Pulpitis of klemmen?

Author:
gleeuw2
Posted:
di, 07/19/2022 - 16:11
Beste forumleden.
Ik vraag me af of ik pijn heb door klemmen of door pulpitis.
12 Dagen geleden kreeg ik pijn rondom 1-7. Eerst alleen overdag, later ook 's nachts. De pijn werd steeds frequenter en heftiger, tot het afgelopen vrijdag en het weekend daarop ondraaglijk werd: 's nachts pijnniveau 9 op 10 onder maximale pijnmedicatie. Spoelen met koel water verlichtte de pijn een paar minuutjes. Drukken op de 1-7 en de wortelpunten zorgde tijdens een aanval voor vlammende pijn. 's ochtends begon de pijn weer na drinken van warme drank.
Ondertussen 2 x bij de TA geweest: foto liet niets zien, percussie gaf geen pijnstoot, normale reactie op koudetest. Diagnose: pijn door klemmen. (ik ben schade aan tanden en kiezen door klemmen). De TA wilde geen endo start doen op de 1-7, want wilde geen gezonde kies dood maken. (ik snap de overweging, maar had er op dat moment weinig begrip voor). Na het weekend was de pijn plots weg. Tot nu toe 2,5 dag pijnvrij, en de kies reageert ook niet meer op een ijsblokje (eigen test).

Ik zit met een paar vragen:
Past dit pijnbeeld bij klemmen? (ik dacht de pijn te herkennen van eerder doormaakte pulpitis), is die pijn vergelijkbaar met pulpitis-pijn?
Moet een tandarts wachten met een endo-start tot een element niet meer vitaal is?
Kan het zijn dat het ene kanaal nog een koude response geeft, terwijl er een ontsteking in een ander kanaal of wortelpunt gaande is?
Kan klemmen leiden tot pulpitis, of zit die pijn ergens anders, in het bot ofzo?
Als het toch pulpitis was, en de zenuw is nu afgestorven, is het dan verstandig alsnog een WKB te doen, of gewoon zo laten? En op welke termijn zou je dat dan het beste kunnen doen?

Ik hoop dat iemand voor mij de antwoorden heeft, ben erg benieuwd.
Gerard.
gleeuw2

excuus voor de re-post, ik vond mijn eerste post niet meer terug, en heb nogmaals geschreven. (vind het forum niet overzichtelijker geworden, met allerlei blokken algemene info en reclame tussen de onderwerpcategorieën door)
di, 07/19/2022 - 16:33 Permalink