Vage klachten WKB paar dagen nadat alle klachten weg waren

Author:
piece
Posted:
zo, 07/24/2022 - 21:47
Beste forumleden,

Anderhalve week geleden is er bij mij een wortelkanaalbehandeling deels opnieuw gedaan, in één van de wortels zat nog een stukje zenuw blijkbaar en alleen dat kanaal is opnieuw behandeld, bij de tandarts. De eerste behandeling was ongeveer anderhalf jaar geleden. Dat was een complete WKB van alle wortels.

Voor de behandeling had ik lichte pijnklachten en de kies was warmtegevoelig. Heb daar door omstandigheden een maand of 3 mee rondgelopen.

Op de foto was eigenlijk niks geks te zien geen zwarting bijvoorbeeld, maar een endodontoloog zag uiteindelijk wel wat er mogelijk aan de hand was en op haar advies is deze behandeling uitgevoerd, wel gewoon bij mijn eigen tandarts.
(Ook de endodontoloog zei in eerste instantie trouwens dat er geen irritatie of ontsteking te zien was op de foto)

Na de behandeling heb ik nog ongeveer een week lichte tot matige napijn gehad. Toen waren alle klachten weg. Ook was na de behandeling de warmtegevoeligheid verdwenen. Ik ging er dus vanuit dat de behandeling was geslaagd. Op de foto zag de behandeling er ook uit alsof hij was geslaagd volgens mijn tandarts, kanaal was mooi opgevuld.

Nu 2-3 dagen later ontstond en gister een vaag soort heel licht stijf gevoel in mijn kaak op die plek (bij mijn jukbeen) en sinds vanavond lijkt het alsof ik die behandelde kies ook weer begin te voelen, een heel licht soort kiespijn. Of misschien een soort drukopbouw? Het is een heel subtiel gevoel.

Kan het zo zijn dat dit nog de naweeën zijn van de behandeling of moet ik me zorgen maken en kan het zo zijn dat er meer aan de hand is? Dat de kanaal(len) toch niet goed schoon zijn? Of dat de tandarts iets over het hoofd heeft gezien? Een vertakking oid. Of misschien iets anders?
Ik ben net wat verkouden geweest bijvoorbeeld… dit soort klachten heb ik alleen nog nooit gehad maar aanleiding van een verkoudheid.

Weet niet of het er toe doet, mijn TA maakt geen gebruik van zo'n rubber matje om de kies, wel gebruikt hij een elektrische dieptemeter.

Bedankt alvast voor alle antwoorden.
piece

Bedankt voor uw reactie Richard!

Gelukkig zijn alle klachten alweer verdwenen...

Ik ga er dus vanuit dat alles toch in orde is en dat het nog wat naweeën zijn geweest van de behandeling.

Ben misschien wat paniekerig ook omdat mijn TA volgende week op vakantie gaat.

Het is de bedoeling dat er kroon op deze kies geplaatst gaat worden maar voordat het zover is moet alles eerst weer rustig zijn volgens mijn TA.


Nogmaals dank en een fijne dag!
di, 07/26/2022 - 18:57 Permalink
piece

Vandaag voor toch even naar de tandarts geweest voor een beoordeling, gisteravond en vanochtend toch weer wat klanten met de kies(links boven één na achterste, achterste is er al uit)

Op basis van mijn klachten en de laatste gemaakte foto na de wkb twee weken geleden was de conclusie dat mijn lichaam mogelijk wat moeite heeft de ontsteking op te ruimen en dat de klachten zeer waarschijnlijk vanzelf over zouden moeten gaan.
(In tegenstelling tot wat ik eerder schreef was er wel een ontsteking te zien, heb dat eerder verkeerd begrepen en ook niet goed gezien)

In de loop van de dag zakten de klachten weer wat af gelukkig…inmiddels lijkt het weer wat terug te komen.

Omdat mijn tandarts volgende week op vakantie gaat heeft hij me een recept mee gegeven (Augmentin 625 mg XV stuks 3xdaags 1 tablet)
Maar dat voor eventueel noodgeval….mochten de klachten toch niet verdwijnen.
Naar aanleiding van wat ik hier op dit forum heb gelezen oa. van tandartsen ben ik vooralsnog niet van plan ze te nemen.
Heb in April ook al een kuur gehad. En ik ben bang om residentie te ontwikkelen.

De betreffende wortel zag er op de foto heel mooi uit, tot in het puntje gevuld. (Met een ontstekinkje op het puntje)
Die zou dus echt wel schoon moeten zijn.

De andere twee wortels was op dat moment in ieder geval (twee weken terug) geen ontsteking te zien.

Een eventuele over het hoofd geziene vertakking of wortel zou hele andere klachten moeten geven volgens de tandarts… dat zou zeer onwaarschijnlijk zijn. Ook omdat de warmtegevoeligheid wel over is.

Op dit moment geen pijn maar ik voel de kies wel, soms zakt het weer af en komt het weer terug meerdere keren per uur. Soms blijft het ook wat langer hangen en blijkbaar zakt het soms ook wat langer af.

Hopelijk was de diagnose goed en verdwijnen de klachten spoedig…

Het is in ieder geval beter al dan voor de wkb.

Vriendelijke groeten!
wo, 07/27/2022 - 20:33 Permalink
Tandarts_Richa…

Resistentie tegen AB is een reden waarom wij zo min mogelijk AB gebruiken. en vaak ook niet nodig. Kan mij zelfs niet herinneren wanneer ik het voor het laatst heb voorgeschreven. Maar indien nodig tja dan schrijf ik het wel voor. Hoop dat de klachten verminderen en weggaan. Na6-12 maanden een controle foto en indien goed dan een kroon. Houden de klachten aan dan na de vakantie v uw tandarts nogmaals laten beoordelen.
wo, 07/27/2022 - 23:36 Permalink
piece

Bedankt Richard!

Wat ik me af zit te vragen is waarom het zo lang duurt voordat de klachten verdwijnen… behalve de warmte gevoeligheid zijn ze nog nagenoeg hetzelfde als voor de behandeling. Misschien iets minder (lichte) pijnscheuten dat wel.
Aan de andere kant ook wel weer hetzelfde als de napijn van de eerste week. Toen nam het de eerste dagen wat toe en daarna wel langzaam af. Werd elke dag wat beter.
Nu lijkt het toch vrij stabiel aan te houden.
Vandaag de hele dag een licht gevoel van druk in de kies. Maar dat zou misschien ook in de kaak kunnen zijn dat ik het verkeerd voel..?

Op internet lees ik dat alleen in uitzonderlijke gevallen de klachten langer dan een week aanhouden.
Mijn tandarts zegt dat mijn lichaam mogelijk moeite heeft om de ontsteking op te lossen. Maar ik ben en heb me altijd super gezond gevoeld. Voor zover ik weet is mijn weerstand prima in orde.
Ben vandaag wel begonnen met extra vitamine C 500mg en 3x Echinaforce + 60mg vitamine C …baat het niet dan schaadt het niet is mijn idee.

Uit ervaring weet ik dat pijn bij eten wel gemakkelijk twee weken kunnen aanhouden na een wkb maar dat vindt ik niet zo hinderlijk…in dit geval heb daar helemaal geen last van(gehad)

Bij de vorige wkb in mijn hoektand twee kiezen vanaf de huidige duurde het ook heel lang 2-3 maanden voordat de klachten uiteindelijk verdwenen en leek er de eerste maanden ook totaal geen verbetering. Toen ging het om een grote en diepe ontsteking die er mogelijk al vele jaren heeft gezeten ongemerkt.
Dan kan ik begrijpen dat het wat langer zou kunnen duren. En ook heeft achteraf deze huidige ontsteking toen al meegespeeld

Deze keer gaat het voor zo ver ik weet om een veel kleinere ontsteking die voor zo ver ik weet 3-4 maanden geleden is begonnen (toen begon de warmte gevoeligheid).

Een overeenkomst met beide gevallen is dat ze allebei na de eerste behandeling weer begonnen op te spelen, deze kies begon twee weken na de eerste behandeling weer op te spelen. Definitieve behandeling was na drie weken.

Zit stiekem te denken om volgende week naar de waarnemende tandarts te gaan voor een foto om te checken of er mogelijk nog iets aan de hand is wat eerder nog niet zo was? Alhoewel de klachten nagenoeg hetzelfde zijn… zou dus zeggen dat het ook om dezelfde ontsteking gaat en niet nog een nieuwe aan een andere wortelpunt.
Maar ja, wat is wijsheid?

Maar goed ik ben geen tandarts en mijn tandarts vond het nemen van een foto gisteren blijkbaar niet nodig.
Beetje spijt dat ik daar niet naar gevraagd heb maar ik laat het altijd helemaal aan hem over, dat lijkt me het beste.
Of ik ga missen mijn endodontoloog bellen tenminste als ze niet op vakantie is. Misschien dat zij tijd heeft voor een consult. Ik mocht haar altijd bellen heeft ze gezegd. Daarna stuurt ze het verslag naar mijn tandarts, die vind dat ook prima. Ik weet dat dat niet de normale gang van zaken is.

Maar goed …voorlopig wacht ik even af, kan ook niet echt anders. En probeer ik me niet te veel zorgen te maken.

Ben al vanaf februari aan het tobben met mijn gebit. Ben al blij als ik even één of twee weken klachten vrij ben het afgelopen half jaar…
Wat ben ik dom geweest om zo achteloos met mijn gebit om te gaan… :(
En kilo's dropjes en chocolade te eten.
Roken ben ik sinds november vorig jaar mee opgehouden, mede dankzij deze hele situatie heb ik dat inmiddels heel redelijk onder controle. Dat heeft me echt met de neus op de feiten gedrukt en gemotiveerd. De zwaarste afkick verschijnselen had/heb ik achter rug.

Uiteraard verzorg ik mijn gebit inmiddels ook uitstekend en we gaan redden wat er nog te redden valt.
Suiker en ongezond eten ook helemaal mee gestopt, voor mijn gebit helaas te laat, voor mijn algemene gezondheid hopelijk ook tijd.

Fijne avond/dag
do, 07/28/2022 - 22:00 Permalink
Tandarts_Richa…

Spijt komt altijd na de zonde...Maar wat goed dat u gestopt bent met roken,,,, zet door nooit meer beginnen. Het lichaam is zeer verwonderlijk en niet voorspelbaar. Soms kan het heel lang duren. Maar bij twijfel altijd laten beoordelen.
za, 07/30/2022 - 23:56 Permalink
piece

Dankjewel Richard!

Uw bijdragen hier op het forum worden zeer gewaardeerd!

Ben nog een keer bij een waarnemende tandarts geweest en zij zei hetzelfde als mijn eigen tandarts.
Foto maken was totaal niet nodig in mijn geval.
Gelukkig namen na dat bezoek de pijn scheutjes af en een paar dagen later verdwenen ook de laatste klachten.
Daarna nog een aantal dagen dat ik een paar keer per dag iets vaags voelde en inmiddels is dat ook voorbij lijkt het. Al met al lijkt de behandeling dus geslaagd.

Mooi nieuws allemaal en ben daar zeker blij mee.

Nu helaas helaas… er lijkt geen einde aan te komen …sinds een aantal dagen hele vage en lichte klachten aan kies aan de rechterkant waar een maand of 3 geleden een wkb heeft plaatsgevonden.
Uitgevoerd door een endodontoloog en wkb was geslaagd zei ze. Was een hele complexe heb 2.5 uur met mijn mond open gelegen. En hij is door een brug heen gemaakt.
En er zat geen ontsteking bij de wortels (lang verhaal dat zal ik iedereen besparen)
Vind het dus heel apart dat ik die kies überhaupt nog kan voelen?
Geen last van koud/warm…
En de klachten zijn heel licht maar net genoeg om er de hele dag aan te denken….voelt niet als een ontsteking.
Ik zal hier misschien een nieuw topic over openen..
Hopelijk verdwijnen ze weer en anders zal ik weer naar de tandarts… ben bang dat niks vreemds aan te zien zal zijn en dus ook niks aan te doen…
di, 08/09/2022 - 23:38 Permalink
Tandarts_Richa…

Hier hoef je geen nieuw topic over te openen. Scroll door de "oude" topics voor een antwoord. Er kunnen altijd complicaties optreden. De pijn komt dan v e ontsteking aan de wortel punt. De zenuw is er uit dat voel je niet, is de oorzaak niet. .Zou teruggaan en laten beoordelen.
wo, 08/10/2022 - 20:10 Permalink
piece

Wederom hartelijk dank Richard!

Ja ik ga morgen een afspraak maken bij de waarnemende tandarts. En daarna de endodontoloog bellen ook voor een controle.
Helaas is het wel zo dat zij sinds deze week vakantie heeft dus dat gaat sowieso nog 3 of 4 weken duren voordat ik daar terecht kan. Fijne is wel dat haar wachttijden niet echt super lang zijn…maar goed de wachttijd die er wel is komt daar dan weer bovenop…

Heb er nu voor de derde dag duidelijke klachten aan deze kies. Daarvoor 2-3 dagen aan een kies daarvoor maar dat voelde ik waarschijnlijk verkeerd, zal deze geweest zijn (Kies ertussen is eruit …is een brug) Al met al dus een week klachten ongeveer.

Deze klachten kwamen trouwens een aantal dagen nadat ik een week klachten heb gehad van dezelfde kies maar aanleiding van een sinus ontsteking. De wortels van deze kies liggen in de sinus. Die klachten waren heel anders… alleen bij het lopen of andere trillingen met mijn hoofd. En die zijn inmiddels voorbij. Ook de sinus holte is weer okay… kwamen een paar dikke brokken slijm uit en binnen een dag ongeveer voelde alles weer okay…

Vandaag had ik trouwens best een "goede" dag tot nu toe. Pas om 16:00 uur begonnen de klachten, een uur of 3 later namen ze ook weer wat af. Gister en eergister was het de hele dag.
Wel vandaag voor het eerst een behoorlijke pijnscheut gehad…toen direct besloten om morgen contact met de tandarts op te nemen…was vandaag al te laat.

Hopelijk is er al iets te zien op een eventuele foto…

Heb net zoiets achter de rug…dat duurde wel een aantal maanden voordat iemand iets op een foto kon zien. Dat was de derde keer dat ik hem liet beoordelen en zelf toen werd mij verteld dat alles er rustig uit zal. Pas later toen ik bij mijn eigen tandarts kwam kwam ik erachter dat in het verslag stond dat een bepaalde wortel opnieuw moest in geval er een kroon op zou komen. Pas toen mijn tandarts dat heeft gedaan was er een ontsteking zichtbaar, kon het zelf ook zien.

Het gekke is dat achteraf gezien deze kies mogelijk helemaal geen endo nodig had. Op het moment van de endo start was er geen zichtbare ontsteking. Achteraf bleek het waarschijnlijk doorgestraalde pijn van een kies uit de onderkaak waar wel een ontsteking zat. (Het hele verhaal is nog langer en dat zal ik iedereen besparen en ik probeer ook vooral vooruit te kijken…iedereen heeft zijn best gedaan en achteraf weten we vaak meer dan van tevoren) Ook de endodontoloog die de endo heeft afgemaakt zei dat er geen ontsteking zat bij deze kies.
Nu dus mogelijk wel een ontsteking bij de wortelpunt door eventuele complicatie…
Voel me echt een pechvogel…
Hopelijk is er nog wat aan te doen met een eventuele herbehandeling… zou het erg jammer vind als er een apexresectie nodig zou zijn omdat het om een brug pijler gaat.
Heb wel eens gehoord dat een implantaat niet meer mogelijk is na een apex…
In dat geval kies ik mogelijk dus direct voor extractie plus implantaat om als brugpijler te dienen… indien mogelijk…
En dat zou heel vervelend zijn… ook weer wachttijd bij de kaakchirurg…deze kies heeft namelijk hele kromme wortels en kan er volgens mij niet zo even uit worden getrokken….en dan nog de verzwakking door de reeds uitgevoerde wkb.

Vind een implantaat sowieso heel spannend…ondanks dat ik er al twee heb. Maar toen had ik geen idee van eventuele risico's.. (behalve dat roken niet goed is voor implantaten, stoppen met roken gaat nog steeds heel goed gelukkig)
Wel ging de hele "operatie" pijnloos en ze zitten nog steeds prima.

Maar goed… eerst maar eens zien wat de tandarts en endodontoloog gaan zeggen wat er aan hand is en wat de mogelijkheden zijn…zou in ieder geval al een geruststelling zijn als de oorzaak wordt gevonden.
wo, 08/10/2022 - 22:22 Permalink
Tandarts_Richa…

U heeft dus een sinusitus gehad ( slijm, trillingen etc. ) hoe lang geleden en hebben deze klachten daar geen verband mee._. Een implantaat is dan wel nog mogelijk. Maar laat de endodontoloog u helpen. Heeft meer percentage kans v slagen dan een apex resectie.
do, 08/11/2022 - 00:19 Permalink
piece

Hartelijk dank weer voor uw reactie Richard!

Ja ik heb idd een sinusitis gehad ook aan de rechterkant net als deze kies, (na een neusverkoudheid)begon ongeveer twee weken geleden en heb toen een week last gehad van deze kies bij trillingen. Daarna kwamen er een aantal dikke proppen geel slijm uit mijn neus en daarna verdwenen de klachten vrij snel, binnen een dag ongeveer.
Ongeveer twee dagen later begonnen de huidige klachten en die heb ik nu ongeveer een week.
Niet echt pijn maar gewoon een raar gevoel in die kies of wortel daarvan.
Klachten hebben wel iets van de wortelpunt ontsteking die ik onlangs aan de linkerbovenkant in mijn gebit heb gehad.( Die had ik dan weer terwijl een ander ontsteking daar vlakbij maar heel moeizaam wilde genezen dus heb die ontsteking niet echt op zichzelf gevoeld.)

Zou heel mooi zijn als het van de sinusitis komt(en vanzelf weer beter wordt?)
Wel is het zo dat ik dit nog nooit eerder met deze kies heb gehad na een sinusitis…ben 47 jaar.

Gelukkig kan ik morgen terecht bij de endodontoloog die de wkb heeft uitgevoerd, ze was toch niet op vakantie. Daarna weten we vast meer.
Hopelijk mocht het zo zijn dat er iets aan de hand is dat het ook zichtbaar is op een eventuele foto.

Vandaag tot nu toe waren de klachten heel mild maar wel aanwezig.
do, 08/11/2022 - 15:32 Permalink
piece

Ben bij de endodontoloog op bezoek geweest en alles zag er nog steeds prima uit.
Zeer waarschijnlijk dus sinus klachten idd.
Kort na het bezoek kwam er een klein beetje geel kleverig spul uit mijn rechter neusgat… inmiddels voelt alles weer helemaal prima 👍

Bedankt en fijn weekend!
za, 08/13/2022 - 09:19 Permalink