Ongeval

Author:
N95
Posted:
do, 06/23/2022 - 00:13
Hallo allen,

Eergisteren ben ik helaas gevallen, hierdoor is mijn rechter voortand los geraakt. Na een uur of 5 kon ik eindelijk terecht bij de spoedtandarts. Die heeft mijn tand teruggeduwd en heeft een spalk geplaatst. De dag erop heb ik foto’s gemaakt en de “koutest” gedaan. Op de foto’s was (nog) niets te zien en helaas voelde ik geen kou tijdens de test. Ik ben zo “gehecht” aan mijn tanden/lach en heb altijd goed mijn tanden verzorgt. Dat dit mij is overkomen vind ik heel erg en het voelt zelfs een beetje als rouw. Ik ben er de hele dag mee bezig. Ik ben bang dat mijn tand uiteindelijk afsterft/verkleurt etc. Wie kan mij hier meer informatie over geven? Is er kans dat mijn tand goed hersteld? Sterft mijn tand sowieso af en gaat het verkleuren? Zo ja, hoe snel gaat dat?Kan ik zelfs nog iets doen? Ik ben heel het internet inmiddels bij langs gegaan, maar wil ook graag via deze weg informatie inwinnen.

Alvast dank.
N95

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dank voor uw reactie.

De foto’s en kou test heb ik gedaan bij de collega van mijn tandarts (mijn eigen had geen tijd). De dag daarop kreeg in last van mijn andere tand, dus ben ik weer bij de tandarts geweest (een ander collega van mijn tandarts). Maar het viel me op dat de laatste tandarts heel positief was en aangaf dat m’n tand helemaal niet hoeft te verkleuren en misschien alles wel goed hersteld. Terwijl de eerste 2 tandartsen aangaven dat de kans heel groot is dat ik een WKB moet, m’n tand verkleurd etc etc.

Dus ik ben al bij de tandarts geweest, maar ben toch benieuwd of ik hier ook wat info kan inwinnen.
do, 06/23/2022 - 08:45 Permalink
Tandarts_Richa…

Het kan vriezen, het kan dooien. Beide collega's hebben gelijk. Alles kan. Daarom is een "follow up"heel belangrijk. Zelf kunt u er niets aan doen behalve de goede verzorging en controles bij de tandarts die het protocol volgt.
do, 06/23/2022 - 17:54 Permalink
N95

Gisteren heb ik een afspraak gehad bij de (mijn eigen) tandarts. Er is een foto gemaakt, en de tandarts gaf aan dat het er goed uit zag. Hij dag verder geen afwijkingen. Verder gaf hij aan dat ik de spalk beter kan laten zitten en deze niet eruit hoeft. Ook is er een koude test gedaan, volgens mij voelde ik niets of heel minimaal? Dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik wist niet of ik het “ echt “ voelde, of wilde voelen.

De tandarts zei dat ik mij verder niet druk hoef te maken en over een half jaar weer op controle moet. Voor mijn gevoel is dit best lang.. maar misschien normaal?

Ik merk wel dat mijn tand met de dag steviger wordt.

Door de spanning ben ik vergeten te vragen of het mogelijk is dat ik over een halfjaar wel wat voel van de koude test? En of ik inmiddels al met de elektrische tandenborstel over de voortand mag of hier beter nog mee kan wachten?

Alvast dank.

Gr,
di, 07/19/2022 - 23:58 Permalink
Tandarts_Richa…

Als wij nu wisten wat over 6 maanden gebeurt..... Geen gevoel bij koude test kan betekenen dat de zenuw toch is gestorvenen dat een WKB noodzakelijk zal zijn. Men kan ook proefboren zonder verdoving om de vitaliteit te testen bij twijfel. In ieder geval goed controle houden. Ik controleer ook 3 mnd na ongeval. Als tand gaat verkleuren waarschuwen. U kunt gewoon elektrisch reinigen. Na 3-4 wkn haal ik de spalk weg om de tand weer z'n normale functie te hervatten anders kan het vast groeien. Toevallig gisteren toch de spalk opgelaten bij een client omdat ik te veel speling vond. Client komt over 3 wkn terug om spalk te verwijderen. Zie link protocol.
vr, 07/22/2022 - 23:37 Permalink
Ortholimburg

Een. tand die losgeslagen is zal vaak tot de eerste 3 maanden niet reageren bij een koudetest omwille van een "pulpashock" Dus een vitaliteitstest kort na het trauma zal vaak vals-negatief zijn. Een Rx geeft ook langs niet altijd een betrouwbaar beeld. Als de wortel zou gebroken zijn is dit vaak op een foto niet te zien en is een heel nauwkeurige Cone Beam CT nodig ,en dan nog. Dus best een tijdje wachten en dan beslissen wat er moet gebeuren.
za, 07/23/2022 - 16:26 Permalink
N95

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Volgens mijn tandarts kon de spalk er (voor onbepaalde tijd?) gewoon in blijven, zodat de “ tand steun krijgt en zij samen sterker staan”. Mijn tandarts had het namelijk over dat een spalk zo 10 jaar meegaat, vandaar mijn indruk.

Ik vind zelf 6 maanden ook best lang, dus ik zal toch nog een afspraak maken over 3 maanden. Is het dan toch beter om dan aan te geven de spalk er dan uit te halen?
zo, 07/24/2022 - 13:29 Permalink
N95

Als antwoord op door Ortholimburg

Ik denk dat ik ook niet teveel waarde moet hechten aan de koude test. Ik merk wel gevoeligheid bij koude dranken, dus ik wacht het rustig af. Een Cone Beam CT, is dat zo een scan die om uw hoofd draait?

En tot slot wat is uw mening over de spalk?
zo, 07/24/2022 - 13:34 Permalink
N95

Hoi allemaal,

Vandaag ben ik weer bij de tandarts geweest. De tandarts vond mijn gebit er goed uitzien, en heeft een foto van mijn voortand gemaakt. Deze vond hij er goed uit zien. De kou test was negatief, maar dat kon volgens hem in verband met de trauma. Verder zag hij geen afwijkingen, zoals verkleuring. Ook mijn spalk kon ik erin laten zitten.

Heeft iemand van jullie dit eerder gezien/meegemaakt? Dat een tand niet reageert op een kou test, maar verder er wel prima uitziet?

Alvast dank.
ma, 02/27/2023 - 15:22 Permalink
Tandarts_Richa…

Als het dicht groeit hoeft er vanuit de zenuw vaak geen consequenties aan verbonden te zijn. Bij een volgend trauma is er altijd de mogelijkheid dat u uw tand verliest. Er zijn zo veel mogelijkheden om een tand/kies te verliezen. U gaat /laat regelmatig nakijken. Onderhoudt/ eet/ drinkt verstandig, waarom doem denken.
zo, 03/05/2023 - 13:43 Permalink