Tandvlees - stoken - spoelen etc

Author:
Dennisz
Posted:
wo, 11/23/2022 - 23:00
Hoi,
Ik ben - omdat het tandvlees bloedde - op aanraden TA nog beter gaan poetsen en stokeren. Ook spoel ik met Chlorhexidine twee x per dag.
Het stomme is dat ik na een week intensief dit doen amper nog viezigheid aan de stoker heb maar dat het tandvlees op sommige plekken wel wat bloedt als ik stook/prik.

Kan het door het spoelen en betere zorg zo zijn dat de stoker schoner blijft? En hoe lang duurt dan gemiddeld dat bloeden nog!?

Dank
Dennisz

Vrij specifieke vraag: mijn voortanden, de middelste staan net niet netjes naast elkaar, eentje zit dus net iets meer naar achter dan de ander. Als ik aan de binnenkant poets met een gewone zachte tandenborstel bloedt het regelmatig wat vanuit het bovenste puntje zeg maar, ‘de nok’. Elektrisch poetsen gaat zonder bloed maar met de gewone is het blijkbaar anders bereikbaar of harder en dan komt er met uitspoegen dus regelmarig bloed mee. Kan niet stoken tussenn die voortanden. Flos past ook niet. Mijn MH heeft er twee weken geleden wel schoongemaakt maar verder niets over gezegd, behalve dat ik binnenkort terug moet voor de andere kant van het gebit.
Enige tips hoe ik die plek boven laat stop met bloeden? Nog zachter en gevoeliger poetsen? Iets opsmeren?
vr, 01/20/2023 - 08:37 Permalink
Tandarts_Richa…

Een floss draad past meestal wel. Nog niet meegemaakt dat het mij niet lukt. altijd een zachte tandenborstel gebruiken. Een elektrisch kan je tegenwoordig ook met heel zachte borstel koppen gebruiken. De nieuwere edities hebben ook een indicator als te veel druk wordt uitgeoefend.
vr, 01/20/2023 - 13:11 Permalink
Dennisz

Is het een goed of normaal teken dat ragers eerst amper passen maar op een gegeven moment soepeler gaan? Word ik er dan handiger in of komt het omdat het ‘schoner’ is? Ik heb nu af en toe nog bloed bij 1 kies/kroon maar de rest niet.
ma, 01/23/2023 - 22:37 Permalink
Daantje79

Inmiddels drie x half uur MH erop zitten. Eerste was november laatste afgelopen week. Ik trots er heen, hard gewerkt. Ze zei dat het er rustig uitzag. Maar wel bloed… en gezond tandvlees bloedt nooit zie ik overal. Zij relativeerde en zei dat gezond tandvlees niet bloedt als je thuis poetst en ragert maar dat het bij een MH-behandeling wel degelijk kan bloeden en dat dat geen probleem hoeft te zijn. Hoe ziet u dat?
zo, 02/05/2023 - 17:45 Permalink
Tandarts_Richa…

Bij een uitgebreide behandeling kan het bloeden. Maar dat gaat over. Belangrijk is dat na verloop v tijd, als wij het tandvlees meten, er geen bloeding optreedt . Geef het de tijd om te genezen. houdt goed schoon, vooral interdentaal ( tussen de tanden/kiezen).
zo, 02/05/2023 - 22:10 Permalink