Last van vulling/Biologische composiet

Author:
Luus82
Posted:
wo, 06/22/2022 - 11:19
Hoi (ervarings)deskundigen, :)

8 weken geleden had ik een klein gaatje.
Dat werd gevuld.. Het was niet diep aldus mijn tandarts.
En toch.... bleef ik last van houden.
3 keer verlaagd/bijgeslepen.
Maar helaas mocht dat niet baten.
En ik weet dat composiet een krimpende werking heeft en de tandwanden naar elkaar toetrekt waardoor het best nog een poosje gevoelig kan blijven.
Maar ik kreeg echt vreselijk beangstigende zenuwscheuten telkens.
Soms was het wel een paar uur weg en dan kwam het weer terug.
Ik had dat nog nooit meegemaakt na een vulling.

Na 8 weken vond ik dat ik het lang genoeg had afgewacht dus ben terug naar mijn tandarts gegaan.
Hij heeft op mijn verzoek de vulling opnieuw gedaan.

Hij heeft het nu in laagjes opgebouwd en en de bodem met een speciale biologische composiet gedaan en daarna pas de normale composiet.
In deze biologische vulling zou een bepaald materiaal niet zitten wat in normale composiet wel zit.
Het materiaal wat er nu niet in zit zou voor minder krimpspanning moeten zorgen.

Nu een dag na het opnieuw vullen is de kies nog steeds gevoelig met scheutjes. Natuurlijk! Want er is weer aan geboord en zo. Ook met er langs af flossen krijg ik zenuwpijn. Alsof ik dat stokje recht in een zenuw prik. Dat had ik bij de eerste keer vullen niet eens.

Ik zou heel graag willen weten of dat normaal is.
En of iemand ervaring heeft met een biologische vulling of mij hier meer over kan vertellen. Ik had er nog nooit van gehoord namelijk.
Zou dit echt een oplossing kunnen zijn?

Als ik klachten blijf houden wordt het toch een wkb en dat voor maar een klein gaatje? Ik hoop dat de pijn nu wel gewoon over gaat.
Tandarts_Richa…

Toevallig vandaag een boos client. Ook een vulling gelegd waar hij last v bleef houden... twee keer ingeslepen maar het mocht niet baten. Ook alle uitleg ten spijten. Hij kon precies aangeven waar de pijn in de kies was met zijn vinger. Vandaag de vulling opnieuw gelegd. Gevraagd of hij nu de "pijn" met zijn vinger kon initiëren, gelukkig niet meer . Nu maar afwachten of het zo blijft. Wij doen ons best maar voor een kies is zo'n vulling een mega operatie waar de kies soms langer v moet bijkomen. Moet u voorstellen dat een evenredig deel/percentage v uw lichaam geopereerd wordt. Hoe lang moet u dan herstellen. Waarschijnlijk heeft uw tandarts glasionomeer gebruikt. Een prima materiaal maar geen wondermiddel. Dus afwachten of u er baat mee heeft. Mocht het ongemak veranderen in kloppende pijn als u slaapt, tja dan zal waarschijnlijk een WKB de oplossing bieden. Er zijn zoveel redenen waardoor een kies , de zenuw het begeeft. Heb zelfs soms een WKB gedaan in een volledig gaaf kies. Houd de lezers svp op de hoogte.
wo, 06/22/2022 - 16:59 Permalink
Luus82

Echt super fijn dat u tijd vrij maakt om op dit forum vragen te beantwoorden.
Heel dankbaar voor!

Ik ben zelf geen boze patiënt maar een wanhopige patiënt met angst voor pijn.
De tandarts doet wat ie kan en kan idd helaas geen wonderen verrichtten. Soms eigenlijk toch wel haha.
Wel ben ik bang dat het gat misschien toch dieper is dan hij heeft ingeschat. Want het moet ergens vanaf komen. Pijn is een signaal van het lichaam dat er iets niet goed gaat.
Ik snap de uitleg volledig en klinkt allemaal heel logisch.
Maar deze heftige scheuten zijn gewoon niet meer iets waar ik mee wil leven.
Dus ik ga morgen toch vragen om een wkb. De pijn is me te heftig om af te wachten.

Zeker laat ik weten hoe het is afgelopen.
Super irritant die mensen die niet meer terug reageren. Zowel voor de raadgever als voor de lezer die wanhopig op zoek is naar antwoorden.
wo, 06/22/2022 - 22:32 Permalink
Luus82

De zenuw is er uit.
Het was maar 1 kanaal in de 25. Één wat breder kanaal.
In de 15 waren toen 2 kanalen(ook een wkb in gehad vorig jaar). Maar volgens de tandarts kan dat verschillen ookal is het "dezelfde" kies.
Hij heeft alleen de endo geopend vanwege tijd gebrek en ook omdat sluiten nog te risicovol is in mijn situatie. Mocht de pijn niet afnemen/complicaties optreden kan ie er namelijk meteen bij. Dus het kanaal is gereinigd en medicamenten er in en een noodvulling.
Over 2 weken wordt het afgesloten.

Hij gaf ook hetzelfde aan als u tandarts Richard. Dat het soms gewoon onverklaarbaar is. En dat een klein gaatje niets hoeft te zeggen over het herstel van de zenuw. Dat een grote geen problemen kan geven en een kleine wel.
Eigenlijk was het ook nog te vroeg om nu al iets over het herstel te zeggen.
Maar omdat ik zoveel pijn had heeft ie hem toch uitgevoerd. Ik wilde dat zelf heel graag. En hij zei ook: zaak is dat je nu van de pijn af bent. Ik zal nu nooit weten of het nog reversible was geweest of niet. Maar het is goed zo.
Ben al een half jaar een het kwakkelen met mijn gebit. (Wrs vanwege mijn schildklier aandoening). Want mijn mond hygiëne is echt heel goed. 2x per dag goed poetsen, iedere avond flossen en tong poetsen. Het enige wat ik nog kan doen is op aanraden van de mondhygiënist: spoelmiddel.
Ben nu al ver over de 1250 euro verzekering heen voor dit jaar.
Maar het is het investeren waard.. Alleen telkens die pijn is gewoon hels. Mijn leven staat op stop. Kan bijna aan niks anders meer denken dan mijn gebit.

Het was ook vrij snel al klaar. Dat is normaal bij maar 1 kanaal denk ik?
Er is ook geen foto meer gemaakt. Is het ook niet te zien op een foto of een zenuw zich nog hersteld? Is een pulpa ontsteking te zien? Vaak komen de vragen pas als de stress is gezakt.
Ik heb nu ibu 600 voor de napijn en hopelijk ga ik nu geen last meer krijgen van die kies.

Ik schrijf ook nog wel hoe het de komende 2 weken is gegaan en na endo sluiten.
do, 06/23/2022 - 15:13 Permalink
Tandarts_Richa…

U heeft een noodbehandeling gehad. Dus nog geen foto maar waarschijnlijk was de ontsteking nog niet te zien.Als de ontsteking er al langere tijd is kan men dat op een foto zien als een zwarting aan de wortelpunt. Heeft nu geen zin meer terug te kijken. 7 dgn na de definitieve behandeling zouden de klachten ver over moeten zijn. soms hebben de vijven maar een kanaal of het kan zijn dat de spilitsing v kanalen dichgt bij de wortelpunt is. Goed opletten voor de tandarts als de beh afgemaakt wordt.
do, 06/23/2022 - 18:01 Permalink
Luus82

Dankjewel. Sorry voor de late reactie.
Dus zelfs met een lengte bepaling kan het zijn dat die eventuele splitsing toch gemist wordt?

Hij had al eerder foto's van die kies en hij gaf al aan dat ie het vermoeden had dat het maar 1 kanaal was.
Ik ga eens kijken op de cbct scan die ze op vakantie hebben gemaakt.

Hoe komt dat eigenlijk dat de pijn pas echt verdwijnt na afronding?

Na een paar dagen lukt het best zonder pijnstillers. Soms is de pijn erger en soms lijkt het weer zo goed als weg.
Zenuwscheutjes zeer zelden. Maar meer een broos blauwe plek gevoel aan die kies. Vooral als er iets tegen aan komt.
Had gehoopt dat het al wat eerder over zou gaan dan pas na de sluiting.
ma, 06/27/2022 - 14:39 Permalink
Luus82

Tandarts Richard, zou u mij kunnen vertellen wat u denkt over deze kies?
Het gaat om de middelste. Deze cbct is van 25 april. Gaatje is te zien.
Ik zie 2 wortels. Zouden niet beiden wortels 1 kanaal moeten hebben?
Het ziet er niet uit als maar een 1 kanaal? Ik zie ook geen splitsing.
Is hier uberhaupt iets over te zeggen met een cbct?
Maar ik weet er natuurlijk amper wat van.. Vind het wel interessante materie. Ook buiten mijn persoonlijke situatie om.
Ben heel nieuwsgierig:)
Attach
ma, 06/27/2022 - 17:08 Permalink
Tandarts_Richa…

Wij kunnen idd een splitsing/ tweede/derde kanaal etc missen. Waarom is op vakantie ( waar) een CBCT gemaakt....Kassa !????. En wat hebben zij er verder met die informatie gedaan. Waarom heeft u op vakantie een tandarts geraadpleegd. In de tweede kies v links lijkt idd een "gaatje". Een wortel kan ook meerdere kanalen hebben. Men kan met een CBCT scan ook coupes in verschillende lagen maken en zo het verloop v e kanaal zien.
https://www.mondzorgkosten.nl/begrippenlijst/cbct-scan-3d-rontgenopname
https://www.dentalinfo.nl/thema-a-z/endodontie/onderzoek-naar-cbct-syst…
ma, 06/27/2022 - 22:38 Permalink
Luus82

Oke, maar ik vind het raar om tegen mijn tandarts te zeggen: let wel even goed op of er geen splitsing zit he. Ik mag hopen dat hij daar na 6 jaar studie zelf ook wel aan denkt om dit goed te bekijken:) Wil niet de wijsneus gaan uithangen en zijn werk in twijfel trekken.
Af en toe speelt de kies nog n beetje op qua zenuwpijn..Voelt wel een beetje eng. Dan ben ik bang dat t erger wordt. Heb al zoveel ellende gehad dit jaar. Maar kan ik er vanuit gaan als de klacht straks helemaal verdwenen is, dat de wkb gewoon geslaagd is?
Of kan er later nog iets op gaan spelen?
Ik kwam overigens dit plaatje tegen. En als ik dit zo zie kan ik heel goed begrijpen dat er soms iets gemist wordt.
Jeetje wat een warboel kan dat in zo'n kies zijn zeg!

Tandarts bezoek buitenland(Spanje)..was helaas echt nodig.
Ik ben 2 keer met pijn klacht naar mijn tandarts gegaan in de week voor ik vertrok.
Niks te zien op de foto's. Preventief ab kuur gekregen.
Pijn werd daar erger.
Dus naar de tandarts in Spanje gegaan.
En omdat ze niet zomaar klakkeloos te werk wilden gaan moest er een cbct gemaakt worden. Kon een fractuur zijn of een ontsteking. Het bleek een ontsteking boven de 17. De dag erna terug omdat de pijn niet meer te doen was. En toen trokken ze de 15. Op dat moment dacht ik ook dat daar de ontsteking zat(taalbarrière). Die kies zeurde ook..maar ze legden me daar uit dat kiezen er om heen ook pijn kunnen doen vanwege de zenuwen wat doorlopen. Tot ik thuis de cbct opende op mijn laptop en erachter kwam dat de ontsteking boven de 17 zat. Waarschijnlijk zijn de klachten dus niet (tijdelijk overigens) minder geworden van de extractie maar door de ab kuur.
Uit coulance heeft mijn tandarts in nl de extractie laten doen door de kaakchirurg. Om mij kosten te besparen.(eigen risico al op).
De kaakchirurg maakte geen foto omdat ze dat op 23 maart al gedaan hadden vanwege een ontsteking onder de 36. En op die foto al hadden gezien dat daar een ontsteking zat(bij 17). Dit hebben ze ook naar mijn tandarts gestuurd via edufact. Zowel kaakchirurg en assistente hebben dit gecheckt. Maar helaas heeft hij dat nooit ontvangen. Raar genoeg.
Oja en de cbct wilden ze me opsturen omdat ik er ook voor had betaald zeiden ze.
Overigens goedkoper in Spanje dan hier. Kostte daar 150 euro:)
Lang verhaal maar zodoende die cbct.
Attach
di, 06/28/2022 - 19:26 Permalink
Tandarts_Richa…

Pas als na een jaar ere geen klachten zijn en de x-foto er goed uit ziet ga ik ervan uit dat de behandeling geslaagd is. En je mag ervan uitgaan dat als uw tandarts eraan begint hij daar ervaring in heeft. Ik verwijs zelf bij twijfel. Jammer dat de informatie v d KC niet is doorgekomen. Had wat ellende gescheeld. En je hebt geen CBCT nodig om een diagnose te stellen een x-foto is in vele gevallen voldoende.. Bij breuk wel maar dan heb je het vaak over een endo beh kies. Samenloop v pech.
di, 06/28/2022 - 21:43 Permalink
Luus82

Oke, bedankt weer voor de info.
17 was idd eeb wkb behandelde kies. De 15 overigens ook. Die zijn zwakker he..meer kans op een fractuur. Zat ook allebei nog geen kroon op..was wel de planning. Maar nu zijn ze weg:(
Ze hadden eerst een normale x foto gemaakt. Maar omdat ze daar niks bijzonders op zagen en daarom een verticale breuk een optie kon zijn..kreeg ik de cbct. Ik had kunnen weigeren maar wilde gewoon heel graag van de pijn af..en een fijne vakantie hebben.
Maar daarmee kwam wel de ontsteking naar voren. Had ik eigenlijk er bij moeten zetten maar mijn verhaal was al zooo lang:)
Had ook nog even de linkjes bekeken die u er bij zette. Bij mij is nog nooit eerder eens cbct gemaakt alvorens een wkb.. Maakt het ook alleen maar duurder eigenlijk he. Maar goed om te weten voor de toekomst dat daarmee de kanalen goed te bekijken zijn.

Samenloop van pech kun je wel stellen ja..
Ik ga er nu maar gewoon vanuit dat die endo straks goed afgesloten wordt.
Ik heb trouwens nooit gehoord dat ik "rare" kanalen had. En ik heb al heel wat wkb'tjes gehad. Dus ik hoop maar gewoon dat er geen splitsing zit oid.
di, 06/28/2022 - 23:52 Permalink
Luus82

Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen. Behalve dan die vitis mondspoeling die vandaag binnenkomt.
Ik doe echt heel er mijn best met verzorging.
Maar die gaatjes komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Dus misschien kan het nog beter.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik in het verleden echt vaak chocola at. Nu sinds een aantal maanden beperkt tot alleen nog 1 maal in t weekend. Misschien dat dat gaat helpen:) Ik ga er voor!
Maar las ook dat de schildklier een rol kan spelen. Had er naar gevraagd of het forum of meer mensen met een sk aandoening gebitsproblemen hadden ondanks goede verzorging. En ik kreeg ontzettend veel bevestigende reacties.
wo, 06/29/2022 - 07:45 Permalink
Tandarts_Richa…

Er zijn vele oorzaken. Maar ik blijf er bij : minimaal 2x p d poetsen. 1x pd Interdentaal( tussen alle tanden en kiezen) ragen. Tong mee poetsen. Voor de dorst: water, thee, melk, koffie, zonder suiker. in het weekend of feestjes iets lekkers geen probleem. Niet meer dan 6 invloeden per dag op het gebit. Ontbijt/lunch/avondeten zijn al drie. Je kan niet meer dan je best doen. En meer invloeden (ziektes v invloed) meer reinigen. dweilen met de kraan open kan.....maar is de kraan harder open dan moet je vaker dweilen.
wo, 06/29/2022 - 22:25 Permalink
Luus82

Dus eigenlijk zou 3x per dag poetsen best een optie zijn? Ik dacht dat te vaak poetsen ook niet goed is.
(Flossen, poetsen 2x en tong deed ik allemaal al). Sws vies zo'n witte tong..bah.
Ik drink idd niks anders dan water, koffie, thee(wel met een zoetje) en zuivel.
Cola ook mee gestopt. Maar als je ergens mee stopt heeft dat pas op langere termijn effect natuurlijk. Het korte termijn kwaad is dan al geschied.
6x per dag eten doe ik nu ook al een aantal maanden..maar in t verleden teveel tussendoor.
Maar goed ik heb er van geleerd en van schade en schande wordt men wijs he.
Als je zoveel pijn hebt gehad, bedenk je je nog wel ns voordat je in een snoeppot graait.
Ja, op sommige dingen heb je geen invloed. Maar ik las laatst ook dat stress en vit d tekort ook een rol kan spelen bij tand problemen. En tandproblemen zorgen weer voor stress. Dus een vervelend cirkeltje. Binnenkort psycholoog om hopelijk van de angst en stress af te komen en ben ook vit d bij gaan slikken. Waarde was veel te laag.
Ik blijf gewoon mijn best doen en meer kan ik niet doen.
Echt super fijn dat u telkens weer reageerde:)
wo, 06/29/2022 - 22:41 Permalink
Tandarts_Richa…

3 x prima. Wat in het verleden gedaan is nu veranderd. Bijv. Cola. Men beseft pas als het fout is. Nu samen met tandarts het gebit stabiliseren. Een lange termijn plan maken voor herstel v kauwfunctie binnen je eigen besteding budget. Eventuele besteding in fases. Succes.
do, 06/30/2022 - 06:25 Permalink