Klachten na wisseling vulling (amalgaam naar wit) en vullen gaatje.

Author:
schuilingmaris…
Posted:
wo, 07/27/2022 - 11:51
Heeft iemand ervaring /tips met betrekking tot onderstaande?

Ik ben in mei naar mijn nw tandarts geweest. Alles is toen doorgenomen en overal zijn foto's van gemaakt.
Tot mijn schrik moesten er 4 vullingen vervangen worden en 2 gaatjes gevuld. Hiervoor kwam ik ieder half jaar op controle en had natuurlijk wel eens een gaatje of een stukje van mijn kies af (ben 46 jr) maar verder niets bijzonders.
Dit is later in 1 afspraak behandeld. Ze kwam in tijdsnood en werd onrustig omdat de behandeling toch langer duurde dan gedacht. Ik kreeg ook het idee dat ze de laatste 2 kiezen wat heeft afgeraffeld. Bij deze 2 kiezen begonnen problemen:
* Een paar weken na de behandeling kreeg ik kiespijn, ben weer naar de tandarts gegaan (kreeg gelukkig een andere) en die vertelde mij dat er een WKB moest plaatsvinden. Dit was in dezelfde kies die in mei gevuld was (waar dus ook van te voren foto's van gemaakt zijn). Dit is behandeld en nu verder geen last meer van.
* Twee weken geleden brak er een stuk van mijn andere kies af. Dit is een kies waarbij de oude vulling vervangen is door een witte. Dit is inmiddels ook weer hersteld. De tandarts (dezelfde als die van de WKB) gaf aan dat er nu bijna geen kies meer over is en dat ik moest nadenken over een kroon. Ze gaf aan dat dit vaker gebeurd omdat het gat in de kies groot was en dat door de krimp de kies kan scheuren/afbreken. Wanneer ik dit eerder had geweten dan had ik deze vulling natuurlijk nooit laten vervangen. Ook lopen de kosten natuurlijk behoorlijk op en heb ik ook wel aardig wat pijn gehad mbt de WKB. Tevens zal de kroon ook wel weer prijzig zijn, terwijl dit waarschijnlijk gewoon te voorkomen was geweest.

Ik heb nu voor volgende week een afspraak staan om dit te bespreken. Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om die kosten te gaan betalen, het loop nu al richting de €600,-.
Tandarts_Richa…

Dat snap ik niet. Vullingen worden vervangen als ze lekken/ niet meer voldoen. Wat had u dan gedaan... de lekkage laten zitten zodat er later grotere klachten ontstaan. Bijv een wortelkanaalbehandeling. zoals uiteindelijk in de andere kies is uitgevoerd. Idd de kroon had jaren geleden voorkomen kunnen worden voordat de gaatjes ontstaan. Gaatjes ontstaan niet vanzelf en worden soms groter...Vaak ontstaan barsten door de uitzetting v oude amalgaam vullingen. In mijn vak, net als met een auto, hoe meer u betaalt hoe meer gemak. U kunt ook ervoor kiezen het zover te laten komen dat uw kies afbreekt en verwijderd moet worden omdat u de risico genomen heeft het advies voor een kroon niet op te volgen. Dan wel vervangen. Eventueel met een goedkoper oplossing, een frame prothese, maar minder lekker dan een kroon. Afhankelijk v materiaal of waar het gemaakt wordt kan een kroon tussen de 700 en 1000 eur. kosten. Chinese kwaliteit is goedkoper zoals zo vele chinese produkten. Als u een gebit heeft met meer risico, zorg dan dat u een goede aanvullende verzekering heeft of indien u bewust een goedkoper verzekering heeft genomen, lijdzaam de hoger eigen risico dragen. Indien u niet wil betalen voor het bespreken v e behandel plan, daar zijn kosten aan verbonden, dan de afspraak afzeggen. Maar weet u dan hoe verder te handelen....Maak een meer jaren plan voor herstel / versterking v uw gebit samen met uw tandarts.
za, 07/30/2022 - 23:26 Permalink