Zeurderige pijn

Author:
Djai
Posted:
do, 07/14/2022 - 18:28
Hallo,

Ik heb TN (aangezichtspijn) gehad waardoor mijn mondhygiene niet echt mogelijk was. Tandenpoetsen ging niet omdat stroomstoten pijn gaf. Netjes wel 2x per jaar naar de tandarts geweest die dan mij gebit schoon maakte.

Ook heb ik links heel lang niet kunnen eten en dit deed ik dan met rechts.
Vanaf december kreeg ik wel eens met kauwen een steek rechts omdat het het leek alsof ik op iets hards beet. Deze pijn trok meteen weg. Het gebeurde steeds vaker dat ik een steek ervaarde bij bijten op iets hards. Soms bleef er een zeurderig gevoel hangen maar dit trok ook steeds weer weg.

Vanaf januari februari kreeg ik echt kiespijn wat langer bleef hangen. Vooral mijn tandvlees deed/doet pijn. Naar de tandarts geweest. Niks te zien op de foto's. Wel iets van een tandhals dat een klein beetje bloot lag. Sensodine gaan gebruiken.

Pijn leek wat weg te gaan door sensodyne maar ik kreeg een tintelende brandende tong en ben ik hiermee gestopt.

Verwijzing naar KC gekregen. Foto's gemaakt... niks uitgekomen. Wat tandsteen dat de tandarts maar moest weghalen. Ondertussen trok het zeurderige gevoel in mijn tandvlees en een drukgevoelige op achterste kiezen niet meer weg. Paracetamol werkte niet.

Aangezichtspijn maar dan ook aan deze kant dacht ik.Maar deze pijn is zo anders. Ik herken er niks van vergeleken met mijn aangezichtspijn links.

Gisteren had ik een controle afspraak bij de tandarts. Ik vertelde haar dat ik nog steeds zo'n pijn had en zelfs snachts 4 a 5x wakker wordt van de pijn.

Ze maakte nog een foto zag niks...maar heeft een collega erbij gehaald.

Deze zag meteen dat ik botafbraak heb bij een kies en dat ik een pocket heb van 7 mm.

Ik kon vandaag bij de mondhygiënist terecht. Deze heeft mijn kies schoongemaakt. En constateerde zelfs een pocket van 11 mm!!!

Er zat ook een ontsteking.

Naar huis gestuurd met de mededeling dat ik een angulair botdeffect heb!! En dus een pocket van 11 mm en nog 1 van 8 dacht ik. Ik vraag me af hoe dan?? Hoe kom ik er aan?? Ik heb nog nooit een gaatje gehad (ik ben 46 jaar) en mijn tandarts heeft nog nooit iets gezien?? En die KC vorige maand ook niet?!!

Ik heb nu raggers, mondspoelmiddel, vitis tandpasta. En natuurlijk nog steeds die zeurderige (het stopt niet) pijn in mijn tandvlees :(

Overal lees ik dat wat ik heb geen pijn klachten kan geven.

Klopt dit??
Tandarts_Richa…

Tandplak op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. Zo'n tandvleesontsteking heet gingivitis. Deze ontsteking kan zich uitbreiden van de tandvleesrand naar het daaronder gelegen kaakbot. Dit kan uiteindelijk leiden tot parodontitis. Het tandvlees begint los te laten van de tanden en veroorzaakt pockets waar bacteriën hun verwoestende werk voortzetten. De bacteriën in het tandvlees veroorzaken afbraak van het ondersteunend bot van de tandwortels. Dit is een onomkeerbaar proces. Zonder behandeling zal dit proces leiden tot een serieuze botafbraak. Dit kan soms heel snel gaan. Een bacteriële infectie.... ROKEN....Er is een direct verband aangetoond tussen roken en verlies v tanden/kiezen. Er zijn zo vele oorzaken. U geeft aan dat u een tijd minder aandacht aan uw gebit hebt kunnen besteden. Iedereen ervaart het ongemak op een eigen manier. Soms ook ervaren als pijn. Dus ja het kan. Stabilisatie gaat niet snel. Als u pas behandeld bent kunt u niet verwachten dat alles gelijk over is. Volg de instructies v d MH. Zij kan ook beoordelen of het nodig is dat u naar de parodontoloog moet.
do, 07/14/2022 - 22:49 Permalink
Djai

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dank u wel voor uw reactie.

Er was idd al duidelijk botafbraak te zien bij 1 kies. En ik vraag me de gehele dag al af hoe kan EN de tandarts (a.d.h van foto's) en de kaakchirurg (ook fotos gemaakt) hier gewoon over heen gekeken hebben. Terwijl er gisteren een andere tandarts het meteen zag. Ik ben best een soort van boos hierover. Voel me zo machteloos.

Ik rook niet, nooit maar 1 gaatje gehad en ik zit nu met de gebakken peren en al maanden met echt hele vervelende pijn waar paracetamol en Naproxen niks tegen doet.

Begin een soort van verbitterd te raken van die zeurderige pijn.

Met mijn aangezichtspijn de afgelopen 4 jaar al zo lopen tobben, afgelopen 1 januari een vuurwerk ongeluk gehad, in april een hersenoperatie. Ik heb echt heel veel stress gehad en dus met mijn gebit nu nog steeds.

Ik hoop echt dat dit goed gaat komen. Zaterdag gaan we op vakantie. Zie er zo tegen op.
do, 07/14/2022 - 23:34 Permalink
Tandarts_Richa…

Soms kan iets heel snel gaan.. Was alles bij uw Ta en KC al zo duidelijk of is het daarna heel snel gegaan. U heeft letterlijk veel "voor de kiezen gehad" met de nodige stress. En stress is ook een factor dat voor bot afbraak kan zorgen. 4 jaar....Als het u zo dwars ligt, spreek uw tandarts erop aan . Praat het van u af. Zal de situatie niet verbeteren maar misschien wel verduidelijken. Sterkte
vr, 07/15/2022 - 07:39 Permalink
Djai

Idd die gezegde.... "veel voor de kiezen gehad" ongelooflijk!

Ik weet nog niet hoe... maar ga zeker een gesprekje aan met de tandarts.
Kaakchirug zag ook geen probleem op mijn supersonische gebits-foto. Ik was notabene 4 weken geleden daar.

Ik hoop dat de behandeling aanslaat en ik mijn kies niet verlies. Ik weet wel dat met rangers het ontzettend moeilijk is om tussen mijn kiezen/tanden te komen. Gebruik nu 3 kleurtjes.

🙏🙏🙏🙏
Dat ik van de pijn af kom. Pijn geeft ook stress...
😢
vr, 07/15/2022 - 09:13 Permalink
Tandarts_Richa…

Gewoon praktijk bellen en vragen om een onderhoud. Vinden de meesten geen probleem. En als daarmee onduidelijkheden opgelost worden...prima toch. Ik had laatst ook een ontevreden klant omdat ik iets gezien had waar ik in te korte tijd een uitleg over moest geven. Heb haar voorgesteld een extra afspraak te maken zodat ik alles rustig kon uitleggen. Dat heb ik in een persoonlijk gesprek toegelicht. Helaas de uitleg vond zij niet goed. en is naar een ander praktijk overgestapt. Zij vond dat ik dan maar de andere cliënten moest laten wachten en haar gelijk alle uitleg had moeten geven. Helaas had zij mijn kant niet begrepen, maar ik begrijp haar wel.... nu ging zij ongerust naar huis. Dat is niet prettig. Nu blijft u met een ontevreden/boos gevoel rondlopen terwijl er misschien een hele goede reden is waarom het zo gelopen is. In een mond gebruik je meerdere maten ragers. Het zijn niet standaard ruimtes tussen uw tanden/kiezen.
vr, 07/15/2022 - 11:19 Permalink
vV

naast de complete antwoorden door Richard denk ik dat het een goede zaak zou zijn ook eens serieus onderzoek te doen naar tandenknarsen/klemmen. voldoende triggers ervoor zijn in ieder geval aanwezig. en een deel van de klachten wijst ook in die richting. niet dat het alle klachten betreft, maar samenspel verwacht ik er wel in.
vr, 07/15/2022 - 12:46 Permalink
Djai

Ik ga het kaakklemmen laten onderzoeken net zo als cracked tooth syndrome. Beter meteen alles uitsluiten. Al weet ik voor het laatste nog niet goed waar ik dan moet zijn.

Mijn tandarts heeft me gezegd dat ik sensodyne moest gaan gebruiken voor gevoelig tandvlees. Ik ben dit destijds (mei) gaan gebruiken en kreeg een brandende tintelende tong.

Waarschijnlijk allergie voor iets wat in de tandpasta zit en ben er meteen mee gestopt. Het duurde weken tot mijn tong weer normaal aanvoelde.

Nu heb ik de tandpasta van vitis voor gevoelig tandvlees moeten kopen van de MH en ik gebruik dit sinds gisteren. En wat gebeurd er... vanaf nu weer een brandende tintelende tong.

Ik wil mijn mond en tandvlees weer gezond krijgen maar ik denk allergisch te zijn voor de sodium lauryl sulfate die in beide tandpasta's zit.

Help... weten jullie nog een andere tandpasta die hetzelfde kan bereiken voor tandvlees zonder dat er sodium lauryl sulfate in zit.

Vanacht naar Egypte vliegen... ik neem de vitis tandpasta wel mee... maar of ik hem ga gebruiken....
Ik neem mijn zendium ook maar mee... 😥
vr, 07/15/2022 - 22:34 Permalink
Tandarts_Richa…

Gebruik een sensitive tandpasta maar controleer dan eerst of het sodium lauryl sulfate bevat. Google anders eerst. Laat een allergoloog testen waar u allergisch voor bent. Dit is een reactie dat wel vaker voorkomt. Sensitive is niet voor het tandvlees maar meer voor de gevoelige tandhalzen. Uitgebreid reinigen is de beste medicijn voor uw tandvlees. Kan zelfs zonder tandpasta maar smaakt niet zo lekker. Altijd zachte tandenborstel. En ook interdentaal ( tussen alle tanden/kiezen ) reinigen. Tong reinigen. En zendium is prima als u daar geen reactie mee heeft. Let ook op wat u eet of drinkt. Zuur maakt uw tandhalzen extra gevoelig. Zoals bijvoorbeeld Ananas ( mierenzuur) of rode bessen, citroen etc. Zo ook frisdranken etc. Gewoon water . thee. melk. koffie zonder suiker is geen probleem. Veel plezier in Egypte.
za, 07/16/2022 - 00:32 Permalink
Djai

Richard! Je wilt niet weten hoe blij ik met je reactie(s) ben!!!

Ik ben ondertussen zo'n onzeker mens geworden. Niet normaal....

Ik ga reinigen!!! En op voeding letten 😉



Dank je wel!!
za, 07/16/2022 - 00:39 Permalink
Tandarts_Richa…

Niet onzeker worden maar actie ondernemen. Redden wat er te redden valt en de raad v d professionals opvolgen. Een behandel strategie voor de toekomst met je tandarts opstellen. Hoe wil je dat je gebit er over 5-10 jaar uitziet en wat moet je doen om dat te realiseren. Kies een mogelijkheid dat binnen je budget ligt, ook nog te sparen budget. De meeste tandartsen komen vanwege de werkdruk niet verder dan te behandelen wat noodzakelijk is zonder een behandel strategie naar de wens v d client te bepalen. Er is helaas een gigantisch tekort aan tandartsen.
za, 07/16/2022 - 09:15 Permalink
vV

even voor de duidelijkheid: sensodyne is voor gevoelige tanden, niet voor gevoelig tandvlees.
Wellicht eens zendium classic gebruiken. Is een heel neutrale waar niets extra inzit wat reacties op kan wekken. Is oom de enige die goed bij aftes werkt.
Als de mondhygiëne gewoon goed is , en er niet gerookt wordt, geen systeemziektes zijn en medicijnen gebruikt met bijwerkingen richting slijmvliezen en zo is een speciale tandpasta niet echt nodig.
za, 07/16/2022 - 22:28 Permalink
djeena

Ik heb 1 kies achterin waar ik met geen mogelijkheid een rager kan gebruiken. Het is daar zo smal en ik heb 1x met het uiteinde in mijn tandvlees geprikt. Dat is niet fijn al dat bloed. De tandarts gaf mij superfloss. Dat is idd super! Gewone floss vind ik niet altijd fijn, je kunt ermee in je tandvlees snijden.

Ik kan ook niet tegen Sensodyne. Ik gebruik nu van Miradent (mag ik eigenlijk een merk noemen) de mirasensitive HAP. Dat is ook voor de tandhalzen
maar zonder SLS.
ma, 07/18/2022 - 14:02 Permalink
Djai

5 dagen onderweg met mijn tandvlees verzorgen nadat ik bij de mondhygiënist ben geweest.

Helaas nog steeds zo'n verschikkelijke zeurderige pijn tussen mijn kiezen in het tandvlees soms ook een pijnlijk gevoel op 1 plek in mijn gehemelte.

Ik slaap zowat niet....telkens wakker. Wat een ellende is dit.

Ik ben bang dat ik hier nooit meer vanaf ga komen. 😢😢

(Moest het even van me af schrijven) Ik ben zo depresief aan het worden. Ik denk nu trek het hele zaakje er maar uit.
.
di, 07/19/2022 - 06:59 Permalink
Tandarts_Richa…

Zet door.... U kunt niet verwachten dat iets dat in een hele tijd is opgebouwd gelijk over is. Bij twijfel uw tandarts raadplegen...(moeilijk vanuit Egypte maar gelijk als u terug bent). Pfff een kunstgebit...ik zou het mijn ergste vijand niet toewensen. v d regen in de drup. Elke " oplossing" kent z'n problemen. Maar ik kan begrijpen dat u er moedeloos v wordt. Met mijn knie operatie heb ik er 9 maanden over gedaan maar nooit aan gedacht mijn been te amputeren ondanks dat ik er soms moedel;oos v werd.
di, 07/19/2022 - 17:08 Permalink
Djai

12 dagen onderweg... helaas nog steeds geen verbetering betreft de zeurderige pijn in mijn tandvlees. Soms zit de zeurderige pijn ook op andere plekken in mijn mond (tandvlees). Met grote regelmaat ook een pijnlijke plek in mijn gehemelte.

Slapen doe ik nog steeds heel slecht. 5x per nacht wakker badend in het zweet met een hoge hartslag. Voel echt paniek van binnen (van komt dit ooit nog goed).

Ik heb ook het gevoel dat de perio aid niet goed voor mij is. Ontzettend droge tintelende tong, geen smaak meer. Heb last van een hogere hartslag.

Perio Aid moet ik nog gebruiken tot donderdag. Maar ik denk eraan om vanaf vandaag te gaan stoppen. De MH heeft vitis mondspoelmiddel geadviseerd voor tandvleespijn. Maar deze durf ik niet te gebruiken omdat ik van de vitis tandpasta ook klachten kreeg. (Ik ga mondspoelmiddel met tea tree proberen op natuurlijke basis).

Wat een lastig iets is dit....

Bang.... bang dat ik nooit meer van deze pijn af kom.....
di, 07/26/2022 - 09:25 Permalink
Djai

Dus perio Aid kan idd bijwerkingen geven? Hopelijk ook die pijnlijke plekken die ik nu ervaar op verschillende plekken in mijn gehemelte. Ik heb het gisteren nog gebruikt. Ga er vanaf vandaag echt mee stoppen.

We komen vrijdag terugvan vakantie. Ik ga maandag meteen een afspraak maken. Moet ik dat dan met mij tandarts doen of de MH?

Ik weet echt niet meer bij wie ik nu moet zijn. En denk alleen maar... ze kunnen me toch niet meer verder helpen. (Was natuurlijk in mei ook al bij kaakchirurg geweest die niks zag).

Is het een idee om zelf een afspraak te maken met een paradontoloog? Er zit er 1 op een half uur rijden van mijn huis, midden in Den Haag. Ik heb geen idee of het een goede praktijk is. Maar ik wil toch echt dat er goed en serieus naar mijn mond en gebit gekeken wordt. (Beetje vertouwen kwijt bij mijn huidige tandarts)..

Ben nog steeds een soort van ontdaan dat mijn gebit probleem nooit eerder is opgemerkt.

Richard ..
Weet jij of er in Vitis gezond tandvlees mondspoel ook rotzooi zit dat irritatie kan opwekken? Durf mijn mond niet eens meer te spoelen na mijn perio aid avontuur.

Ik heb ondertussen de tandpasta miradent Hap+ besteld. Dank voor de tip Djeena.
wo, 07/27/2022 - 08:24 Permalink
djeena

Goed dat je de tandpasta hebt besteld Djai. Deze is wel duurder dan reguliere tandpasta maar ik vind het de moeite waard! Ik kan ook niet tegen periode-aid. Heb ook een poosje de gel gebruikt om aan te stippen, maar daar ben ik mee gestopt. Soms spoel ik met lauwe kamille thee, dat geeft rust.

En geef de moed niet op. Ik loop ook al heel lang met pijnklachten in alle elementen. Een zeurende zenuwpijn. Ik heb ook weleens gedacht 'alles eruit' maar het is zoals ik van tandarts Richard lees over zijn knie. Het is niet de oplossing.
wo, 07/27/2022 - 16:20 Permalink
Tandarts_Richa…

Er wordt verschillend gereageerd . Bij sommigen geeft het ene middel wel terwijl bij anderen geen irritatie. ben benieuwd of miradent bij jou helpt. Verwijzing bij tandarts naar parodontoloog indien de tandarts/mondhygienist er niet uit komen.
wo, 07/27/2022 - 23:53 Permalink
Djai

Vandaag thuis gekomen. Nog steeds blegh...pijn!

Misschien moet ik wel een wortelkanaal behandeling gaan doen... om die zenuw kalm te krijgen? Overigens zit er ook een drukpijn op mijn kiezen.

De Miradent tandpasta is in huis, die ga ik vanaf nu gebruiken. Hopen dat dit iets doet voor mij 🙏🙏

Alleen ik pieker me suf en dacht ik vraag het hier maar.

Hopelijk weet jij nog raad Richard? (Ps. Je zoet zo goed werk!! Ik ben je heel dankbaar om je reacties!) Ik wou dat jij eens in mijn mond kon kijken haha

Ben trouwens wel serieus opzoek naar een andere tandarts in Denhaag, ypenburg, nootdorp, delft omgeving. Mocht je iemand weten??

Oke mijn vraag... Ik ga mijn tanden poetsen met miradent. Maar ik moet van de MH ook spoelen. Prima maaaarr.....

Nu denk ik.... straks werkt de Miradent niet als ik na poetsen ook moet spoelen.

Is het een idee om een uur na diner mijn gebit te raggeren, of flossen en daarna ga spoelen.

En dan vlak voor het slapen gaan mijn tanden poets met Miradent?

En hoe ga ik dit smorgens doen??

Ik heb overigens nu mondspoelmiddel van dr Organics besteld. Hier zit tea tree in, schijnt ook goed te zijn voor tandvlees.

🙏🙏🙏
vr, 07/29/2022 - 21:46 Permalink
Tandarts_Richa…

Eerst poetsen, misschien wat eerder dan normaal en daarna...30 min, spoelen. Niet iedereen is blij met mijn reacties helaas... maar bedankt. Zonder anderen tekort te doen... Er zijn vele goede tandartsen in Den Haag. De praktijk v Rensum Altman doet hoogstaand tandheelkunde. Maar misschien heeft u al de beste... maar iemand die ik niet ken.
zo, 07/31/2022 - 00:06 Permalink
Djai

Het lijkt of ik ook een allergisch reactie op de Miradent Hap+ krijg.

Mijn tong voelt niet oke.... beetje brandend, tintelend.
Er zit cocamidopropyl in. Dit zat ook in de sensodyne waarvan ik een rare tong kreeg in de sensodyne zat ook nog ssl. Dat zit er in deze niet.

Ik heb wel het idee dat de zeurderige pijn ietsjes (klein beetje) minder is door de tandpasta.

Het is nu kiezen tussen twee...
Miradent blijven gebruiken en een geirriteerde tong..
Of stoppen en meer zeurderig pijn in mijn tandvlees.

Bestaat er nou echt geen tandpasta die het zelfde doet maar dan zonder ssl en cocamidopropyl... best suf hé!

Verder ben ik nog niet naar de tandarts terug geweest. Omdat ik gewoon weg niet durf... ze weet toch niet waar mijn pijn vandaan komt omdat ze niks kunnen vinden.

Mijn slaapritme is gelukkig iets verbeterd..ipv 5x per nacht wordt ik nog maar 2x wakker van de pijn. Maar oké is het nog niet...

Als ik op mijn kiezen druk net mijn nagel kan ik wel 1 kies aanwijzen die een klein beetje gevoelig is.

Mijn tanden raggen lukt niet bij allemaal. Ik ben gaan flossen. Nu zei een vriendin dat flossen helemaal niet goed is voor tandvlees.

Ik weet het soms ook niet meer.... wil van de pijn af.... maar hoe...
di, 08/02/2022 - 09:28 Permalink
djeena

Vervelend dat je ook op de Miradent reageert. Ik sprak gisteren een vriendin, zij heeft ook altijd mondproblemen. Zij poetst nu met Bluem en zegt dat haar tandvlees enorm is opgeknapt. Ik heb net gekeken en er zit ook cocamidopropyl in........maar ook geen fluoride. Dat mag zij ook niet zegt de tandarts ivm implantaten. Ik vraag mij af of tandpasta zonder fluoride ook net zo goed is? Dan krijg je toch eerder gaatjes? Er zit wel xylitol in, dat zit ook in de Miradent.
wo, 08/03/2022 - 10:10 Permalink
Djai

Het valt idd niet mee om op dit moment een goede tandpasta te vinden.

Gisteren met tandenpoetsen had ik zoveel bloed bij het uitspugen dat ik er van schok. Nog nooit gehad. Het lijkt wel steeds erger te worden. Lijkt ook alsof er in mijn slijmvlies onder mijn tong een heel klein wondje zit, dat open gaat als ik met mijn tandenborstel erover heen ga. Ik denk misschien dat door de miradent alles gevoeliger wordt inclusief tong. dus ben hier nu even mee gestopt.

Ik ben weer gaan poetsen met zendium. En nu doe ik na het poetsen een heel klein beetje miradent op mijn vinger en smeer dit net boven mijn kiezen waar de gevoeligheid (zeurderige pijn) zit.

Hopelijk werkt dit en wordt het bloeden steeds minder.

Ook het raggen tussen tanden en kiezen vind ik erg lastig. Het past er gewoon niet tussen op sommige plaatsen. Zelfs een tandenstoker niet.

Flos blijft soms vast zitten, erg irritant. Maakt het tandenpoets moment voor het slapen er ook niet echt ontspannender op.

Maar jeetje mina.... wat een toestand allemaal. Ik slaap wel beter!! En gisteren kon ik de pijn beter op de achtergrond krijgen....
do, 08/04/2022 - 10:24 Permalink
Djai

Vannacht heb ik weer zo slecht geslapen. Dat ik vanmorgen meteen een afspraak heb gemaakt.

Ik kon om 15 uur terecht, dit keer bij de eigenaresse van de praktijk. Het hele verhaal verteld.

Ze heeft gekeken en denkt aan meerdere problemen.

1. Kies die zeer doet, dacht ze een crack te zien. Deze heeft ze zover ze kan gerepareerd. Mocht ik nog last houden komt er een nieuwe afspraak bij de kaakchirurg voor een 3d scan en zal de kies waarschijnlijk verloren gaan.

2. Zeurderige tandvlees dit lijkt van een andere kies te komen, die kies met angulair botafbraak.
Mijn tandvlees bloed ook ontzettend aan die kant en is nog steeds ontstoken. Ondanks ik elke dag 2x 2 minuten poets, raggers/flos gebruik.

3. Tintelende tong, pijnlijke gehemelte niet eens echt over gesproken. Ik denk zelf de tandpasta met cocamidopropyl en de mondspoelmidel. Of misschien de overgang?

4. Misschien idee om mijn verstandskies te trekken omdat ik dan meer ruimte krijg om tussen mijn tanden schoon te houden.

5. Kaakklemmen schijn ik te doen (heb ook bijtplekken op mijn wangen). Een bitje aan laten meten tegen het knarsen.

Verdoving begint uit te werken en de pijn komt er nu alweer heftig door heen.

Ik kan wel janken....
ma, 08/08/2022 - 18:29 Permalink
Tandarts_Richa…

Het is geen knopje die wij omdraaien zodat u gelijk niets meer voelt. Mijn knie operatie heeft 9 maanden nodig gehad om te herstellen. En voor uw kies is dit een mega operatie. Geef het eerst een kans te herstellen. Bij de een meer tijd nodig dan bij de ander. Soms weken. Uw tandarts heeft grondig gekeken zo te lezen. Alle minpunten elimineren!!!.
di, 08/09/2022 - 00:19 Permalink