afgebroken tand en frame

Author:
De bewuste
Posted:
ma, 01/23/2023 - 13:31
Ik heb sinds twee weken een afgebroken tand. De tweede tand naast mijn voortand. Nu heb ik al 7 jaar een partieel flexibel frame? weet niet of het zo heet. Dus waarschijnlijk door het haakje wat om die tand zit veroorzaakt. Nu moet er dus voor die afgebroken tand een nieuw frame gemaakt worden en eventueel die tand of wat er nog van over is getrokken worden. Eigenlijk wil ik dit niet omdat het dan gaat invallen op die plek. Mijn wortel is nog goed. Kan de tandarts er iets aan doen zonder een wortelkanaalbehandeling te geven bv. alleen glad afdichten zodat er een tand kan zitten die aan het frame vast zit? Of een kroon plaatsen zonder wortelkanaalbehandeling? Graag uw bevindingen
Tandarts_Richa…

Indien te dicht bij de zenuw of zenuw bloot of te weinig houvast dan zal een wkb nodig zijn. U kunt geen huis bouwen zonder fundering. Ik ben niet voorstander v e flexible plaatje. Een frame vind ik vaak een betere oplossing. Daar zijn de meningen over verdeeld en natuurlijk afhankelijk v d situatie. Maak een selfie, krijg ik een beter beeld. En vraag de x-foto op en voeg die er bij. zo is het moeilijk iets zinnigs te schrijven.
ma, 01/23/2023 - 17:46 Permalink
De bewuste

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dank voor je reactie, snap wat je bedoelt maar ik heb de flexibele frames omdat ik 7 jaar geleden al mijn gewortelkanaalde kiezen en kronen heb laten trekken omdat ik altijd koorts had. wat daarna verdwenen was. Ik ben superallergisch vandaar geen frame met ijzer of wat dan ook voor metaal in mijn mond. Is dus een lastig probleem. Kan derhalve ook geen implantaten. Daarom de vraag hier. Mijn tandarts zegt dan trekken maar wil eigenlijk heel graag de wortel behouden en er verder niets aan doen dan een soort het gaatje van de afgebroken tand dichten.
Als dit niet mogelijk is moet ik verder zoeken. vast hartelijk bedankt.
ma, 01/23/2023 - 21:09 Permalink
Tandarts_Richa…

Zou niet verstandig zijn een afgebroken kies alleen met een vulling te bedekken. Een en ander hangt v d zenuw. een frame is v metaal. Titanium meestal. Flexible zal waarschijnlijk een partieel plaat prothese zijn. Ik zou een allergoloog laten onderzoeken waar u wel/niet tegen kunt. Tegenwoordig zirkonium kronen. Komt geen metaal aan te pas. En indien wel metaal dan laten onderzoeken of u tegen hoog edel anti allergeen goud kunt.
ma, 01/23/2023 - 22:30 Permalink