Implantaat of beugel

Author:
elizavp
Posted:
zo, 01/22/2023 - 20:30
Hallo,

Afgelopen week heb ik bij de implantoloog een afspraak gehad omdat ik rechts onderin nog een melktand heb (hoektand). Deze tand moet er uit omdat er een ontsteking onder zit. Er is nooit een volwassentand aangelegd. Belangrijk om te vermelden is dat mijn hoektand gedraaid. Als de tand nu verwijderd zou worden dan is er onvoldoende ruimte voor een implantaat.

Nu gaf de inplantoloog twee opties.
1. Met een beugel de stand van mijn tanden veranderen zodat de ruimte verdwijnt.
2. Met een beugel meer ruimte creëeren zodat er wel een implantaat geplaatst kan worden.

De implantoloog gaf aan dat zij voor optie 2 is. Ze gaf hierbij ook wel aan dat dit haar voorkeur heeft omdat ze implantoloog is.

Ik zelf twijfel erg tussen de twee opties. Ten eerste spelen de kosten mee, maar dat zal niet leidend zijn in mijn keuze. Het liefst kies is voor de optie zonder implantaat omdat m.i. hier de minste complicaties aanzitten en ook de kortste behandelduur. Wel ben ik bang dat dit iets doet met de kauwfunctie. Ook zal het esthetisch iets doen omdat er dan een hoektand mist. Ik ben benieuwd wat de ervaring is met het missen van een hoektand en het opvullen van de ruimte. Zijn er grote zorgen voor de kauwfunctie? Ik ontzie nu, onbewust, de hoektand ook omdat deze toch minder stevig is dan mijn andere tanden.

Ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen.

Bij voorbaat dank!
Tandarts_Richa…

Beide opties vergen een aderlating v uw portemonnee. Dus... daar hoeft u niet over te piekeren als u het zich zou kunnen veroorloven. Zou eerst een orthodontist raadplegen om te kijken of het orthodontisch sluiten voldoende resultaat zou geven. En een tand/kies kan optisch v vorm veranderd kunnen worden. Bijv: als de eerste kleine kies op de plaats v e ontbrekende hoektand orthodontisch geplaatst zou kunnen worden dan opbouwen met composiet en vorm v e hoektand geven of dmv een kroon. Orthodontisch goed behandeld zou u zich geen zorgen over kauw functie hoeven maken. De hoektand is meestal de stevigste tand.
zo, 01/22/2023 - 22:49 Permalink
elizavp

Bedankt voor uw snelle reactie. Het klopt inderdaad dat beide behandelingen flink wat kosten. De optie met de implantaat was volgens de implantoloog wel bijna 2x zo duur (beugel + implantaat plaatsen). Ze heeft het overigens niet gehad over het veranderen van de vorm van de eerste kleine kies. Dat is dus niet benoemd bij de inschatting van de kosten bij optie 1. Ik ben wel blij dat u deze informatie met mij gedeeld heb. Dit ga ik bespreekbaar maken.

De implantoloog gaf aan dat zij ook de orthodontistische behandeling kan uitvoeren. Zij werkt met invisalign beugels. Ik heb pas een eerste consult gehad nog geen opgesteld behandelplan. Zou u aanraden nog een orthodontist te consulteren?

Gezien ik mij geen zorgen hoef te maken over de kauwfunctie na een goede orthodontistische behandeling, neig ik nog meer naar optie 1.
zo, 01/22/2023 - 23:19 Permalink
elizavp

Ik heb inmiddels een afspraak staan bij de orthodontist. Ik zal t.z.t. een terugkoppeling geven van de uitkomst. Heel erg bedankt voor het meedenken.
di, 01/24/2023 - 20:18 Permalink