Zijn implantaten de oplossing

Author:
HeePe
Posted:
di, 11/22/2022 - 21:05
In 2020 heb ik een onderkaak osteotomie gehad. Deze is 1 cm naar voren gezet. Om dit mogelijk te maken zijn er twee kiezen getrokken, anders was er geen ruimte achterin mijn mond werd mij verteld in het gesprek met de ortho & kaakchirurg. In 2021 ging de beugel eruit en stond alles goed op zijn plek. Echter binnen een week begonnen de ruimtes waar de kiezen getrokken waren flink te kieren en er ontstond ook een spleet tussen mijn voortanden. Ik heb toen meteen een nachtbeugel gekregen naast de spalkjes die er al zaten. Maar dat had weinig effect. Het leek of mijn gebit ( ik ben was 52 destijds ) weer naar zijn oude stand wilde. De open beet zou door tongpers komen alleen heb ik volgens de logopediste, die mij na de operatie begeleidde, geen tongpers en voor de operatie had ik ook geen open beet. Ik had enkel een overbeet van 0,8 mm. Ik ben toen opnieuw in de beugel gezet en het is nu 2023 en eindelijk staat alles weer goed. Echter ik zie weer een kier ontstaan ondanks de beugel die ik nog draag. Ik ben echt heel erg bang dat hetzelfde weer gaat gebeuren. Ik zit echt niet te wachten op een open beet. Ik vind ook dat mijn onderboog erg krap is in het front. Mijn tong heeft in de breedte weinig ruimte. Ik heb al eens het idee geopperd om daar waar mijn kiezen zijn getrokken implantaten te plaatsen. Dan staat alles weer strak naast elkaar en kunnen mijn tanden niet aan de wandel gaan, met alle gevolgen van dien. Maar mijn ortho zwijgt. Daarom zit er eigenlijk over te denken om een second opinion te nemen. Maar weet niet goed hoe ik dat het beste aan kan pakken. Deze zal dan röntgenfoto's moeten hebben en ik wil mijn ortho niet in een kwaad daglicht zetten.
Tandarts_Richa…

U kunt altijd een second opinion laten uitvoeren. Laat uw ortho dat vooraf weten, dat hoeft geen kwaad bloed te zetten. Het zou toch een bevestiging kunnen zijn v goed handelen. Besef wel dat ieder ortho een eigen behandel wijze heeft, ieder zijn eigen aanpak. U kunt uw foto's opvragen. Wilt u dit bij uw ortho niet bekend maken betaalt u de nieuwe onderzoek foto's zelf. Om een onafhankelijk oordeel te krijgen neemt de second opinion uitvoerende ortho u niet aan als client.
di, 11/22/2022 - 21:22 Permalink
HeePe

Bedankt voor uw antwoord. Ik ga toch een gesprek met mijn ortho aan. Om de kaakoperatie ( onderkaak 1 cm naar voren) te kunnen uitvoeren was het trekken van 2 kiezen nodig om ruimte te creëren. Mijn verstandskiezen was ik al kwijt. Ik ging er zonder nadenken ervan uit dat dat normaal was. Echter na de second opinion met een gnatholoog/implantoloog bemerk ik dat het trekken van de eerste kleine kiezen naast de hoektanden niet echt standaard is. En ik merk ook op dat ik de enige ben in een facebookgroep voor kaakoperatie patiënten die dus gezonde kiezen heeft moeten laten verwijderen. Er is bij andere alleen sprake van het verwijderen van verstandskiezen. Na de extractie heeft er een enorme verschuiving in mijn boventanden plaats gevonden. Omdat de boventanden geen gelijke druk hadden met de ondertanden. rechtsboven zijn mijn ondertanden iets lager komen te staan ten opzichte van links. Dat is duidelijk te zien op de röntgenfoto's. Een scheefstand dus. De onder- en bovenboog zijn dus met de beugel naar elkaar toe getrokken. Maar omdat ik onder dus twee kiezen ( naast de hoektand) mis is de curve ook nauwer geworden. Het geeft gelukkig geen hinder bij de spraak. Wel verwacht de gnatholoog dat bij het verwijderen van de beugel er een relaps zal plaatsvinden. De tanden gaan dan aan de wandel. Mijn ortho zal mij een dubbele nachtbeugel geven. Omdat ik nu nog in de beugel zit dit wil het voorkomen door implantaten te nemen. Dat betekent dan wel dat waar de ruimten -waar de twee kiezen getrokken zijn- weer geopend moeten worden.
zo, 11/27/2022 - 20:47 Permalink