Zout mengen door tandpasta, kan dat kwaad?

Author:
Marc W
Posted:
di, 08/09/2022 - 10:19
Ik gebruik goedkope fluoride tandpasta waar ik een beetje zout en gemalen salie kruid aan toevoeg. Is dat goed? Ik lees veel berichten dat je niet met zout moet poetsen, dat snap ik. Maar het zout wat ik dus meng met tandpasta is al opgelost in de tandpasta als ik het gebruik. Gemengd in een potje. Het 'schuurt' dus niet als kristalzout. Ik doe dit omdat ik merk dat ik dan minder last heb van tandvleesontsteking. (Ik gebruikte vroeger Paradontax, maar die samenstelling hebben ze gewijzigd, voor mij verslechterd.)
Tandarts_Richa…

Een paar reacties:
"Het hangt er denk ik van af hoeveel zout er in de tandpasta opgelost wordt en op welke manier.
Als je keukenzout in water oplost, krijg je de volgende reactie: NaCl ~> Na + Cl
dat zijn twee ionen die elk door waterdeeltjes omgeven zullen worden en op zich niet abrasief zullen zijn. Maar let wel dat er slechts 36 gr zout in 100 ml water opgelost kan worden. En tandpasta bestaat weer niet uit 100% water. Dus als de bekende het zout direct in de tandpasta doet, al is het maar een paar milligram ,vrees ik dat het niet ècht goed opgelost is en er nog veel NaCl kristallen overblijven. Tenzij hij/zij eerst de zoutoplossing maakt ( <36gr\100ml water) en die dan bij de tandpasta voegt. Dan kan het volgens mij geen kwaad. Voor Natriumbicarbonaat geldt trouwens dat het nòg slechter oplosbaar is in water ( slechts 7.8 gr op 100ml water) maar dat wat overblijft kun je weer gebruiken als schuurmiddel wat ik bij keukenzout ( vanwege de korrelgrootte) weer niet zou doen:)
Maar aangezien je bekende het toevoegt aan een tandpasta waar al slijpmiddel in zit, zou ik ook met natriumbicarbonaat uitkijken en liever voor de keukenzoutoplossing gaan ;)).
Volg je me nog ? 🤣🤣
Nu even checken bij een scheikundige of ik het juist heb 😉"
"mogelijk tast het de houdbaarheid aan?"
"beter natriumbicarbonaat mengen met de tandpasta. Dat zit in Parodontax. Extracten van bv salie, kamille en munt zijn prima geschikt om te mengen en mee te poetsen maar lijkt mij zelf geprakt al met al een prutje worden 🤷‍♀️"
"Ik heb geen antwoord op je vraag, maar heel veel patiënten vinden de nieuwe samenstelling van Parodontax niks 🙃:
wo, 08/10/2022 - 00:14 Permalink
Marc W

Okay ik zal vanaf nu, eerst het zout/kruidenmengsel oplossen, en dan pas met de tandpasta mengen.

Ik heb scheikunde gestudeerd en zo. Dus ik weet daar wel wat van, je mag best technisch worden. Dat van eerst een zoutoplossing maken is een goed idee. Verder dat saliekruid gaat door de koffiebonen-maler, die ik speciaal hiervoor gebruik. (Er komt dus geen koffie in mijn tandpasta mengsel.) Dus zout, soms inderdaad ook bicarbonaat, en saliebladeren, kamille en muntbladeren uit de tuin, in de koffiebonen-maler, en dan uit laten drogen.

Ik heb de indruk dat mijn tandhalsen bij warm en koud iets gevoeliger zijn geworden. Niet super, maar vergelijkbaar als je tandsteen is weggehaald door de mondhyfgieniste. Ik moet zeggen, het eigen mengsel werkte wel heel heel goed. Ik heb nooit last van tandvleesontsteking als ik het gebruik. Bij de 'nieuwe' paradontax had ik dat wel. Ik gebruikte het niet om wittere tanden te krijgen. Maar het moet natuurlijk niet gaan ten koste van mijn glazuur.

Nog een vraag, wat kan ik doen om eventuele reeds opgelopen schade te beperken? Ik spoel nu in ieder geval extra met fluoride, en heb volgende maand een afspraak met de mondhygieniste en de tandarts.
wo, 08/10/2022 - 10:35 Permalink
Marc W

Even nog precies opgezocht, het was geen 100 ml tandpasta maar 200ml

Water — tandpasta beval 20–42 percent water
Oplosbaarheid NaHCO3-100 gram/liter
Oplosbaarheid NaCl-400 gram/liter

Komt to:

200 gram tandpasta
= 60 gram water
-> 3 gram BiCarbonaat, 12 gram zout

En dat laatste is dus 1 theelepel en 1 eetlepel.
vr, 11/11/2022 - 20:14 Permalink
Ringo

Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt over het gebruik van zout in je tandpasta. Hoewel het waar is dat zout kan werken als een schurend middel en schadelijk kan zijn voor je tandglazuur als het te vaak wordt gebruikt, lijkt het erop dat je al voorzichtig bent met de manier waarop je het zout mengt met je tandpasta.
Als je merkt dat deze combinatie helpt bij het verminderen van tandvleesontsteking, kan het zijn dat het mengsel voor jou werkt. Echter, het is altijd een goed idee om met je tandarts te praten over je mondhygiëne routine en om advies te vragen over de beste manier om tandvleesontsteking te voorkomen en te behandelen. Zij kunnen je helpen bepalen of deze aanpak geschikt is voor jouw specifieke situatie en eventueel andere suggesties doen om je mondgezondheid te verbeteren.
vr, 04/07/2023 - 01:13 Permalink