Implantaten waar 2 kiezen >5 jaar geleden zijn verwijderd

Author:
annedevries
Posted:
za, 09/17/2022 - 16:09
Ik heb 2 kiezen (naast elkaar), die in ieder geval meer dan 5 jaar geleden zijn verwijderd.

De aangrenzende kiezen zijn niet echt sterk (bevatten ook al vullingen).

Is het na zo'n lange tijd nog steeds mogelijk hier implantaten te laten zetten? (dat zou mijn voorkeur boven een brug hebben aangezien het duurzamer is, en op lange termijn minder problemen zou moeten opleveren)
Tandarts_Richa…

Het beste implantaat is uw lichaam eigen tand/kies. Afhankelijk v d fundering/kwaliteit v d aangrenzende kiezen kan er vaak een brug gemaakt worden. Zijn kiezen niet intussen te veel gekanteld waardoor het moeilijk wordt parallel (evenwijdig) te slijpen. Daarom altijd vervangen als getrokken wordt ( maar dat is mijn mening). 4 delig brug Nederlands kwaliteit gemiddeld 4x800= 3200 eur. Een implantaat compleet met kroon: 2x 2/2.500 eur. Dus tussen 4-5000 eur. Nadeel v e brug is dat als het vervangen moet worden de hele constructie gedaan moet worden. Voordeel geen operatief ingreep en de buurelementen zijn gelijk verstevigd. Tegenwoordig wordt aan de opleiding implantaten geadviseerd maar daar hoeft men geen rekening te houden met de portemonnee v d client. Voordeel v e implantaat is dat als het mis gaat maar naar de implantaat gekeken moet worden waar het mis is gegaan. Vaak niet beiden. En als het fout gaat met het buurelement maar een implantaat er bij. Minder/meer duurzaam ????. Sommige v mijn cliënten hebben nog al het kroon en brugwerk die ik gemaakt heb toen ik begon, 40jaar geleden, nog in de mond.
zo, 09/18/2022 - 10:53 Permalink
annedevries

Dank voor de reactie!

Goed om te lezen dat een brug dus lang mee kan gaan!

Ik lees dit als voordeel op veel sites:

Voordelen van een implantaat ten opzichte van een brug
Zo behouden uw eigen tanden hun sterkte en vitaliteit. Het implantaat behoudt het kaakbot en het tandvlees op hun oorspronkelijk niveau. Bij een brug gaan het kaakbot en tandvlees na verloop van tijd slinken en terugtrekken onder het brugtussendeel.
zo, 09/18/2022 - 13:23 Permalink
Tandarts_Richa…

Dat klopt idd. Door inactiviteit slinkt het bot. Het is een overweging. U gaf aan: "De aangrenzende kiezen zijn niet echt sterk (bevatten ook al vullingen).". U kunt natuurlijk, indien u over voldoende financiën beschikt, die aangrenzende kiezen versterken met kronen 2x800 en daarbij twee implantaten met kronen,2x2-2500, laten plaatsen. Voor implantaten heeft men voldoende bot nodig om te kunnen plaatsen. In de onderkaak is dat meestal na jaren ook het geval (voldoende botdikte) maar in de boven kaak is dat vaak anders omdat daar een neusholte is, ter plaatse v d eerste grote kies, met vaak minder bot. Allemaal overwegingen die meegenomen kunnen worden voor een definitieve beslissing. U kunt ook kiezen voor een uitneembare voorziening, een frame prothese, ongeveer 900-1000 eur, In mijn vak, net als met auto's, hoe duurder hoe meer comfort.
zo, 09/18/2022 - 13:42 Permalink