Negatief gesrpek

Author:
Lunapol777
Posted:
do, 08/04/2022 - 15:45
Tandarts roept al jaren dat dochter( nu 16) misschien toch weer een keer een vervolgbeugel moet. Hij zou wel hebben getwijfeld want hij kwam er niet echt vaak op terug om ons door te verwijzen. Dochter had haar eerste beugel toen ze 5 jaar was, ze had toen een "centenbakkie"".
Toch in mei was het zover. De tandarts zag in de computer staan dat collega ooit eens erin had gezet dat dochter weer naar de ortho moest, en hij pakte dit gelijk op.

Afspraak bij ortho was ook raar. Eerst foto s gemaakt en besproken.
Dochter heeft een crossbite achterin het gebit maar mist ook 2 kiezen (aangeboren). Er zou een slotjes beugel moeten komen, ook een retentie beugel, en later een spalkje , ook nog een buiten schermpje ( voor de nacht). daarna een gesprek met de financieel adviseur want het werd niet allemaal vergoed nog dit jaar en hoe we dit konden oplossen.

Gesprek met de adviseur: Het kwam er op neer dat we na dit jaar konden oversluiten en dat dan alles wel betaald kon worden. dit jaar 1500 volgend jaar 2500 euro. Misschien nog een heel klein beetje bijbetalen. Verder had deze adviseur het vooral over het uiterlijk van dochter. Haar kin zou mooier worden etc. Dochter is een mooie meid met rechte tanden dus voor de mooiigheid hoeft het van ons niet. Aan het eind van het gesprek vroeg ik of het ook nog medisch noodzakelijk was of dat het vooral om het uiterlijk was. Dhr zei toen snel; ja ja dat ook natuurlijk. Ook een tegenstrijdigheid: de beugel moet nu want na 18e groeit kaak niet meer dus dan is het te laat. Dan denk ik: als de kaak al zo goed als uitgegroeid is en de crossbite is niet heel erg waarom dan toch nu nog een beugel?

Vanmiddag belde de dame die in eerste instantie de foto s had gemaakt en eerste consult had gedaan. Ik vertelde haar dat ik niet zoveel vertrouwen had en geen goed gevoel had bij de adviseur.
Mevr vertelde toen dat ze ook pas echt konden beoordelen na het maken van röntgenfoto's en dat ze dan pas zouden vertellen wat ze zouden gaan doen. Maar dat we echt die röntgen zouden moeten laten maken.

Ik vraag me af is het echt nodig die beugel? ik heb steeds vaker het vermoeden dat een beugel niet voor iedereen noodzaak is. Dochter heeft inderdaad bij haar 2 achterkiezen een lichte kruisbeet maar verder een mooi gebit. daarbij mist ze 2 kiezen dus de kans dat de kiezen ooit nog gaan verplaatsten is ook groot na de beugel?
Tandarts_Richa…

Wanneer is iets "medisch noodzakelijk". Je bent niet ziek....Dus medisch ????.Ook met scheve relaties in de mond kan je gezond leven. Die scheve relaties kunnen wel voor complicaties in het gebit zorgen. Ruimtes v missende kiezen kunnen vaak gesloten worden.. wat weer minder complicaties kan geven zoals u stelt, verplaatsen. Dus ik adviseer altijd een consult bij de orthodontist. Wil niet later het verwijt v de kind krijgen dat wij , ouders en ik , niets gedaan hebben. Uit financiële overwegingen beslissen ouders vaak een behandeling niet te laten uitvoeren. Helaas maar dat is de beslissing dat een ouder soms moet maken. En idd esthetische redenen is tegenwoordig vaker de reden voor behandeling. Een definitief behandel traject kan pas besloten worden na het verzamelen, ook met rö-foto's, v alle gegevens. Hoe eerder/ jonger een behandeling hoe makkelijker maar binnen perspectief. M aar met 5 jaar ??? Er zijn altijd uitzonderingen.
vr, 08/05/2022 - 10:24 Permalink
Lunapol777

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dank voor de reactie.

We hebben binnenkort een gesprek/consult met een andere tandarts.
Hij gaat onafhankelijk beoordelen of een beugel noodzakelijk is of niet. Aan de hand daarvan maken wij een overweging.
Ik had bij deze orthodontist een naar gevoel, kwam heel zakelijk, niet menselijk over. Hij wilde ook liefst dat we gelijk zouden beslissen. Alsof het hem vooral ging om de knaken die hij zou ontvangen (3500 /4000 euro. Ook omdat ie dochter probeerde te overtuigen met een nog mooier aangezicht.

Nogmaals dank
Naar deze ortho ga ik ook zeker niet terug.
ma, 08/08/2022 - 15:08 Permalink