niet tevreden over prothese, word een nieuwe vergoed ???

Author:
natassie0
Posted:
di, 06/01/2010 - 14:03
hallo,

ik heb een vraagje.
ik heb 2 weken geleden mijn bovenste tanden en kiezen laten trekken, waarna ik de prothese direct in mijn mond kreeg.
voor deze prothese heb ik een maand geleden gehapt.
mijn eigen tanden stonden erg naar voren, degene bij wie ik moest happen adviseerde mij om de tanden in de prothese
iets naar achteren te plaatsen zodat mijn tanden wat rechter zouden staan.
toen ik de prothese 2,5 week later op kon halen bleek dat ze de tanden in de prothese een cm naar achteren hebben gezet,
waardoor er een soort van verdikking van een cm onder mijn boven lip zit.
mijn bovenlip staat daardoor nu heel raar naar voren, en de tanden een heel stuk naar achteren.
ik vind het zo lelijk staan ( heb een heel ander gezicht ) dat ik hem op het moment nog steeds niet in heb.
ik loop nu dus al 2 weken zonder tanden.
vanmiddag ben ik terug gegaan, de tandtechnicus zei tegen mij dat ik het eerst moet laten genezen ( 3 maanden )
en dat hij daarna pas kan gaan kijken of hij er iets aan kan doen.
ik zou heel graag een andere prothese willen laten maken, moet ik de nieuwe prothese dan volledig zelf betalen ??
zelf zou ik het namelijk niet kunnen betalen, en dan wil het dus zeggen dat ik met een prothese moet gaan
lopen waar ik heel ongelukkig van word.
heeft iemand advies voor mij, wat ik nu moet doen ??

groetjes een hopeloos meisje
vV

de tandarts kan de rand dunner maken of deels weghalen waardoor de lipstand veranderd. daarnaast zou ik inderdaad even neits doen nu. Na 6 maanden mag een nieuwe prothese gemaakt worden die behalve de EB gewoon weer vergoed wordt. Indien er zwaarwegende redenen zijn dit eerder te doen, kan de tandarts gewoon een onderbouwde aanvraag doen bij de zorgverzeekring deze vervanging te vervroegen, en die wordt meestal wel gemachtigd.
di, 06/01/2010 - 15:15 Permalink
natassie0

bedankt voor de snelle reactie.

behalve dat ik het echt niet mooi vind, zit 'ie ook niet goed.
de tandtechnicus vond dat ik hem maar zolang vast moest plakken met kleefpasta.
en buiten dat, krijg ik met de prothese in mijn mond, mijn mond bijna niet dicht.
ik word echt heel erg verdrietig van deze prothese.
is het mischien een idee om eens een andere tandtechnicus er naar te laten kijken ? of heeft dat ook geen zin ?
als ik nu overstap naar een andere tandtechnicus en deze om advies vraag, en deze een nieuwe prothese wil maken,
maakt dat iets uit voor de zorgverzekeraar ?
ik ben namelijk niet heel tevreden over de service van de tandtechnicus die mij nu behandeld.
sorry voor de vele vragen, maar weet niet waar ik anders met mijn vragen terecht kan.

groetjes tasja
di, 06/01/2010 - 16:18 Permalink
Tera

Hallo lieve mensen,
Ik weet dat dit een oud topic is maar zag niet waar ik een nieuw item kan plaatsen. Ik herken namelijk helaas heel v eel in het verhaal van Natasie
8 December 2020 zijn op advies van tandarts en paradontoloog mijn boven gebit geheel getrokken en mijn ondergebit partieel. Het is nu 12 december en ik ben van ellende al 4 keer terug geweest. Wat een ellende geeft zo'n prothese . De bovenkant valt er constant uit , Ik herken de vorm van mijn tanden niet en zie veel te veel tandvlees en blijft alleen op de plaats met fixodent, en hoe goor is dat wel niet, de onder prothese sluit niet aan is lelijk om te zien een de ijzertjes prikken vrolijk in mijn geteisterde tandvlees.
Ondanks bijwerken van het gebit blijven de blaren komen, ik gebruik de maximale dosering pijnstilling om het gebit te kunnen dragen. Helaas krijg ik kokhalsneigingen als ik praat dus van eten met het gebit is al helemaal geen sprake, op vloeistoffen na.

Ik heb mijn werkagenda tot de tweede week van januari opgehouden aangezien ik een intensief praatberoep heb. Dat moet volgens mijn tandarts voldoende zijn om weer volop te kunnen spreken. Ik twijfel hier nu enorm aan als zelfstandige betekent niet werken geen inkomen. Ik weet namelijk nu al heel zeker dat dit gebit nooit goed gaat zitten . Wat kan ik doen in dit geval, achteraf had ik misschien beter zelf een prothesemaker uit kunnen zoeken. Wat ik wil is dat in ieder geval de onder prothese vervangen wordt door een passende ook al is dat tijdelijk. Voor dat bovengebit heb ik mijn hoop op de zachte opvulling gezet. En dan na 3 maanden een klikgebit of all on 4 alsjeblieft zonder dat dikke verhemelte. De esthetische looks kunnen dan ook flink verbeterd worden zodat ik mijzelf weer herken. Maandag ga ik weer naar mijn tandarts, en hoewel hij mijn gebit met grote zorgvuldigheid getrokken heeft ga ik nu liever naar een hele goede prothesemaker met veel aandacht voor de esthetische en cosmetische looks. Maar wat zijn er veel mogelijkheden voor 11 januari ik verdwaal als ik op internet naar prothese mogelijkheden kijk. En zo jammer dat het al gelijk mis gaat met de tijdelijke, ik geloof best dat ik moet wennen maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Voorlopig ben ik echt in de rouw over het verlies van mijn natuurlijke tanden en is dit nu niet bepaald een vooruitgang te noemen. Ik denk dat ik in geen tijden zoveel gehuild heb als in de afgelopen 2 dagen, durf me nergens meer te vertonen en godzijdank is het mond kapjestijd. Mag mijn tandarts mij doorverwijzen naar een andere (betere prothesemaker)? Of kan ik alsnog die frameprothese krijgen ( scheen niet mogelijk te zijn omdat de afdrukken gemaakt zijn toen alle tanden en kiezen er nog in zaten)

Mijn tandarts angstgeschiedenis helpt mij niet echt met dit vraagstuk
Doordat ik een eigen bedrijf heb heb ik de laatste jaren veel te weinig tijd besteed aan mijn gebit. 2 jaar geleden weer (na 6 jaar niet te durven) naar een tandarts geweest die alle oude vullingen vervangen heeft en daarna 6 keer naar de mondhygieniste. Nu heb ik al zo lang als ik mij kan herinneren een diepe angst overgehouden aan de behandelingen uit mijn jeugd. (Nu 59 jaar). Dus vond ik het best stoer van mijzelf de toch wederom pijnlijke behandelingen te ondergaan. En moet gezegd worden met tijdelijk resultaat. Er zijn helaas nooit foto's genomen en de mond hygieniste ging mij wel te vaak door als ik aangaf aan mijn pijngrens te zitten. Zij begon over het diep reinigen van de wortels die last hadden van paradontitis.
Achteraf gezien een wonder dat ik er aan de buitenkant weinig last van had en in combinatie met een zware burnout leek het me niet de juiste tijd (angstaanjagend) om dieptebehandelingen aan wortels uit te laten voeren. Goed poetsen met regelmatig reinigen van de pockets leek me tijdelijk prima en ziekmelden is voor een zelfstandige geen optie. Wel viel me op dat na de tandsteen behandelingen mijn tanden losser gingen staan.
Maar goed nieuwe lente nieuw begin en toen weer op zoek gegaan naar een nieuwe tandarts met het vaste voornemen alle hele nare behandelingen uit te laten voeren onder narcose. Mijn inzet was om na het renoveren van mijn gebit en het cosmetisch vefraaiien van de voortanden door overlays.

Mijn nieuwe tandarts verwees me gelijk door naar een paradontoloog voor een algeheel onderzoek naar de staat van mijn kaakbeen en tot mijn verbijstering en shock bleek dat het kaakbeen aan de meest ernstige vorm van parondititus leed en er dus geen kans van slagen voor overlays was. Te weinig bot zogezegd. en daardoor teveel beweging in de meeste kiezen en tanden. Hij adviseerde in overleg aan en met mijn tandarts een volledige gebitsprothese boven en een partiele beneden.

Voor mij was dat de over mijn lijk optie. Een kunstgebit? Kan niet waar zijn. Dus samen met mijn overigens prima tandarts alle mogelijkheden doorgenomen en die waren er niet. Klikgebit? Eerst een tijdelijke prothese, All on 4 of 6? eerst een tijdelijke want kaak moet slinken. Klinkt allemaal heel reëel dus na paar maanden besloten dat traject in te laten gaan, met uiteraard hoop op een voorlopig brede smile als beloning. Ik ben akkoord gegaan met een gehele imidiaats prothese voor de bovenkaak en een frame prothese voor de onderkaak.

Na happen , kleurbepaling en meten bij de tandarts en een afspraak voor het plaatsen , bleek dat de tandprotheticus geen frame kon maken dus dat werd een plaatprothese. Voor mij allemaal vreemde termen en gezien de drukte van mijn werk heb ik mij daar helaas pas achteraf in verdiept, en gezien mijn angst voor tandartsen achtergrond leek het mij niet verstandig om vol in de gebitten materie te duiken. Vertrouwen hebben in je behandelaar is al heel wat.

Wie weet raad of heeft ook ervaring met een niet passende tijdelijke prothese. Welke gebitten hebben geen verhemelte en geven het gevoel van eigen tanden en kiezen, want deze tandjes en kiesjes lijken in het geheel niet op echte tanden en kiezen. Sorry voor dit lange verhaal maar ik moest het ergens kwijt. Ik voel me echt verminkt nu.
za, 12/12/2020 - 22:42 Permalink
Tera

Hallo lieve mensen,
Ik weet dat dit een oud topic is maar zag niet waar ik een nieuw item kan plaatsen. Ik herken namelijk helaas heel v eel in het verhaal van Natasie
8 December 2020 zijn op advies van tandarts en paradontoloog mijn boven gebit geheel getrokken en mijn ondergebit partieel. Het is nu 12 december en ik ben van ellende al 4 keer terug geweest. Wat een ellende geeft zo'n prothese . De bovenkant valt er constant uit , Ik herken de vorm van mijn tanden niet en zie veel te veel tandvlees en blijft alleen op de plaats met fixodent, en hoe goor is dat wel niet, de onder prothese sluit niet aan is lelijk om te zien een de ijzertjes prikken vrolijk in mijn geteisterde tandvlees.
Ondanks bijwerken van het gebit blijven de blaren komen, ik gebruik de maximale dosering pijnstilling om het gebit te kunnen dragen. Helaas krijg ik kokhalsneigingen als ik praat dus van eten met het gebit is al helemaal geen sprake, op vloeistoffen na.

Ik heb mijn werkagenda tot de tweede week van januari opgehouden aangezien ik een intensief praatberoep heb. Dat moet volgens mijn tandarts voldoende zijn om weer volop te kunnen spreken. Ik twijfel hier nu enorm aan als zelfstandige betekent niet werken geen inkomen. Ik weet namelijk nu al heel zeker dat dit gebit nooit goed gaat zitten . Wat kan ik doen in dit geval, achteraf had ik misschien beter zelf een prothesemaker uit kunnen zoeken. Wat ik wil is dat in ieder geval de onder prothese vervangen wordt door een passende ook al is dat tijdelijk. Voor dat bovengebit heb ik mijn hoop op de zachte opvulling gezet. En dan na 3 maanden een klikgebit of all on 4 alsjeblieft zonder dat dikke verhemelte. De esthetische looks kunnen dan ook flink verbeterd worden zodat ik mijzelf weer herken. Maandag ga ik weer naar mijn tandarts, en hoewel hij mijn gebit met grote zorgvuldigheid getrokken heeft ga ik nu liever naar een hele goede prothesemaker met veel aandacht voor de esthetische en cosmetische looks. Maar wat zijn er veel mogelijkheden voor 11 januari ik verdwaal als ik op internet naar prothese mogelijkheden kijk. En zo jammer dat het al gelijk mis gaat met de tijdelijke, ik geloof best dat ik moet wennen maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Voorlopig ben ik echt in de rouw over het verlies van mijn natuurlijke tanden en is dit nu niet bepaald een vooruitgang te noemen. Ik denk dat ik in geen tijden zoveel gehuild heb als in de afgelopen 2 dagen, durf me nergens meer te vertonen en godzijdank is het mond kapjestijd. Mag mijn tandarts mij doorverwijzen naar een andere (betere prothesemaker)? Of kan ik alsnog die frameprothese krijgen ( scheen niet mogelijk te zijn omdat de afdrukken gemaakt zijn toen alle tanden en kiezen er nog in zaten)

Mijn tandarts angstgeschiedenis helpt mij niet echt met dit vraagstuk
Doordat ik een eigen bedrijf heb heb ik de laatste jaren veel te weinig tijd besteed aan mijn gebit. 2 jaar geleden weer (na 6 jaar niet te durven) naar een tandarts geweest die alle oude vullingen vervangen heeft en daarna 6 keer naar de mondhygieniste. Nu heb ik al zo lang als ik mij kan herinneren een diepe angst overgehouden aan de behandelingen uit mijn jeugd. (Nu 59 jaar). Dus vond ik het best stoer van mijzelf de toch wederom pijnlijke behandelingen te ondergaan. En moet gezegd worden met tijdelijk resultaat. Er zijn helaas nooit foto's genomen en de mond hygieniste ging mij wel te vaak door als ik aangaf aan mijn pijngrens te zitten. Zij begon over het diep reinigen van de wortels die last hadden van paradontitis.
Achteraf gezien een wonder dat ik er aan de buitenkant weinig last van had en in combinatie met een zware burnout leek het me niet de juiste tijd (angstaanjagend) om dieptebehandelingen aan wortels uit te laten voeren. Goed poetsen met regelmatig reinigen van de pockets leek me tijdelijk prima en ziekmelden is voor een zelfstandige geen optie. Wel viel me op dat na de tandsteen behandelingen mijn tanden losser gingen staan.
Maar goed nieuwe lente nieuw begin en toen weer op zoek gegaan naar een nieuwe tandarts met het vaste voornemen alle hele nare behandelingen uit te laten voeren onder narcose. Mijn inzet was om na het renoveren van mijn gebit en het cosmetisch vefraaiien van de voortanden door overlays.

Mijn nieuwe tandarts verwees me gelijk door naar een paradontoloog voor een algeheel onderzoek naar de staat van mijn kaakbeen en tot mijn verbijstering en shock bleek dat het kaakbeen aan de meest ernstige vorm van parondititus leed en er dus geen kans van slagen voor overlays was. Te weinig bot zogezegd. en daardoor teveel beweging in de meeste kiezen en tanden. Hij adviseerde in overleg aan en met mijn tandarts een volledige gebitsprothese boven en een partiele beneden.

Voor mij was dat de over mijn lijk optie. Een kunstgebit? Kan niet waar zijn. Dus samen met mijn overigens prima tandarts alle mogelijkheden doorgenomen en die waren er niet. Klikgebit? Eerst een tijdelijke prothese, All on 4 of 6? eerst een tijdelijke want kaak moet slinken. Klinkt allemaal heel reëel dus na paar maanden besloten dat traject in te laten gaan, met uiteraard hoop op een voorlopig brede smile als beloning. Ik ben akkoord gegaan met een gehele imidiaats prothese voor de bovenkaak en een frame prothese voor de onderkaak.

Na happen , kleurbepaling en meten bij de tandarts en een afspraak voor het plaatsen , bleek dat de tandprotheticus geen frame kon maken dus dat werd een plaatprothese. Voor mij allemaal vreemde termen en gezien de drukte van mijn werk heb ik mij daar helaas pas achteraf in verdiept, en gezien mijn angst voor tandartsen achtergrond leek het mij niet verstandig om vol in de gebitten materie te duiken. Vertrouwen hebben in je behandelaar is al heel wat.

Wie weet raad of heeft ook ervaring met een niet passende tijdelijke prothese. Welke gebitten hebben geen verhemelte en geven het gevoel van eigen tanden en kiezen, want deze tandjes en kiesjes lijken in het geheel niet op echte tanden en kiezen. Sorry voor dit lange verhaal maar ik moest het ergens kwijt. Ik voel me echt verminkt nu.
za, 12/12/2020 - 22:44 Permalink
Tera

Hallo lieve mensen,
Ik weet dat dit een oud topic is maar zag niet waar ik een nieuw item kan plaatsen. Ik herken namelijk helaas heel v eel in het verhaal van Natasie
8 December 2020 zijn op advies van tandarts en paradontoloog mijn boven gebit geheel getrokken en mijn ondergebit partieel. Het is nu 12 december en ik ben van ellende al 4 keer terug geweest. Wat een ellende geeft zo'n prothese . De bovenkant valt er constant uit , Ik herken de vorm van mijn tanden niet en zie veel te veel tandvlees en blijft alleen op de plaats met fixodent, en hoe goor is dat wel niet, de onder prothese sluit niet aan is lelijk om te zien een de ijzertjes prikken vrolijk in mijn geteisterde tandvlees.
Ondanks bijwerken van het gebit blijven de blaren komen, ik gebruik de maximale dosering pijnstilling om het gebit te kunnen dragen. Helaas krijg ik kokhalsneigingen als ik praat dus van eten met het gebit is al helemaal geen sprake, op vloeistoffen na.

Ik heb mijn werkagenda tot de tweede week van januari opgehouden aangezien ik een intensief praatberoep heb. Dat moet volgens mijn tandarts voldoende zijn om weer volop te kunnen spreken. Ik twijfel hier nu enorm aan als zelfstandige betekent niet werken geen inkomen. Ik weet namelijk nu al heel zeker dat dit gebit nooit goed gaat zitten . Wat kan ik doen in dit geval, achteraf had ik misschien beter zelf een prothesemaker uit kunnen zoeken. Wat ik wil is dat in ieder geval de onder prothese vervangen wordt door een passende ook al is dat tijdelijk. Voor dat bovengebit heb ik mijn hoop op de zachte opvulling gezet. En dan na 3 maanden een klikgebit of all on 4 alsjeblieft zonder dat dikke verhemelte. De esthetische looks kunnen dan ook flink verbeterd worden zodat ik mijzelf weer herken. Maandag ga ik weer naar mijn tandarts, en hoewel hij mijn gebit met grote zorgvuldigheid getrokken heeft ga ik nu liever naar een hele goede prothesemaker met veel aandacht voor de esthetische en cosmetische looks. Maar wat zijn er veel mogelijkheden voor 11 januari ik verdwaal als ik op internet naar prothese mogelijkheden kijk. En zo jammer dat het al gelijk mis gaat met de tijdelijke, ik geloof best dat ik moet wennen maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Voorlopig ben ik echt in de rouw over het verlies van mijn natuurlijke tanden en is dit nu niet bepaald een vooruitgang te noemen. Ik denk dat ik in geen tijden zoveel gehuild heb als in de afgelopen 2 dagen, durf me nergens meer te vertonen en godzijdank is het mond kapjestijd. Mag mijn tandarts mij doorverwijzen naar een andere (betere prothesemaker)? Of kan ik alsnog die frameprothese krijgen ( scheen niet mogelijk te zijn omdat de afdrukken gemaakt zijn toen alle tanden en kiezen er nog in zaten)

Mijn tandarts angstgeschiedenis helpt mij niet echt met dit vraagstuk
Doordat ik een eigen bedrijf heb heb ik de laatste jaren veel te weinig tijd besteed aan mijn gebit. 2 jaar geleden weer (na 6 jaar niet te durven) naar een tandarts geweest die alle oude vullingen vervangen heeft en daarna 6 keer naar de mondhygieniste. Nu heb ik al zo lang als ik mij kan herinneren een diepe angst overgehouden aan de behandelingen uit mijn jeugd. (Nu 59 jaar). Dus vond ik het best stoer van mijzelf de toch wederom pijnlijke behandelingen te ondergaan. En moet gezegd worden met tijdelijk resultaat. Er zijn helaas nooit foto's genomen en de mond hygieniste ging mij wel te vaak door als ik aangaf aan mijn pijngrens te zitten. Zij begon over het diep reinigen van de wortels die last hadden van paradontitis.
Achteraf gezien een wonder dat ik er aan de buitenkant weinig last van had en in combinatie met een zware burnout leek het me niet de juiste tijd (angstaanjagend) om dieptebehandelingen aan wortels uit te laten voeren. Goed poetsen met regelmatig reinigen van de pockets leek me tijdelijk prima en ziekmelden is voor een zelfstandige geen optie. Wel viel me op dat na de tandsteen behandelingen mijn tanden losser gingen staan.
Maar goed nieuwe lente nieuw begin en toen weer op zoek gegaan naar een nieuwe tandarts met het vaste voornemen alle hele nare behandelingen uit te laten voeren onder narcose. Mijn inzet was om na het renoveren van mijn gebit en het cosmetisch vefraaiien van de voortanden door overlays.

Mijn nieuwe tandarts verwees me gelijk door naar een paradontoloog voor een algeheel onderzoek naar de staat van mijn kaakbeen en tot mijn verbijstering en shock bleek dat het kaakbeen aan de meest ernstige vorm van parondititus leed en er dus geen kans van slagen voor overlays was. Te weinig bot zogezegd. en daardoor teveel beweging in de meeste kiezen en tanden. Hij adviseerde in overleg aan en met mijn tandarts een volledige gebitsprothese boven en een partiele beneden.

Voor mij was dat de over mijn lijk optie. Een kunstgebit? Kan niet waar zijn. Dus samen met mijn overigens prima tandarts alle mogelijkheden doorgenomen en die waren er niet. Klikgebit? Eerst een tijdelijke prothese, All on 4 of 6? eerst een tijdelijke want kaak moet slinken. Klinkt allemaal heel reëel dus na paar maanden besloten dat traject in te laten gaan, met uiteraard hoop op een voorlopig brede smile als beloning. Ik ben akkoord gegaan met een gehele imidiaats prothese voor de bovenkaak en een frame prothese voor de onderkaak.

Na happen , kleurbepaling en meten bij de tandarts en een afspraak voor het plaatsen , bleek dat de tandprotheticus geen frame kon maken dus dat werd een plaatprothese. Voor mij allemaal vreemde termen en gezien de drukte van mijn werk heb ik mij daar helaas pas achteraf in verdiept, en gezien mijn angst voor tandartsen achtergrond leek het mij niet verstandig om vol in de gebitten materie te duiken. Vertrouwen hebben in je behandelaar is al heel wat.

Wie weet raad of heeft ook ervaring met een niet passende tijdelijke prothese. Welke gebitten hebben geen verhemelte en geven het gevoel van eigen tanden en kiezen, want deze tandjes en kiesjes lijken in het geheel niet op echte tanden en kiezen. Sorry voor dit lange verhaal maar ik moest het ergens kwijt. Ik voel me echt verminkt nu.
za, 12/12/2020 - 22:47 Permalink
Silliejean

Als antwoord op door natassie0

Ik heb soortgelijk probleem met mijn volledige prothese.
De begroting alleen al koste mij €180 welke niet vergoed wordt door de zorgverzekering. Al met al is de 1ste rekening €1029 voor enkel de noodprothese waarvan mij verteld is 25% te moeten betalen aan eigen bijdrage en de rest zou vergoed worden. De uiteindelijke niet terug te draaien factuur is uiteindelijk slechts 59% vergoed.
Ter informatie zijn mijn overige tanden verwijderd in het ziekenhuis onder volledige narcose.(Hiermee heb ik circa €800 bespaard) Bewust voor gekozen dus voorbereid op de discomfort over een determinate periode. Ondanks het trekken onder narcose pijnloos verliep (logisch!). Pijn is onvermijdelijk MááR er is geen plaatselijke verdoving gegeven waardoor ik bij het wakker worden direct in shock verkeerde. Is dit de normale procedure? (NoT CooL) Ben door een hel gegaan.
Afijn na de operatie is de tijdelijke prothese geplaatst.(tevens dient dit als pleister)
Het genezen van de wonden en verwijderen van de hechtingen duurt circa 1 maand.
Terug bij de tandprotheticus ter controle en vanwege de pijnlijke blaren en aften moest dit bijgeslepen worden en dit is de normale procedure. (Deze "professional" vroeg of ik even wilde aanwijzen waar het pijn deed (?!)-dit is immers overduidelijk vanwege de zichtbare wonden zou je denken)
Er zijn nu circa 4 voorbij, ondertussen is de onderste prothese gebroken bij gewoon gebruik en ondanks deze weer gemaakt is zit de prothese ongemakkelijk, pijnlijk, oogt lelijk en bij nader onderzoek blijkt tot mijn verbazing bij het op elkaar zetten van het gebit de kiezen en tanden niet aan te sluiten.
Alle voorbeelden die ik gevonden heb op internet zijn op elkaar passende aansluitende kiezen en tanden bovengebit op ondergebit.
Intussen 5 kilo afgevallen en ik heb een afspraak over 2 weken pas weer voor het opvullen waar weer kosten aan verbonden zijn.
Nergens vind ik informatie over de correcte procedures of protocollen over begeleiding van dit pijnlijke proces.
Begeleiding van cliëntondersteuning of maatschappelijke ondersteuning voor de bijkomende gevolgen zoals stress zijn geen overbodige luxe.
Verdrietig gestrest en overspannen weet ik niet hoe verder.
Attach
do, 06/16/2022 - 15:07 Permalink
vV

mbt kosten: zorgverzekeraars hebben er momenteel nogal een handje van om minder te vergoeden dan zou moeten. met als argumentatie dat een praktijk geen overeenkomst heeft. Bij mijn weten is dit niet toegestaan omdat er in een gebied wel voldoende praktijken moeten zijn die wel een overeenkomst hebben, zodat er keuze is voor de burger. De NZA die dit proces moet controleren doet hier echter niets aan aangezien het wel doet wat zij als opdracht meekrijgen , namelijk beperking van de collectieve zorgkosten.
Ikzelf adviseer met een begroting ook altijd deze qua vergoeding te controleren bij de zorgverzekeraar.

Opvullen en aanpassen hoort bij de normale nazorg , een echt protocol is er niet, aangezien dit erg individueel bepaald wordt. Bij de ene moet iets snel, een ander zie je soms pas na jaren terug.
Wel is het zo dat de noodprothese, of immediaatprothese, indien nodig, na verstrekken machtiging , sneller vervangen mag worden dan een normale prothese. Ik doe dat soms al na een half jaar.
Het slecht passen is niet per se een fout bij het maken, kan ook zijn dat kaken anders gevormd zijn na trekken dan ingeschat. Het blijft voor de tandtechnieker voor een deel namelijk wel gokken.
Uw verhaal lezende klinkt het wel alsof u onvolledig bent voorgelicht over het traject na trekken en plaatsing VP.
do, 06/16/2022 - 19:50 Permalink
Tandarts_Richa…

Helaas zijn dit een v d vele verhalen. En toch zijn er verzoeken om naar een kunstgebit te gaan. Gisteren nog gevraagd of de client op zoek wilde gaan naar een ander behandelaar. Ik weiger daar aan mee te werken als het niet nodig is. Er zijn collega's die niet meer immediate prothesen willen maken, vanwege alle teleurstelling en klachten. Ik vraag ook altijd waar het precies pijn doet. Je kunt het niet altijd zien. Moest u voor de begroting betalen??. Waarom zou er plaatselijke verdoving gegeven moeten worden als u al niets voelt v d behandeling omdat u onder narcose bent. Zijn de voorbeelden die u gevonden hebben ook v e "gok" prothese. Zoals VV geschreven heeft heeft u recht op nazorg. Als de tanden en kiezen opstelling verkeerd is gegokt tja dan kunt u vragen dit te herstellen. Na 3 maanden opvullen. en na 2/3 keer opvullen een definitief gebit. Maar zo lang mogelijk rekken omdat anders het definitief gebit weer snel aangepast kan moeten worden. Ik zeg altijd ongeveer 1.5 jaar wachten totdat het slinken v d kaak, wat uw leven lang doorgaat, enigszins gestabiliseerd is. En s'nachts boven en onder uitlaten. Ik probeer hier op dit forum te waarschuwen/voorlichten. Helaas werkt dat niet en neemt men toch een "gok" gebit.
do, 06/16/2022 - 23:27 Permalink
Nicky41

Hallo lieve mensen ik ben al 1,5 jaar lid en lees jullie ervaringen vaak, en voel zo met julle mee.. nu ben ik aan de beurt. Ik hoop tips advies ervaringen en misschien lotgenoten, want ik heb besloten dit geheim te houden voor mijn vrienden/ vriendinnen en familie, ik schaam me te erg, het idee dat hun onbewust steeds na mijn mond gaan kijken, krijg ik paniek gevoelens.

Na zoveel jaren de breukjes in de boven voortanden ong 3x pj met erts mooi steeds laten maken tot nu .. er weinig eigen tand meer over is. . Daardoor steeds grotere breuklijnen tussen en door mijn voortanden..Dus mijn tandarts stelde voor
di, 09/20/2022 - 16:51 Permalink
Nicky41

hy dat ik het beste een boven kunstgebit kon nemen en nu zegt hy dat ik eerst een gedeeltelijke prothese kan nemen, want ik heb nog kiezen tanden waar haakjes omheen zouden kunnen. De rekening wordt wel duurder maar ik heb altijd tandzorg 750 bij de Menzis.

Maar ik schrok van dat verhaal over dat ze voor een begroting 180€ moest betalen en de rest ook erg weinig vergoed bleek te worden..

Ik raak daar echt zenuwachtig van. Mijn tandarts zegt dat hy goedkeuring gaat vragen aan de menzis en begrotingen zijn toch altijd vergoed?

Ik raak ook in de war van de 'op de gok'.

Ik ga 29 Nov dit jaar na mijn tandarts, waar ik al 16jr kom en altijd blij weg ga, hy weet dat ik niet rijk ben. Daar houdt hy echt rekening mee.

Maar ik lees verschillende verhalen eerst laten trekken en dan happen of juist met je eigen tanden happen.

En ik lees dat de haakjes je tandvlees irriteren en de gedeeltelijke prothese er vaak uit kan vallen en dat men zijn eigen gezicht niet meer herken(daar ben ik 'echt' doodsbang voor mbt ik een lichte overbeet heb en die absoluut moet en wil houden, anders lijk ik niet op mezelf).

Dit weet mijn tandarts. Maar ik lees over een tandtechnicus, ik dacht dat mijn tandarts (hy kent mijn gebit) de gedeeltelijke prothese zou maken, niet een vreemde.. ik krijg het er spaans benauwd van.

Ik weet ook niet of een plaat of een frame beter is, een frame ziet er erg metaal achtig uit. Ik zou bojv graag als ik bijv zoen, niet willen dat de man dat voelt ivm dat is mijn geheim, geen geheim meer omg wat verschrikkelijk allemaal. Ik las dat een plaat sneller losgaat, dat is met alleen haakjes toch?(is dat standaard kunsthars en zitten daar wel porceleinen tanden in?)
Sorry voor mijn vragen ik weet ook echt niet waar ik anders terecht kan

Ik heb nog zoveel vragen.. het is al bijna eind november.. ik weet niet waar ik allemaal op moet letten en regelen ..ik las hier ergens ook over acryl tanden, dus ook daar moet ik op letten .. het enigste waar ik goed in ben qua gebit (waar ik nu wel erg blij om ben) dat ik zoveel jaren gewend ben om mijn voortanden 0% te gebruiken. En met ontspannen licht getuite lippen te praten, zodat mijn gebit niet echt zichtbaar is (moest ik me ook echt aanleren hoor!) Was er maar een aanvink lijst .. wat wijsheid is.. ik denk soms als ik hiet lees dat een gedeeltelijke prothese ook niet geweldig blijkt te zijn, dan ga ik weer twijfelen .. gratis kunstgebit of toch het gedeeltelijke waar ik veel klachten over lees en over te kleine tanden of te grote of te veel tandvlees.. ..
En ook dat ik juist altijd hoor van vrienden of familie dat ze het gebit juist dag en nacht in moeten houden de eerste maanden mbt het slinken.. hier las ik precies het tegenover gestelde help!! Een gedeeltelijke prothese blijft wel dag en nacht in, toch?? (Dan ga ik voor de gedeeltelijke). En dan als ik de echte 'ware' ben tegen gekomen, wat niet kon tijdens de corona tijdperk. En nu wil ik perse niet de ware nog tegenkomen, nu het al zo dichtbij de grote enge stap van 4 a 5 nep tanden en het wennen en hopen dat het goed gaat, waar je niet zomaar van uit mag gaan las ik op deze top tandarts forum.. ik volg het al 1,5jr...

Ik stop maar met typen, dan wacht ik eerst op feedback (hopelijk)

Ps oja echt balen dat ik geen kliksysteem kan krijgen ivm te weinig kaakbot, dat alkemaal door 1 ongeluk.. ok een paar harde knallen tegen de voortanden, wat ik heel dom echt vergeten was tot poef dit jaar.. beetje laat.. echt dom van mezelf😔

Mvg
🙏 Nicky
di, 09/20/2022 - 17:46 Permalink
Tandarts_Richa…

Indien mogelijk altijd een gedeeltelijk prothese, frame prothese , nemen. De haakjes komen tegen de resterende kiezen en niet tegen het tandvlees. Dat kan wel gebeuren bij een gedeeltelijk plaat prothese. Kost wat meer maar is altijd beter dan een volledig gebit. Tenzij het echt niet anders kan, tja dan moet een volledig gebit. Het lukt mij een beter gebit te maken als alle tanden/kiezen verwijderd zijn. Dan hoef ik niet op de gok te werken. Pas nadat u een frame of volledig gebit hebt goedgekeurd dan wordt het definitief afgeperst. Niet goedkeuren als u het er niet mee eens bent. Tja helaas de zorgverzekeraars stellen een maximum aan kosten dat een gebit mag kosten. Niet voldoende voor mooiere/duurdere tanden of de extra yid / aandacht dat nodig is.. gevolg een standaard mooi gebit. Hoe bedoelt u 180 voor een begroting. ??. daar wordt niet voor betaald ondanks dat wij daar veel tijd aan besteden. Wel voor het maken v e behandel plan met bijbehorende x-foto's. U krijgt vergoed waar u voor verzekerd bent en niet meer. Een volledig gebit zit in de basis verzekering voor 75%. Daar nog je eigen wettelijke risico vanaf. Blij u van hulp te kunnen zijn maar deze vragen moet u ook aan uw tandarts kunnen stellen. Twee dagen na het trekken en plaatsen v uw gok gebit moet u uw gebit s'nachts altijd uitlaten ivm het slinken v uw kaak. Dus niet meer in houden. Uw vrienden hebben het verkeerd. Ook een gedeeltelijk gebit. Het kussen in het begin is al zo spannend dat hij helemaal niet merkt dat er haakjes zijn , trouwens dat heeft hij toch al gezien, en voor u gekozen. Niet onzeker zijn. Als hij daarom afhaakt is hij niet de ware voor u. Hij accepteert toch ook uw tekortkomingen. De afdrukken kunnen door uw tandarts gemaakt worden , het gebit of gedeeltelijk gebit wordt aan de hand daarvan op het lab gemaakt. Een "klik" gebit wordt pas vergoed voor een bepaald deel op een tandeloze kaak. De klik wordt dan meestal in de zijdelingse delen geplaatst niet bij de voortanden. Niet zo onzeker zijn. HIJ kiest u voor uw charme.
wo, 09/21/2022 - 00:44 Permalink