Klachten na wisseling vulling (amalgaam naar wit) en vullen gaatje.

Author:
schuilingmaris…
Posted:
wo, 07/27/2022 - 11:51
Heeft iemand ervaring /tips met betrekking tot onderstaande?

Ik ben in mei naar mijn nw tandarts geweest. Alles is toen doorgenomen en overal zijn foto's van gemaakt.
Tot mijn schrik moesten er 4 vullingen vervangen worden en 2 gaatjes gevuld. Hiervoor kwam ik ieder half jaar op controle en had natuurlijk wel eens een gaatje of een stukje van mijn kies af (ben 46 jr) maar verder niets bijzonders.
Dit is later in 1 afspraak behandeld. Ze kwam in tijdsnood en werd onrustig omdat de behandeling toch langer duurde dan gedacht. Ik kreeg ook het idee dat ze de laatste 2 kiezen wat heeft afgeraffeld. Bij deze 2 kiezen begonnen problemen:
* Een paar weken na de behandeling kreeg ik kiespijn, ben weer naar de tandarts gegaan (kreeg gelukkig een andere) en die vertelde mij dat er een WKB moest plaatsvinden. Dit was in dezelfde kies die in mei gevuld was (waar dus ook van te voren foto's van gemaakt zijn). Dit is behandeld en nu verder geen last meer van.
* Twee weken geleden brak er een stuk van mijn andere kies af. Dit is een kies waarbij de oude vulling vervangen is door een witte. Dit is inmiddels ook weer hersteld. De tandarts (dezelfde als die van de WKB) gaf aan dat er nu bijna geen kies meer over is en dat ik moest nadenken over een kroon. Ze gaf aan dat dit vaker gebeurd omdat het gat in de kies groot was en dat door de krimp de kies kan scheuren/afbreken. Wanneer ik dit eerder had geweten dan had ik deze vulling natuurlijk nooit laten vervangen. Ook lopen de kosten natuurlijk behoorlijk op en heb ik ook wel aardig wat pijn gehad mbt de WKB. Tevens zal de kroon ook wel weer prijzig zijn, terwijl dit waarschijnlijk gewoon te voorkomen was geweest.

Ik heb nu voor volgende week een afspraak staan om dit te bespreken. Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om die kosten te gaan betalen, het loop nu al richting de €600,-.
Tandarts_Richa…