Afgebroken kies laten zitten?

Author:
Stefanie_T
Posted:
do, 09/22/2022 - 18:33
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem en ik hoop vooral dat iemand mij kan helpen met het dilemma.
Een flink aantal jaren geleden heb ik een WKB ondergaan en sinds ongeveer een jaar is deze kies langzaamaan steeds verder aan het afbrokkelen. Inmiddels zit er een gapend gat met alleen aan de achterzijde nog een randje tand, maar verder zit er volgens mij alleen nog maar een deel van het stiftje in dat er destijds in is gezet.
Nu is het sinds een paar weken erg gaan stinken en ben ik gaan spoelen met corsodyl, iets wat goed helpt tegen zowel de stank als de zwelling die ik op sommige dagen toch wel waarnam.
Mijn probleem is echter het volgende; ik heb inmiddels een behoorlijke angst voor de tandarts ontwikkeld door nogal grove behandelingen èn ik zit in de bijstand. Een kroon, implantaat of wat dan ook kan ik dus niet betalen, zelfs niet op afbetaling, en de enige tandarts waar ik heen zou kunnen om de restanten te laten verwijderen, is de tandarts die mijn laatste beetje moed om erheen te gaan de laatste keer de grond in heeft geboord.
Al met al zit ik in een vrij lastig parket omdat ik me toch wel zorgen maak over wat dit op de lange termijn met mijn gebit kan doen. Ik ben me ervan bewust dat het gebit kan gaat verschuiven en dat er, als ik nu lach, toch wel een gat zichtbaar is, maar ik vraag me vooral af on hoeverre het kwaad kan om dit zo te laten zitten. Het spoelen met corsodyl helpt tot nu toe goed (als het weg is stop ik hier ook weer mee), maar in hoeverre is de kans aanwezig dat een eventuele ontsteking door kan slaan naar mijn kaak als ik die resten laat zitten? En zijn er alternatieven? Kan iemand mij hier misschien mee helpen?
Alvast vriendelijk bedankt!
Tandarts_Richa…

Die kans is reëel aanwezig. Nooit wachten en laat de tandarts beoordelen of iets onbehandeld verder kan.
U zit in die vicieuze cirkel v angst en niet behandelen. Gevolg is dat u uzelf in de nesten gewerkt heeft door niet te gaan en de gevolgen uw angst weer verder voedt. Cirkel door gebrek aan financiën en daardoor niet gaan met als gevolg nog hogere kosten en de angst daarvoor waardoor u niet gaat. Ik vergelijk veel met een auto....: u bent te lang met te gladde banden doorgereden. Misschien tijd die cirkels te doorbreken, een behandelaar te vinden die u uw vertrouwen kunt schenken. Die tandarts zal het vertrouwen niet beschamen. Er moet een "klick" zijn net als met de liefde. Vind die tandarts waar u enig gevoel v vertrouwen kunt hebben. Maak eerst samen een goede inventarisatie en een goed plan. Desnoods uitgespreid in maanden om tot een goed gevolg te komen binnen uw budget. Al doet u een vulling per 1/2/3 etc maanden net zo lang tot alles voor uw uitgewerkte plan gerealiseerd is. Indien mogelijk nooit aan een kunstgebit beginnen ondanks dat er soms mensen zijn die daar in het begin geen problemen mee hebben, na jaren wel maar dan is het te laat. Voor mij nooit castagnetten in mijn mond. Gemeenten hebben de mogelijkheid bijzondere bijstand in nood te verlenen. Daar proberen zij vaak onderuit te komen...Neen dat kan niet wordt er gezegd. Misschien de ombudsman laten beoordelen of u in uw recht staat. Laat uw tandarts een verklaring opstellen. Nooit geschoten nooit raak. Wat betreft de gebroken stinkende restanten... door gebrek aan financiën zal de keuze waarschijnlijk verwijderen zijn. Altijd beter dan de mogelijke gevolgen v laten zitten. Sterkte. Vind mij , de tandarts aan wie u uw vertrouwen kunt schenken.
vr, 09/23/2022 - 00:21 Permalink
Newtan

Ik heb wat ervaring met dit soort kiezen. Corsodyl helpt, maar je kunt het ook extra schoon krijgen met 3% waterstofperoxide van de drogist. Met mate gebruiken en niet langer dan twee dagen. Het brandt nogal op je wang en tong.
Maar de kies, of zeg maar de ruine, wordt vanzelf afgestoten. Daar dienen onstekingen voor: u beschermen en de afvalstoffen opruimen. Dus u heeft wel even de tijd om een leukere tandarts te vinden. En geloof me, die zijn er echt.
di, 09/27/2022 - 18:33 Permalink
Tandarts_Richa…

Op elk potje past een deksel. Ook u kunt de tandarts vinden die bij u past. U heeft gelijk, een ontsteking is een reactie v h lichaam op o a afvalstoffen. Maar pas op , bij dat afstoten/ontsteking , hoort vaak een hoop ellende. Het is niet zo dat een ontstoken/gebroken wortel zo maar uit het lichaam wordt afgestoten.
di, 09/27/2022 - 23:41 Permalink