Wel of geen WKB

Author:
gleeuw2
Posted:
di, 07/19/2022 - 12:12
Beste forumleden,
De vraag gaat over verschil tussen pulpitis en pijn door klemmen.

10 dagen geleden kreeg ik pijn rondom 1-7, met uitstraling naar onderkaak. Vanaf dat moment steeds vaker en heftiger tot afgelopen weekend 3 dagen pijn niveau 9 op 10, niet te harden onder maximale pijnmedicatie, niet slapen, ijsberen van de pijn. Spoelen met koel water verlicht tijdelijk de pijn. Ondertussen 2x TA gezien. Foto toont geen apicale lucentie, Geen opvlammende pijn bij percussie, normale kouderesponse. Aanraken van de kies tijdens pijnaanval verergert de pijn naar maximaal. Conclusie van TA: pijn wordt veroorzaakt door klemmen, geen pulpitis. (ik ben een klemmer, dat klopt). Ze wil geen WKB uitvoeren in een gezonde kies (wat begrijpelijk is).

Na 10 dagen is de pijn plots afgezakt naar 1 op 10, en zo al 3 dagen gebleven. De kies reageert nu niet meer op een ijsblokje, wat de kiezen er naast wel doen. Ik ben bij een oro-faciaal fysiotherapeut geweest, deze zag bij mij geen grote spierspanning of afwijkingen, wel de gevolgen van klemmen aan mijn gebit.

Ik zit met een aantal vragen:

Past dit pijnbeeld bij pijn door klemmen? Kan deze net zo heftig zijn als bij pulpitis?
Kan het zijn dat je niets op een foto ziet, geen response hebt bij kloppen en een normale koude response, terwijl je toch pulpitis of een wortelpuntontsteking hebt?
Kan klemmen pulpitis veroorzaken, of zit de pijn bij klemmen niet in de kies zelf?
Kan het zijn dat één kanaal nog vitaal is en een normale kouderesponse heeft, terwijl een ander aan het afsterven is?
Mocht het zo zijn dat dit toch pulpitis was, is het dan verstandig alsnog een WKB te doen, of is het beter de boel zo te laten en af te wachten?

Dank vast voor alle antwoorden!
Tandarts_Richa…

Pijnbeeld bij klemmen kan, eventueel druk punten verlagen. Overbelasting kan ook pulpitis veroorzaken. Het duurt vaak een tijdje alvorens iets op een foto te zien zal zijn. Als de zenuw dood is zal er geen koude respons zijn. Hoeft niet altijd bij kloppen pijn te geven.
https://www.tandarts.nl/mondzorg/behandelingen/ontstoken-zenuw-pulpitis
Bij meerdere wortels( kanalen ) kan een dood zijn en de anderen vitaal, wat een respons geeft en het voor ons moeilijker maakt een diagnose te stellen. Als de pulpitis irreversibel is dan een WKB doen.
vr, 07/22/2022 - 23:49 Permalink