beide elementen en er was geen respons, ik voelde niets. Dat was alweer in 2020 en ook bij de laatste koude test voelde ik niets. Die foto's heb ik niet. Je hebt gelijk m.b.t. alle mogelijke codes, dat zei de endodontoloog ook dat ze alle codes aan zou vinken zodat het niet tegenvalt qua kosten.
ma, 01/30/2023 - 14:13 Permalink