wat kan je eten

Author:
Koene Ridder
Posted:
za, 08/20/2022 - 15:57
2 weken terug bij kaakchirurg geweest en gelijk een noodgebit
Herstel gaat voorspoedig maar vroeg me af

Wat kan ik in de toekomst weer eten
oa is Wasa knackerbrot weer mogelijk en stukjes banaan afbijten
nootjes, biefstukje etc
Tandarts_Richa…

U zult beperkingen ondervinden met eten. Ervaring zal leren wat voor u mogelijk zal zijn. Sommigen, uitzondering, eten er alles mee. Het is een nood!! gebit. Uw kaak zal de eerste maanden flink slinken waardoor ruimte ontstaat onder het gebit. Dit zal na 3-4 maanden opgevuld dienen te worden ( rebasen). Wacht er zo lang mogelijk mee tot het echt te los wordt. Bij pijnlijke drukplekken naar de tandarts om die plekken uit het gebit te laten weg slijpen. Na 18 maanden, 2-3keer opvullen, is het "slinken" v d kaak een beetje gestabiliseerd. Dan overgaan tot een definitief gebit. Het gebit bij het slapen uit laten. Gun uw kaak ook rust dan slinkt het minder. Als het gebit na jaren slinken v d kaak te los wordt en te weinig houvast is dan wordt pas vaak door de zorgverzekeraar uit de basis verzekering een implantaat gedragen gebit vergoed. Hangt af v mate dat kaak geslonken is.Mate v slinken is per individu anders. Sterkte.
za, 08/20/2022 - 16:38 Permalink
Tandarts_Richa…

U kunt langzamerhand alles eten probeer elke keer wat meer. U zult vanzelf merken wat wel en niet kan.. Geen noten mee kraken, geen flessen open trekken, pas op voor toffee/drop en andere plakkerige substanties. Of u in een appel kunt bijten zonder dat het gebit kantelt hangt af v hoeveel kaak u heeft en de kundigheid v diegene die uw definitief gebit maakt. Niet iedereen kan dat en wordt tegenwoordig gauw naar implantaten gevlucht. Sterkte.
za, 08/20/2022 - 21:46 Permalink
netje59

Ik ben begonnen met soep, daarin brood soppen, knijpfruit, vla ed, banaan. Na 2 weken ongeveer wat uitbreiden. Brood zonder korst, zacht fruit, aardappels, zachte groenten, gehakt en worst etc. Nu na 9 weken eet ik bijna alles weer. Alleen harde broodjes en een appel staan nog even niet op het menu. Je leert een beetje opnieuw kauwen, oefening baart kunst.
zo, 08/21/2022 - 18:53 Permalink
Tandarts_Richa…

Dank u ...idd u merkt vanzelf wel wat u kunt eten door uit te proberen. Ket kan even duren en sommigen wennen er helaas helemaal niet aan vandaar dat ik probeer te waarschuwen voor een hosanna stemming bij een kunstgebit. Dit wens je toch niemand toe. Overigens met een kunstgebit moet je anders leren eten...nml aan beide kanten tegelijk. De meesten hebben in het natuurlijk gebit, een voorkeurs zijde om te kauwen. Doet u dat met een kunstgebit dan kan dat kantelen. Ga aan de ene kant v e wip zitten gaat de andere kant omhoog. Dus leer om aan beide kanten gelijk te eten.
ma, 08/22/2022 - 00:06 Permalink
Tandarts_Richa…

Voor sommigen wel maar m i te veel gevraagd.. hoop dat het je wel lukt. Is trouwens een heel goede test om te zien of er niet te veel ruimte onder het gebit is. Na het eten kijk hoeveel pinda tegen de onderkant v h gebit kleeft. Is te veel ruimte op die plekken.
zo, 09/04/2022 - 17:47 Permalink