Help! Gezonde kies laten trekken?

Author:
MandyW
Posted:
do, 11/03/2022 - 14:16
Hallo allemaal,

Normaal gesproken ga ik één keer per jaar voor controle naar de tandarts en eigenlijk altijd zonder problemen. Ik krijg te horen dat ik mijn gebit keurig verzorg, alles er goed uitziet en mijn enige minpunten zijn eigenlijk dat ik wat teruggetrokken tandvlees heb en tandenknars.

In mei van dit jaar schrok ik 's nachts een keer wakker van een enorme 'klap', geen idee wat het was, maar ineens was er een helse pijn in mijn achterste kies in de rechter bovenkaak. De volgende dag meteen naar de tandarts gegaan, met tranen in mijn ogen van de pijn (ok, ik zat eerlijk gezegd gewoon te janken) onderzocht en foto's laten maken, maar het was een raadsel waar dit vandaan kwam. Mijn tandarts gaf aan dat zoiets vrijwel nooit zomaar voorkwam bij een gezonde kies, maar vermoed werd dat ik 's nachts zo hard geknarsetand had dat er een breuk was ontstaan. Op de foto's was overigens niets te zien.
Ik kreeg meteen antibiotica en ibuprofen voorgeschreven en werd met spoed doorgestuurd naar een andere tandarts die de kies diezelfde dag nog heeft geopend, gereinigd en een tijdelijke vulling heeft geplaatst. De pijn was meteen weg. Ook deze tandarts gaf aan dat het weefsel in de kies gewoon gezond was, maar dat hij geen breuk had kunnen ontdekken en ook dat het een uitzonderlijke situatie was. Ik werd op een wachtlijst gezet en eind augustus kreeg ik een definitieve wortelkanaalbehandeling.

Hoewel ik van de kies zelf geen last meer had, heb ik na de wortelkanaalbehandeling van twee maanden geleden een aantal keer enorm last gehad van opgezwollen, zeer pijnlijk tandvlees rondom de kies, een aantal dagen een gevoelige, dik aanvoelende wang zonder duidelijke aanleiding én daar bovenop een aantal keer het gevoel van 'vocht' in mijn mond. In de spiegel ontdekte ik uiteindelijk een rood bultje in het tandvlees boven de kies waar dit vocht (pus?) waarschijnlijk uit kwam.
Afgelopen week ben ik teruggegaan naar de tandarts om ernaar te laten kijken en eigenlijk werd gezegd dat de problemen nog steeds onverklaarbaar zijn en hoewel verdere onderzoeken en behandelingen misschien wel mogelijk zijn, lijkt dit zonde van de tijd, energie en kosten die daarin gestoken zouden worden, omdat er geen enkele garantie voor herstel is. Het meest waarschijnlijke is toch een breuk in de kies en de kans dat de kies nog te redden is lijkt minimaal. Tot mijn schrik was de eindconclusie dus eigenlijk dat ik de kies het beste kon laten trekken.

Als kind zijn er bij mij al eens vier kleine kiezen getrokken om ruimte te maken in mijn mond, vier verstandskiezen zijn er jaren geleden ook uit gehaald en ik vind het nu een heel eng idee om wéér een (van oorsprong gezonde) kies te moeten laten trekken. Ook werd gezegd dat mijn kiezen niet overal helemaal goed aansluiten bij dichtbijten en ik vraag me af wat de consequenties hiervan zijn als er dan ook nog een kies verwijderd wordt.
Op dit moment heb ik eigenlijk helemaal nergens meer last van, geen pijn of zwellingen en het bultje in mijn tandvlees lijkt ook flink geslonken. Daarom voelt de hele situatie nu zo bizar en weet ik niet goed wat te doen.

Ik vraag me af of er mensen met soortgelijke ervaringen hier op het forum zijn of professionals die hun kennis kunnen delen?
Zou het mogelijk zijn om, zolang er geen klachten zijn, de (waarschijnlijk gebroken) kies te laten zitten of brengt dit in de toekomst juist risico's/gevaar met zich mee?
Zal het missen van een kies op termijn juist niet eerder nieuwe problemen met zich mee brengen, juist ook omdat mijn kiezen niet helemaal goed sluiten bij dichtbijten, terwijl ik hiervoor bij de tandarts eigenlijk nooit iets had? En hoe zit het met het verschuiven van andere tanden en kiezen na het weghalen van de achterste kies?
Is het met mijn verder gezonde gebit nodig om voor vervanging te zorgen, aangezien er in het verleden al vaker wat getrokken is en ik dus al wat kiezen minder heb? Het gaat om de achterste grote kies rechts bovenin. Voor de volledigheid heb ik op dit moment boven en onder dus nog totaal 8 grote kiezen, 4 kleine kiezen, 4 hoektanden en 8 snijtanden.
En een bonusvraag: Had de vermoedelijke breuk voorkomen kunnen worden als ik een knarsbitje had gehad? Er is in het verleden één keer kort over deze optie gesproken met mijn tandarts, maar op dat moment leek er niet echt noodzaak in te zitten. Niet dat dat nu nog wat uitmaakt als de kies toch al verloren is, maar ik vraag me oprecht af hoeveel zo'n bitje echt ondersteunt? Misschien in de toekomst toch maar aanschaffen?

Alvast bedankt voor alle reacties!
Mandy
Tandarts_Richa…

Sorry Mandy maar dat bultje geeft aan dat er iets aan de hand is. Dit mag je niet onbehandeld laten. En als de eindconclusie is trekken dan zo snel mogelijk vervangen. Daar zijn goedkope of duurdere oplossingen voor dat je met je tandarts kunt bespreken. Niet jaren afwachten, totdat alles ingeklapt is, zoals sommige collega's hanteren. Het kan zijn dat de breuk ontstaan is door knarsen. Geen spanningen, makkelijk gezegd, of een bitje kan soms preventief werken. Spanningen/knarsen dan btje aanschaffen.
vr, 11/04/2022 - 14:04 Permalink
Sami7

Ik heb een wortel behandeling kies met kroon heeft een bijna dezelfde problemen. Door de s'nacht tanden knarsen die kies Wortel afgebroken worden. Naar 3D foto gemaakt zeker het niet meer kan houden, door de tandarts het kies afgetrokken. Daar na ik kreeg zo snel mogelijk een knarsbitje. Het werkt helemaal heel goed. Het beschermer mijn alles tand niet meer kunnen beschadigd.
vr, 11/04/2022 - 18:13 Permalink
MandyW

Wat mij een beetje verbaasde is dat mijn eigen tandarts én de tandarts die de wortelkanaalbehandeling uitvoerde, beiden zeiden dat vervanging niet nodig zou zijn.
Zelf heb ik hier mijn twijfels over, maar uiteindelijk ben ik ook maar een leek. Het lijkt mij toch dat zo'n gat bovenin gevolgen heeft voor de lange termijn, en dat een kroon/brug/implantaat altijd noodzakelijk is.
Maar omdat het om de achterste kies ging zou er volgens hun genoeg opvang zijn van de overgebleven kiezen, waardoor ze mij het idee gaven dat het niet hoefde?
za, 11/05/2022 - 12:00 Permalink
Tandarts_Richa…

Vanaf de eerste grote kies naar voren is voldoende voor kauwvermogen. Kezen hebben de neiging naar voren te bewegen. Dus als de laatste kies verloren raakt dan zal dat niet veel invloed hebben. Het is wel zo dat dan vaak de kies in de tegenover liggende kaak geen functie meer heeft omdat er geen contact is en zal gaan uitgroeien en op den duur verloren gaat. Het is zonde veel weefsel op te offeren om een cantilever(vrij eindigen) brug te maken, en niet nodig voor het minimale kauwvermogen. Zorgen dat kauwvermogen niet verloren raakt door verlies v meer kiezen.
zo, 11/06/2022 - 01:32 Permalink
MandyW

Een update: Afgelopen maandag is de kies getrokken en het bleek om een verticale wortelfractuur te gaan. Een implantaat zou volgens de tandarts meer een 'luxe' oplossing zijn dan echt noodzakelijk, omdat het om de achterste kies ging en mijn overige tanden en kiezen in gezonde staat zijn. Volgens hem zou dat uitgroeien van de tegenoverliggende kies niet snel gebeuren omdat de kies in de bovenkaak is verwijderd en de zwaartekracht natuurlijk de andere kant op werkt. Het trekken was zo gebeurd en ik heb op dit moment ook nergens last van qua pijn of iets. Hoewel het gat niet zichtbaar is voor anderen, is het wel even wennen dat mijn gebit niet meer compleet is, maar ik heb er na de uitleg van de tandarts dus voor gekozen om het zo te laten en geen implantaat of andere vervanging te plaatsen.
do, 11/24/2022 - 11:56 Permalink
Tandarts_Richa…

Minimale kauwkracht heb je als vanaf de eerste grote kies naar voren aanwezig is. Er wordt dan ook vaak voor gekozen om een 7 (tweede grote kies) niet te vervangen. Het heeft echter niets met zwaartekracht te maken. Kiezen zoeken elkaar op en bij ontbreken v d tegenovergestelde kies groeit het toch uit de kaak omdat er geen tegendruk is.
do, 11/24/2022 - 14:24 Permalink