Ontsteking onder melkkies volwassene

Author:
Milou_
Posted:
do, 08/11/2022 - 10:54
Hi!

Eind april bleek bij een tandarts bezoek dat 4 kiezen (boven) en 1 overgebleven melkkies (onder, heb geen blijvende kies eronder) gaatjes hadden. Dit was niet eerder opgemerkt omdat er al jaren geen foto's gemaakt waren bij vorige tandarts. Ik had hier overigens helemaal geen last van, ik dacht dat ik naar een routine controle ging. Deze zijn vervolgens allemaal gevuld, en heb van de vullingen in mn bovenkaak flink last gehad, soms nog steeds.

Echter, anderhalve week geleden dacht ik dat mn tandvlees aan de buitenkant van die melkkies begon te ontsteken. Totdat er een week geleden ook pus via het tandvlees langs de melkkies naar buiten kwam. Toen ben ik wedereom teruggegaan naar de tandarts, die heeft me antibiotica voorgeschreven. Dit hielp een paar dagen maar sinds gister komt er weer wat pus uit. De tandarts meende dat er zich een ontsteking heeft gevormd onder de kies (obv een gemaakte foto), danwel dat er een gaatje onder de kies zit die dit veroorzaakt. Dat laatste was moeilijk te zien op een 2D foto.

Als de antibiotica het niet stillegt wil hij die melkkies gaan trekken. Hier ben ik echter erg huiverig voor aangezien ik niet graag een implantaat wil (ben erg ontstekingsgevoelig), of een brug (dan worden ook goeie tanden opgeofferd). Nu lees ik echter dat een gat in je gebit op termijn ervoor zorgt dat je kaakbot slinkt en dit uiteindelijk problemen oplevert met o.a. de stabiliteit van de andere tanden ernaast of erboven (bovenkaak). Ik vraag me af wat wijsheid is? Kan ik dat gat openlaten? Is een wortelkanaalbehandeling nog een optie voor een 30 jaar oude melkkies? Of kan deze ontsteking vanzelf nog over gaan? Is de melkkies echt de schuldige of zit de ontsteking toch in het tandvlees zelf? Ik heb naar mijn idee geen last van de melkkies zelf met bijten bijv. Vandaag is mn laatste dag dat ik de antibiotica moet nemen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Gr,
Milou
Tandarts_Richa…

Of de melkkies de schuldige kan ik v hier natuurlijk niet beoordelen. Waarschijnlijk toch een ontstoken/afgestorven zenuw. Wat ik met een ontstoken melkkies doe is een W K behandeling. Maar niet zoals bij een volwassen kies. Meer een diepe amputatie. Ik noem het een pedo endo. Dat werkt vaak goed maar heeft geen zin als de wortels v d melkkies helemaal opgelost zijn. Een AB kuur onderdrukt alleen maar neemt de ontsteking niet weg dus dat heeft voor den lange duur geen zin. Vanzelf gaat het niet over. Als je een huis bouwt met speelkaarten wat gebeurt er als je een kaart eruit trekt...idd. Hetzelfde met uw gebit maar omdat uw gebit vaster zit komen de gevolgen pas later tevoorschijn. Dat gebeurt dus als u de kies niet vervangt. Een implantaat als de buurelementen nog gaaf zijn ...een brug als zij al gevuld zijn....of een minder lekker maar goedkoper uitneembare voorziening.
do, 08/11/2022 - 22:06 Permalink
Milou_

Bedankt voor de reactie, vandaag nog eens telefonisch overlegd met de tandarts maar op de foto is er niet veel wortel meer te zien dus is volgens hun een wortelkanaalbehandeling geen optie. Dus tenzij magischerwijze deze kies dit weekend verbeterd zal hij er volgende week uitgehaald worden. Voor een implantaat heb ik nogal angst gezien ik snel ontsteek en ook geen ontstoken kaakbot wil hebben straks, waardoor de rest van mijn gebit ook in gevaar komt. Zo'n brug of een losse prothese is dan ook niet verbonden met het kaakbot wat toch allebei uiteindelijk dan ook zal leiden tot het slinken van het kaakbot? Of begrijp ik dat verkeerd? Tevens vraag ik me ook af, als die wortel nu sowieso al bijna weg is, dan heeft die kies toch al geen houdvast meer in het kaakbot of wel? Dus dan zou mijn kaakbot nu toch ook al aan het slinken zijn. En over wat voor tijdspanne hebben we het dan dat dit slinkt, en kan de tandarts dit monitoren tijdens controles bijvoorbeeld? Sorry voor de vele vragen, ik zit er best wel over in dat ik een tand kwijt ga raken.
vr, 08/12/2022 - 12:31 Permalink
Tandarts_Richa…

Als je iets gebruikt dan slijt dat. Zo ook uw gebit. Zorgen dat u uw gebit goed verzorgt beperkt de risico's. U kunt nooit uitsluiten dat er geen ontstekingen ontstaat ook niet bij uw natuurlijk gebit. Bot zal misschien slinken maar als u een brug heeft dan heeft u dat niet nodig. Wel bot nodig voor een implantaat dus als u dat zou willen niet te lang( jaren) uitstellen. Kies heeft geen houvast , gaat ontsteken, en gaat eruit. Omdat de kies er nog niet uit is geen slinken. Tandarts kan met x-foto's ongeveer monitoren maar waarom dan uitstellen. Tja de tijdspanne is voor iedereen en omstandigheid gevoelig. Als ik alles v tevoren zou weten....
za, 08/13/2022 - 12:23 Permalink