Pijn aan boventand rechts naast voortanden

Author:
JustRob1990
Posted:
ma, 08/08/2022 - 14:05
Ok, ik geef het niet graag toe, maar ik heb een erg slecht gebit. Al van jongs af aan als de dood voor de tandarts. Als resultaat gebit compleet verwaarloosd. Ik ben 31 en al zeker 10 jaar niet meer naar de tandarts geweest, hoe lang precies weet ik niet. Ook jarenlang niet gepoetst. Gebit ziet er niet uit, en in mijn achterhoofd weet ik dat ik daar ooit wat mee moet gaan doen, maar als een echte angsthaas altijd uitgesteld omdat het nooit goed uitkomt. Ik heb wel eens eerder pijn gehad, maar dat ging vanzelf voorbij dus geen probleem, zei ik tegen mezelf.

Nu heb ik sinds vandaag echter last van pijn in mijn tand rechts van mijn twee voortanden. En de reden dat ik me deze keer meer zorgen maak is dat er nu sprake is van uiterlijke, zichtbare schade. Er zit een soort van gaatje, of barstje, of spleetje in deze tand, met een bruin achtig vlekje aan de binnenkant. En nu vraag ik me af of dit levensbedreigend kan zijn als ik het zo laat. Het doet wel pijn, hoe lang het pijn blijft doen is de vraag, en of het überhaupt over gaat.

Ik heb een foto bijgevoegd. Kan iemand me vertellen of dit er gevaarlijk uit ziet?

Reacties met dat ik allang naar de tandarts had gemoeten enzovoort hoeven niet. Geloof me, ik weet het zelf beter dan wie dan ook dat ik dit al veel te lang heb verzaakt. Af en toe heb ik diepe depressies en als ik er te lang over nadenk word ik doodsbang. Als het kan, wil ik nu graag alleen weten of bovenstaande aanleiding is tot direct gevaar.
Attach
Tandarts_Richa…

Direct waarschijnlijk niet maar dat is v hier moeilijk te beoordelen v e foto. Als ik foto bekijk denk ik : smerig die poetst niet. Voedselresten/ plaque tussen de tanden. Wat gebeurt er als je een stuk vlees in een kamer v 37* doet.... hetzelfde in de mond met een temperatuur v 37 *. Ruik eens een keer bij de kliko buiten nu dat het zo warm is. Gaatje in de 22. Misschien problemen zoals een ontstoken zenuw, als dat niet al aanwezig is, te voorkomen door het gaatje te sluiten. Als de zenuw "dood" is dan voor behoud een wortelkanaalbehandeling of trekken. Maar wat dan met je visite kaartje, je glimlach. Tegenwoordig vind ik dat je niet bang hoeft te zijn voor een behandeling bij de tandarts.. vroeger eigenlijk ook niet. Gewoon verdoven en je voelt geen pijn. Vertrouwen in je behandelaar is heel belangrijk. Als de meest bange client mij vertrouwt kan ik daar alles bij doen. Bovenstaande is wel aanleiding is tot direct gevaar van pijn. En als je masochist bent ga zo door. Maar een klein probleem levert wel het gevaar v uitbreiden tot een groot probleem. Vind een tandarts waar je vertrouwen in kan hebben. Maak een behandel/stappen plan om het gebit te herstellen binnen je financiële mogelijkheden.. Indien de financiën er niet zijn dan in fasen. Al doe je een vulling per maand...2,3,4 maanden. Totdat alles hersteld is. Kies een oplossing dat binnen je budget ligt. Indien mogelijk nooit naar een volledig kunstgebit gaan. Moet er niet aan denken v die castagnetten in mijn mond te hebben.
di, 08/09/2022 - 00:05 Permalink
JustRob1990

Je kunt wel zeggen "gewoon verdoven", maar ook als het verdoofd is ben ik als de dood voor de tandarts... puur omdat ik bewust meemaak dat ze bezig zijn in m'n mond. Het aanzicht daarvan, de geur, het geluid van de machines en het gereedschap dat gebruikt word... ik word gek van angst als ik er alleen al aan denk. Plus, ik ben bang voor de pijn die erna komt, als de verdoving is uitgewerkt...

Maar waar ik het meest bang voor ben is dat als ik naar de tandarts ga, ze me gaan vertellen dat alles eruit moet... aan de bovenkant zijn mijn twee voortanden te groot, en de tanden daarnaast te klein... de kleine tand aan de linkerkant is inmiddels na vele jaren donker gekleurd, en ook een stukje afgebroken... mijn ondertanden zitten er nog allemaal, maar aan de voorkant zit veel tandplak, en aan de achterkant voelt het als een nachtmerrie... continu heb ik een cyclus waarin ik voel dat tandplak zich opbouwt, en na een bepaalde tijd weer afbreekt...

Glimlachen doe ik al jaren zo min mogelijk, en als het moet met mijn mond zo min mogelijk ver geopend. Soms fantaseer ik erover hoe het zou zijn om een gewoon gezond gebit te hebben, met mooie rechte, witte tanden... maar het is slechts een fantasie die meestal onhaalbaar lijkt. Ik denk dat ik eigenlijk al te laat ben, ik had het vroeger beter moeten verzorgen... maar na wat slechte ervaringen met tandartsen als kind een chronische angst, en als je dan een jong volwassen bent en zelf de keuze hebt besluit je gewoon om niet meer te gaan, want pijn...

Ik weet ergens in mijn achterhoofd dat ik hier ooit iets mee moet gaan doen. Ik denk dan zelf aan een narcose tandarts, hoewel dat waarschijnlijk gruwelijk veel zal kosten... maar dat is ook niet iets wat je op heel korte termijn geregeld kunt hebben.

Hoop alleen dat deze pijn met een paar dagen weggaat, het is erg vervelend. Paracetamol, ibuprofen helpt niet... spoelen met warm zout water helpt niet... als die pijn nou maar weggaat, dan ga ik me daarna daadwerkelijk verdiepen in wat ik nog kan doen aan mijn gebit... misschien een keer op gesprek gaan bij een tandarts, met de afspraak dat ze niks doen zonder dat ik akkoord geef. Kijken wat ze zeggen en vanuit daar beslissen of ik die stappen wil ondernemen, of dat ik zo wil blijven doorgaan...
di, 08/09/2022 - 07:45 Permalink
Tandarts_Richa…

Waarom zou er pijn zijn na de verdoving?? tenzij er al pijn was... dat schakel je niet zomaar met een behandeling uit. Tja leuk is het niet maar wel noodzakelijk dus verstand op nul ,,,onderga het gelaten. Het is zoals het is... als iets eruit moet dan is het zo. Uitstellen geeft alleen maar meer problemen. Daar zou ik bang voor zijn. Als er veel plaque en tandsteen is dan elke 3 mnd een bezoek bij de mondhygiënist. Als je de binnenkant v e water ketel elke dag goed schoon maakt komt er geen ketelsteen. Als dat wel is heb je niet goed gereinigd. Zo ook met tanden en kiezen. Als je goed reinigt komt er geen tandsteen. Ophoping v tandsteen waar je niet goed reinigt. Een narcose wordt niet altijd geïndiceerd of vergoed. Flinke wachttijden....vervelend als je acuut pijn hebt. Is kostbaar als je het zelf moet betalen. Beter door de "zure" appel heen bijten en samen met een tandarts een opbouw plan maken. Wie zijn/haar billen brandt moet op de blaren zitten. U bent , met uw gedrag, uw billen behoorlijk aan het branden. Niet nodig vuur kan voorkomen worden samen met uw tandarts .U kunt altijd aanhoren en daarna bedankt zeggen en niets doen.
wo, 08/10/2022 - 20:24 Permalink
JustRob1990

Niet beledigend bedoeld, maar ik geloof dat je niet helemaal begrijpt hoe diep een angst voor de tandarts kan zitten... je klinkt een beetje als mijn tandarts van vroeger, die deed ook altijd alsof het aanstellerij was.

Ik ga wel een afspraak maken met de plaatselijke tandarts, want deze pijn is vrij ondraaglijk en belemmerend in mijn functioneren. Voorlopig alleen om te kijken. Pas als ik weet wat er moet gebeuren zal ik dan een besluit nemen over wat ik wil doen.

Voor gedeeltelijke of complete gebitsrenovaties (wat bij mij uiteindelijk wel nodig zal zijn) pieker ik er echter niet over om het bewust mee te maken. Dan maar duur. Hoor erg goede verhalen over de narcose tandarts, hoewel het nog steeds dood eng is.
wo, 08/10/2022 - 21:12 Permalink
Tandarts_Richa…

Juist niet. Ik behandel extreem bange cliënten elke dag. Ben trots op hen omdat zij hun angsten kunnen overwinnen. Ben blij dat ik hen daarbij kan helpen. Het is vaak ook een kwestie v vertrouwen. Zij schenken mij hun vertrouwen en doe mijn best dat niet te beschamen. Dus aub beslist geen aanstellerij. Wel iets dat samen opgelost kan worden. Geef uw tandarts de kans het in hem/haar gestelde vertrouwen niet te beschamen. Het blijft geen favoriete bezigheid... maar als u vertrouwen heeft dan kunt u veel overwinnen. aan een narcose kleven ook gevaren. Bijv: u kunt misschien na afloop niet ontwaken.
do, 08/11/2022 - 00:11 Permalink