Melktand gebroken, zenuw gedeeltelijk bloot. Redden of trekken?

Author:
puck82
Posted:
za, 07/23/2022 - 19:37
Ons kind (1 jaar en 4 mnd) heeft 1 dag geleden bij val voorste tand gedeeltelijk afgebroken. Direct naar onze reguliere tandarts gegaan die ons heeft doorgestuurd (met verwijzing) naar kindertandartspraktijk. Daar gezien 16 uur na val.

De conclusie aldaar: als er een klein beetje zenuw blootligt doen we daar niks aan, en dit gaat altijd ontsteken dus voortand rechts moet zsm getrokken worden.

Dit betekent dat mijn kind nog 5-6 jaar zonder voortand moet doorbrengen. Wat mijn inziens (maar ik ben een leek en heb er weinig verstand van) niet bevordelijk is voor spraak, taalontwikkeling, tanden kunnen makkelijk verschuiven en latere tand zal later doorkomen.

Ik vraag mij af of u, met mijn fotos en verhaal, tot dezelfde conclusie komt: zsm tand trekken.

Zelf zou ik het liefst zien dat er wordt geprobeerd om de tand te ‘redden’. Maar is dit mogelijk (laagje op zenuw smeren?) Trekken kan altijd nog lijkt mij? Kind lijkt overigens geen pijn te hebben behalve bij het poetsen van de betreffende tand.

Alvast dank voor uw advies en het meedenken.
Attach
Tandarts_Richa…

Trekken kan idd altijd nog ,maar is dat het verstandigst. Is uw kind makkelijk behandelbaar.... is het de moeite waard uw kind zo jong al aan een behandeling te onderwerpen. Uw kinder tandarts heeft ervoor gestudeerd en ervaring in zulke gevallen. Natuurlijk kan je proberen bij een makkelijk te behandelen kind een "laagje" op te "smeren". Maar of dat een toekomstige ontsteking voorkomt??.
di, 07/26/2022 - 07:15 Permalink