Vullen echt genoeg?

Author:
massi1799_
Posted:
ma, 01/23/2023 - 16:14
In december een topic gestart over afgebroken kies. Na veel zenuwen en angst zojuist bij mijn tandarts geweest. Ze wierp er een blik op en gaf aan dat in dat kwadrant te lang een gaatje zat (mijn schuld), die er voor gezorgd heeft dat het afgebroken is. Ik heb geen pijn dus een nood vulling plaatsen had geen zin want die zou ook snel weer weg zijn, ze heeft alleen de scherpe randjes even afgeslepen.

Ze gaf zelf aan dat ze het willen vullen, en heb over 2 weken een afspraak om te vullen voor zowel die afgebroken kies als de kies ervoor waar ook wat in zat. Het is dat er nog een spoed geval achter mij zat, anders had ze het nu gedaan. Maar ze vond het heel belangrijk uitgebreid de tijd te nemen voor mij, met rustig verdoven en uitleggen, ook om mijn zenuwen te kalmeren.

Ze zei zelf dat ze nooit definitief weten wat ze aantreffen, totdat ze voor het vullen gaan boren etc. Misschien was de zenuw ook wel dood, maar dat leek haar sterk omdat het dan eerst geïnfecteerd zou moeten zijn, maar geen pijn gehad dus dat lijkt onwaarschijnlijk. Op basis van de foto van de gaatje de vorige keer heeft ze de conclusie gemaakt dat het in principe te vullen moet zijn, ik heb dan ook 45 minuten afspraak voor 2 gaatjes, dus geen wkb of iets.

Ik heb mezelf waarschijnlijk gek zitten maken, maar bij 2 weken wachten denk ik, kan ik zo lang doorlopen met een “knobbel” kies minder? Er zit nu een zwarte vlek, volgens haar de cariës die de breuk veroorzaakt heeft. Dat zullen ze tijdens de afspraak netjes wegboren voor het vullen zei ze.

Klinkt dit logisch? Ik heb inderdaad ook geen pijn, niet bij kou, warmte, poetsen, kauwen, niks. Ze zei dat er ook waarschijnlijk niks meer zal afbreken, omdat het stukje kroon op die plek nu afgebroken is maar wel vlak, ik hoefde me niet zo druk te maken zei ze.

Zij behandelt met haar collega al 25 jaar mijn gebit, dus ik heb wat dat betreft alle vertrouwen in haar, maar ik vind het - met mijn onzekerheid in dit soort situaties - wel fijn om te horen hoe anderen naar de diagnose kijken.
Tandarts_Richa…

U loopt al heel lang met een "gaatje" die twee weken zullen niet veel verschil maken. Maar goed dat u nu gaat nadenken over uw gebit, zet dit door. Vraag wat voor mogelijkheden er zijn voor een totaal rehabilitatie. Heb liever dat u deze vraag bij uw vorige topic plaatst ...weet niet welk topic dat was.En wat er toen geschreven is. Hoe lang geleden is de x-foto gemaakt. Lijkt mij een verstandige collega.
ma, 01/23/2023 - 17:52 Permalink
massi1799_

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Er staan nu 4 gaatjes op het programma. 6 februari 2 rechtsonder waarvan de gebroken kies, 2 weken later linksboven. Daarna zouden alles omtrent gaatjes opgelost moeten zijn, daarna nog een grondige reiniging van de pockets bij de mond hygiëniste en daarna acht de tandarts het “goed”. De X-foto was 9 maanden geleden, toen zat het gaatje er dus al, en heeft nu geleid tot afbreken van de kies. Met de opmerking over de 2 weken, bedoel je dan dat de cariës nu niet zo snel gaat dat er veel gebeurd in die weken?

Ze hebben voornemen om het kwadrant weer te vullen, zolang na het wegboren van de cariës er genoeg bescherming voor de binnenste van de kies is, en anders toch een wkb, maar ze gaat er vanuit dat de vulling moet werken, anders had ze meer tijd ingepland zei ze.
ma, 01/23/2023 - 18:46 Permalink
massi1799_

Vorige keer was er overigens nog sprake dat eventueel de geimpacteerde verstandskies iets veroorzaakt zou hebben, maar daar had ze niet veel over te zeggen. Op basis van de foto’s e.d leggen ze volledig de focus op het repareren van deze kies.
ma, 01/23/2023 - 18:47 Permalink
Tandarts_Richa…

Waarom 9 maanden... is een lange tijd. De schade is al ontstaan. Denk niet dat twee weken veel zal uitmaken. Goed schoon houden. Verstandig eten en drinken. Indien een geimpacteerde kies tegen de kies ervoor drukt dan verwijderen. Nadat de gaatjes dicht zijn een plan voor wederopbouw waar nodig. Dus eventuele zwakke kiezen bekronen.....of iets anders... Een rehabilitatie plan.
ma, 01/23/2023 - 22:24 Permalink
massi1799_

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Richard, nog een vraag. Het tandvlees rond de laatste kiezen is wat ontstoken, geen last van de kies zelf maar van het tandvlees wat aan de rand van het gebroken stuk zit en de kies ervoor (waar ook een gaatje in zit). Heeft ook een typische ontstoken tandvlees geurtje als je met je vinger erover gaat, wat ik eerder heb gehad rond gaatjes. Denk dat het ook deels erger is omdat ik er zelf veel aan zit met tong en vinger (ik weet het, niet handig). Spoel nu 2 maal daags en spoel op advies van mondhygiënisch met chloorhexidine oplossing en waterstofperoxide daarna. Nog tips om dit in te perken tot de behandeling?
wo, 01/25/2023 - 17:17 Permalink
massi1799_

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Nou, de update is er. Andere gaatjes hadden voorrang dus gisteren is de afgebroken kies beoordeeld en de kies ervoor gevuld. Na het uitboren van de gebroken kies bleek de buitenkant een façade, er was niet veel van over. Vullen was in ieder geval geen optie meer voor lange termijn. De zenuw was teruggetrokken maar niet dood. Er is nu een tijdelijke glasionomeer vulling geplaatst en de kies is nu een wit vlak zonder kauwkracht. Tandarts wilt de zenuw de kans geven te herstellen en niet meer teruggetrokken te zijn, in september wordt er opnieuw beoordeeld en dan gekeken of de kies stabiel genoeg is voor wkb en een kroon, anders zal hij getrokken worden waarbij ze gaan proberen/hopen de 48 in de plek van de 47 te laten groeien voor iets van kauwkracht. Ik was voorbereid op aardig wat napijn (de behandeling deed zeer omdat ik slecht te verdoven was) maar nadat de glasionomeer erop zat vrijwel geen klachten, hoogstens bij wat kou. Zolang er geen ontstekingsreactie ontstaat blijft dit tot september zo. Zijn gisteren nieuwe bite wings gemaakt, na het boren zat er nog wel een aardige laag tussen bovenkant tandweefsel en de zenuw, dus de tandarts was positief gestemd. Ze vond het vooral knap dat ik er in de tussentijd geen last van gehad heb. Buiten dit verhaal in september nog is alles gerepareerd. Verstandskiezen plan is gemaakt, volgende week schoonmaken en dan hebben we weer een goede basis.
di, 02/21/2023 - 23:27 Permalink
Tandarts_Richa…

Voor de duidelijkheid: de zenuw zal niet minder teruggetrokken zijn. Weg is weg. Maar kan nog prima "levend" blijven. Er zijn tegenwoordig prima hecht technieken om een kies op te bouwen. En als voldoende ferrule is dan een kroon met bijvoorbeeld een schouder bevel preparatie, maar dat doen veel "jongere" tandartsen niet meer. Niet te lang uit kauwvlak houden want anders groeit de 17 uit. Het is niet altijd zeker dat een 48 op de plek komt zonder hulp v orthodontie. Is afhankelijk v d stand v d 48.
wo, 02/22/2023 - 13:11 Permalink