Zelf kiezen trekken

Author:
Joeppp
Posted:
wo, 07/06/2022 - 16:13
Beste,

Samen met een vriend wil ik graag weg uit Nederland.
Wij zitten te denken aan een stuk land ergens ver weg van steden en dorpen.
Hiervoor zijn wij al voorbereidingen aan het treffen :)

Nu is er wel een 'klein' probleem voor ons beiden, nl. onze tanden en dan met name onze kiezen zijn helaas niet in al te beste staat.
Hier in NL is dat geen probleem, de tandarts zit bij wijze van spreken 'om de hoek'.
Maar ergens op een stuk land, ver weg van enige beschaving, wordt dat een heel ander verhaal.

Dus dacht ik, ik koop een tang om zelf eventuele opstandige kiezen te kunnen trekken.
Maar na enig speurwerk op het inet, kom ik er achter dat er voor elke tand/kies er een aparte tang is om het klusje te klaren.

Voordat ik een hele set ga aanschaffen, bedacht ik me dat er wellicht ook een soort van universele tang bestaat om tanden en kiezen te trekken.

En dit is tevens mijn vraag:
Bestaat die universele tang?

Mvg, Joep

Ps.
Uiteraard weet ik dat het het beste is om dergelijke ingrepen uit te laten voeren door professionals, maar gezien de situatie waarin wij ons gaan begeven, zal dat geen optie zijn.
Tandarts_Richa…

HaHa ...Neen geen universele tang. U kunt het Willen vragen en proberen met zijn waterpomp tang. Alle gekheid op een stokje... ik zou het niet zelf doen. Wortels kunnen breken stukken in de kaak achter blijven met grotere problemen tot gevolg. Neen eerst hier plan voor 5-10 jaar maken en gelijk laten uitvoeren zodat je 5-10 jr minder risico loopt met je tanden en kiezen.
wo, 07/06/2022 - 17:45 Permalink
Joeppp

Beste Richard,

Bedankt voor je reactie.
Jammer dat er geen 'universele' tang bestaat.

Een 5 of 10-jarig plan klinkt leuk, maar zal in de praktijk beteken dat ik dan "al" mijn overgebleven kiezen zal moeten laten trekken.
Dit is overigens allemaal te danken aan anti-biotica.
Ik had een sterk gebit, wat ook geconstateerd was door mijn tandarts.
Na een mini-ingreep in het ziekenhuis heb ik daar een stafylokokken-infectie opgelopen.
Hierdoor bleven, oa, mijn oorklieren vocht produceren.
Naast de gewone anti-biotica in capsule-vorm kreeg ik ook anti-biotica oordruppels.
Ik heb helaas meerdere kuren moeten doen om er van te komen (en dit binnen 3 maanden, wat eigenlijk niet mag).
Daarna heb ik veel problemen gehad en vooral met mijn kiezen. Inmiddels zijn er al 7 getrokken...
Ze zijn er allemaal in een zip uitgetrokken en achteraf nooit last gehad, slechts alleen van de verdoving ;)
Daarom durf ik het wel aan om die laatste kiezen zelf te trekken mocht het zover komen.
En in het geval dat er dan wel een wortel breekt, dan zal ik me naar een tandarts of ziekenhuis begeven.

Mvg, Joep
vr, 07/08/2022 - 11:16 Permalink
Tandarts_Richa…

Sorry dat zou ik niet doen. En een meer jaren plan kan ook betekenen dat resterende elementen , eventueel met kronen indien de financiën het toelaat, als basis dienen voor een frame prothese. Een volledig gebit is vaak ook te voorkomen/uitstellen. Een plan om te proberen uit te sluiten dat u straks zelf moet extraheren.
vr, 07/08/2022 - 21:02 Permalink
Tandarts_Richa…

Zorg dus dat de kans op een acuut probleem minimaal is. Acuut is vaak een trauma dat door een tandarts beoordeeld moet worden. Acuut pijn betekent niet altijd dat die kies eruit moet. Moet wel door een professional beoordeeld/ behandeld worden.
za, 07/23/2022 - 00:20 Permalink
Joeppp

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Beste Richard,

Inmiddels ben ik behoorlijk bekend geworden of iets acuut is of niet.
Morgen moet ik weer naar mijn tandarts.
Deze afspraak had ik gemaakt om mijn gebit iets te laten verfraaien, echter nu is er weer een kies die opstandig begint te worden.
Ik zal deze kies eruit laten halen, het verfraaien moet maar even wachten.
Dan zullen alle achterste 2 kiezen van zowel de boven -als benedenkaak getrokken zijn.
Bij mijn linker onderkaak betreft het dan zelfs 3 kiezen.
Tijdens deze afspraak zal ik meteen uw advies bespreken.
di, 07/26/2022 - 20:44 Permalink
Joeppp

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Beste Richard,

Mijn tandarts (v) was er compleet mee eens!
Zij weet ook mijn historie (welke ik hierboven al heb aangegeven) en snapt het helemaal.
Wellicht hadden we eea nog even kunnen rekken, maar we wisten allebei dat het zou leiden tot een weer een drama.
U weet wel: weer een enorme "ontsteking", weer een dikke wang, veel pijn etc...

Soms snappen tandartsen hoe dingen nu eenmaal gaan.
Ik ben ook 1 maal bij een weekend tandarts geweest: die snapte het ook.
Ook ben ik 1 maal bij een weekend-ziekenhuis-tandarts geweest en die snapte het ook.

De oorzaak ligt bij het de anti-biotica-oordruppels die ik veels te lang heb moeten gebruiken.
Wellicht denkt u dat dit niet kan.
Dan heb ik nieuws voor u: ja daardoor kwamen mijn problemen.
Nogmaals: ik had een perfect gebit.
Ik was overgestapt naar deze tandarts vanwege een verhuizing.
Zij heeft toen vastgesteld dat ik een perfect gebit had.
Enkele maanden later had ik een ieniemienie ingreep in het ziekenhuis.
Ik heb toen een ziekenhuis-infectie opgelopen (stafylokokken).
Deze infectie was extreem hardnekkig en ik heb meerdere antibiotica-kuren achter elkaar gekregen inclusief antibiotica oordruppels.
Deze meerdere kuren achter elkaar mag eigenlijk niet, maar t kon niet anders.
Vervolgens kreeg ik binnen no-time last van enorme ontstekingen van mijn kiezen.
En elke keer kreeg ik te horen dat er geen redding meer mogelijk was.
Er moest getrokken worden.

Uw laatste reactie doet mij realiseren dat u geen enkel idee heeft hoe de huidige medicatie ons als mensen sloopt.
Ik vind uw reactie zelfs arrogant.
U dient mensen te helpen, zelfs als u daar niet achter staat.
Bent u bekend met de originele (!) eed van Hippocrates?
Advies geven is honorabel, maar u dient de wens van uw clienten op te volgen.

Punt uit!

Mvg, Joep
vr, 07/29/2022 - 20:40 Permalink
Tandarts_Richa…

Please do not kill the messenger. Maar niet, zonder arrogant te zijn, als ik het er niet mee eens kan zijn. Juist om mensen te helpen. Een leek kan soms met een heel onverstandig verzoek komen. Dat betekent niet dat ik elk verzoek moet honoreren. Jaren geleden een meisje v 14 met het verzoek om al haar tanden te trekken. Moeder was erbij. Heb ik niet gedaan...vindt u dat ik dat had moeten doen. Als ik uw gebit in het echt zou beoordelen zou ik het misschien ook snappen. Uw vraag ging over welke tangen u het best zelf kan gebruiken. Ik probeer u duidelijk te maken dat ik het onverstandig vind dit zelf te doen en adviseer u een professional te raadplegen. Geen oordeel of het wel of niet nodig is. En ik snap dat er omstandigheden zijn waardoor het mis kan gaan. Vind het jammer dat u zo reageert.
za, 07/30/2022 - 23:51 Permalink