Eerste zitting wkb

Author:
Luus82
Posted:
do, 07/14/2022 - 16:39
Hoi! Ben benieuwd naar het volgende:
Is het normaal dat tijdens de start van een wortelkanaalbehandeling geen foto's gemaakt worden en geen elektronische lengte bepaling wordt gedaan?
Ik heb de rekening van de endo start ontvangen en die bestaat maar uit 3 dingen. Consult, verdoving en wortelkanaalbehandeling (18,52), geen rubberdam, geen foto's, geen ELB..niks.
Foto's weet ik zeker van niet want dat merk je tijdens de behandeling. Maar een ELB merk je niet.
De zenuw pijnklachten bleven nog lang na endo openen. Was erg heftig. Was nog steeds niet van de pijn af. Na een second opinion door een andere tandarts bleek dat het kanaal niet diep genoeg gereinigd was. Er zat nog weefsel in. Hij maakte wel foto's. Ook een met een soort vijl? tot het puntje helemaal tot in de apex. Daar op kon ik zien hoe diep hij heeft gereinigd.
Deze tandarts deed dat wel.
Of is er misschien wel een ELB gedaan de eerste keer maar stond het dan pas op de 2de rekening na sluiten? Maar waarom komt zo'n rekening dan in 2 delen? Als niet eens alles van de eerste behandeling op de eerste rekening staat?
Of is het zo dat alleen de meeste zenuwen er uit gehaald worden maar niet alles tijdens de eerste zitting? Is dat normaal?
Het was een stuk aangenamer geweest als het in een keer goed was schoongemaakt.
Bedankt alvast voor het lezen/reageren:)
Tandarts_Richa…

Hangt af v hoeveel tijd ik in mijn agenda heb. Anders is het, zoals nu gebeurd is, voor nood, wondverband. De eerste 3 dgn kan de pijn verergeren, te onderdrukken met een pijnstiller. Pijn gaat pas echt weg na de definitieve behandeling. Heb ik meer tijd , tja dan doe ik het uitgebreider, zoals de tweede collega, tot zelfs een definitieve afsluiting als ik de hele tijd heb. Rekening kan je doen per keer voor wat er gedaan is of soms na afbehandeling. Dat is afhankelijk v praktijk beleid.
do, 07/14/2022 - 17:18 Permalink
Luus82

Oke, dus het kan zijn dat er zenuwen achter blijven diep in de wortelpunt na de eerste eerste zitting? Het niet 100% reinigen van het kanaal (door geen (goede) lengte bepaling dmv foto's/ELB)(en daardoor aanhoudende pijnklachten) is dus normaal?
do, 07/14/2022 - 17:58 Permalink
Tandarts_Richa…

Het gaat niet om normaal. Doel van een snelle eerste zitting is de client minder last bezorgen. Maar het is geen licht knopje die uitgeschakeld wordt. Uw tand heeft tijd nodig om bij te komen. vHet kan weer opsteken zolang de behandeling niet definitief is uitgevoerd. En dan nog elk behandeling kan door verschillende complicaties ook op den lange duur mislukken.
do, 07/14/2022 - 22:57 Permalink