Implantaat afgestoten

Author:
sberg79
Posted:
do, 01/19/2023 - 21:43
Vandaag te horen gekregen dat mijn implantaat wat 2 maanden geleden geplaatst is, wordt afgestoten. Ik vermoed dat een ontsteking de oorzaak is van het afstoten. Ik had een wortelbreuk en toen de kies getrokken was, is direct het implantaat geplaatst. Na het plaatsen van het implantaat kreeg ik na ca 4-5 dagen een kloppende pijn en had alleen pcm onvoldoende effect. Er bleek toen een ontsteking te zitten. Ik ben toen op advies van de tandarts opnieuw gaan spoelen met perioaid.

Het advies is nu om te wachten totdat het implantaat vanzelf eruit komt. De tandarts gaf aan dat hij het niet aanraadt om het te verwijderen omdat dit een vervelende ingreep is.

Is dit een normale gang van zaken? Kan dit geen kwaad om te laten zitten aangezien er een ontsteking zal zitten?
Het implantaat zit los, het doet pijn en kan niet eten met deze kant.

Is er iets te zeggen hoe lang het gaat duren voordat het implantaat eruit valt?

Alvast bedankt voor de reactie.
Tandarts_Richa…

Niet te zeggen hoe lang het duurt. Wie heeft de implantaat geplaatst.
"Wat als mijn implantaat los zit?
Soms groeit het implantaat niet goed vast aan het bot. Ook kan een implantaat pas na langere tijd los gaan staan. Er kan dan sprake zijn van zogenaamde 'peri-implantitis'. In beide gevallen moet de kaakchirurg het implantaat verwijderen.".
"De periode waarin een implantaat in het kaakbot vast moet groeien, ligt tussen 6 weken en 6 maanden. De aanhechting van implantaten binnen het kaakbot gebeurt in sommige gevallen niet. De oplossing hiervoor is dat er een nieuw implantaat geplaatst wordt.".
https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/implantaten-kaakoperaties/a…
Of het een vervelende ingreep is.... het laten zitten kan ook vervelend zijn. Wie heeft de implantaat geplaatst. Laat de kaakchirurg beoordelen???>
do, 01/19/2023 - 22:11 Permalink
sberg79

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Bedankt voor de reactie.

Het implantaat is geplaatst door een tandarts/implantoloog.

In juni is het implantaat geplaatst en eind november is de kroon erop gekomen.
Een dag na het plaatsen van de kroon is de kroon weer open geboord omdat de kroon heel los zat. Ik dacht toen dat het probleem verholpen was maar helaas is druk op de kroon altijd gevoelig gebleven. Omdat dit steeds erger werd, heb ik het vandaag weer laten beoordelen.
Het lijkt dus alsof het implantaat nooit goed vast gegroeid is omdat de klachten direct begonnen zijn toen de kroon geplaatst is en er dus druk op kwam.

Ik ga een verwijzing vragen en het laten beoordelen door de kaakchirurg.

Nu wil ik vooral dat het implantaat er snel uitgaat omdat het steeds pijnlijker wordt.
Kan het verder geen kwaad dat het implantaat er nu nog in zit? Dat de ontsteking verder uitbreidt in mijn kaak bijvoorbeeld?
do, 01/19/2023 - 22:47 Permalink
Tandarts_Richa…

Wat is spoed.... dat bepaalt de tandarts/KC aan de hand v d klachten. Indien niet nodig, kan ik proberen dat aan de client duidelijk te maken, tenslotte is de tijd v d KC te waardevol om belast te worden voor futiliteiten. Maar als de client erop staat dan schrijf ik een verwijsbrief met de melding dat het op uitdrukkelijk verzoek v d client is... dat ik het niet nodig vind.
za, 01/21/2023 - 23:42 Permalink
sberg79

Bedankt voor de reactie.

Ik vermoed dat ik in dit geval wel een verwijzing krijg maar ik zal het vd week wel horen.

Is het verwijderen van een loszittend implantaat een heel lastige/pijnlijke ingreep?
Op de röntgenfoto heb ik afgelopen week gezien dat het implantaat aan de zijkanten los zit maar aan de onderkant nog niet.
zo, 01/22/2023 - 20:05 Permalink
sberg79

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

De verwijzing naar de kaakchirurg is geregeld en ik kan volgende week al terecht.

Ben nu alleen erg benieuwd hoe dit traject mis heeft kunnen gaan (het traject voor het implantaat is ook van alles mis gegaan want in eerste instantie is er een kroon geplaatst).
Ik rook niet, drink niet, gebruik geen medicatie en ben jong volgens de ta😊

Kan het afstoten met een van onderstaande dingen te maken hebben?
- implantaat is direct geplaatst na trekken van de kies/kroon met wortelfractuur waar volgens de ta een kleine ontstekingsreactie zat.

- nog geen 24 uur na het plaatsen van de kroon op het implantaat, is de kroon weer open geboord. Kroon zat de ochtend na het plaatsen namelijk erg los en bleek niet goed aangedraaid te zijn.

Wellicht krijg ik nooit het antwoord maar merk dat ik toch wil weten wat de oorzaak zou kunnen zijn. Zeker om te overwegen of ik weer start met een traject van een jaar voor een nieuw implantaat.
do, 01/26/2023 - 09:57 Permalink
Tandarts_Richa…

"shit Happens" zeggen de Engelsen. Voor implantaten geldt een slaging % v 95-98%. Maar vervelend als u bij de 2-5% niet geslaagd hoort.Laat de KC beoordelen en bekijken waar het mis is gegaan. En een eventueel vervolg bespreken.
do, 01/26/2023 - 11:19 Permalink
sberg79

Inmiddels bij de kc geweest.
Het implantaat moet er zsm uit, het kaakbot is ontstoken en het is de vraag of het/de bot/wortel? van de naastgelegen kies niet aangetast heeft.

In overleg gaat de kc de behandeling overnemen omdat ik daar op dit moment meer vertrouwen in heb dan in de tandarts.

Verder is de hypothese dat het implantaat afgestoten is omdat het erg diep ligt.

Ik ben alleen bang dat het hele traject bij de kc ook nog erg veel geld gaat kosten en heb al 2200 euro uitgegeven aan de tandarts afgelopen maanden.
Ben benieuwd of dit bespreekbaar is. Het is immers mijn keuze om naar de kc te gaan want de tandarts heeft ook aangeboden dat zij het implantaat wil verwijderen op haar kosten (maar neem aan dat zij inmiddels ook snapt dat mijn vertrouwen een beetje weg is).
do, 02/02/2023 - 15:07 Permalink
sberg79

Het implantaat is vanmiddag verwijderd, ik ben heel blij dat het eruit is!
Er is meteen botopbouw gedaan (socket preservation) en dicht gehecht.

Alleen nu is de verdoving helemaal uitgewerkt en doet het behoorlijk pijn.
Hier is niets over verteld en ik ben het ook vergeten te vragen.
Hoe lang duurt deze napijn ongeveer? En kan er ook zichtbare zwelling komen bij deze ingreep?
wo, 02/08/2023 - 21:54 Permalink
sberg79

Ik had gehoopt dat ik er voor nu even klaar mee was maar nu is mijn tandvlees ontstoken.

Dit was al die tijd dat het implantaat erin zat al een beetje ontstoken aan 1 kant.
Nu zitten er aan die kant 2 oplosbare hechtingen. Het tandvlees is daar erg rood en op de plaats waar de hechtingen in mijn tandvlees gaan, komen nu 2 bultjes.
Aan de andere kant ziet het er wel normaal uit bij de hechtingen, geen roodverkleuring oid.

Zou ik hiervoor weer moeten bellen of gaat dit vanzelf over als de hechtingen opgelost zijn?
di, 02/14/2023 - 17:43 Permalink