droge/plakkerige mond na plaatsen facings

Author:
Simbha
Posted:
di, 11/03/2015 - 14:22
Ik heb al van kinds aan gele tanden. Enorm storend vond ik dit altijd. Lachen en praten deed ik het liefst met de hand voor de mond.
Enige jaren geleden heeft mijn tandarts een bleekbehandeling gedaan. Het resultaat was echter minimaal. Toen hebben we al gesproken over de mogelijkheid van facings .
Echter ging het in totaal om 14 stuks (8 boven 6 onder) en dus heel kostbaar. In april van dit jaar gaf de tandarts aan dat de glazuurlaag op de voortanden heel dun was geworden. Toen heb ik de knoop doorgehakt en ben voor facings gegaan.
Ik kom al ruim 30 jaar bij mijn tandarts (ben nu 48/vrouw) en had er alle vertrouwen in dat deze behandeling zou slagen.
Eind juni is de eerste behandeling geweest, het afslijpen van deze 14 tanden/kiesjes.
Daarna werd er een afdruk gemaakt voor het laboratorium die de facings ging maken. (porselein en heb ook de term keramiek gehoord)
Ik ben nog in het lab geweest voor het bepalen van de kleur. Daar werd mij nog gevraagd of ik de kleine kiesjes naast de bovenhoektand gecorrigeerd wilde hebben, omdat deze iets gedraaid stonden.
Hier heb ik in toegestemd. Over correctie van de voortanden hebben ze niet gesproken, was voor mij ook geen issue, was altijd tevreden over de stand van deze tanden.
Anderhalve week later werden ze bij mijn tandarts geplaatst.
Zonder voor te passen werden de facings direct met een best agressief middel op de tanden geplaatst.
Mijn tandvlees was hierna heel erg geirriteerd en bloedde ook.
Een hele verandering! Voelde nog heel erg onwennig en met name de voortanden voelden heel dik aan.
Natuurlijk moet je je mond laten wennen.
Mijn bovenlip zat direct heel erg strak over de voortanden. Ook voelde het heel droog aan.
Met de ondertanden totaal geen probleem.
Ik dacht toen nog dat dit kwam doordat het tandvlees nog moest herstellen.
Vervolgens gaf ik mezelf de tijd om aan de nieuwe tanden te wennen.
Na een paar weken was het tandvlees hersteld, maar het droge gevoel van de bovenlip op de voortanden bleef. Net alsof er veel te weinig ruimte tussen lip en tanden zit
Heel irritant, omdat bij het praten de bovenlip op de hoektanden of voortanden blijft hangen en dit een heel komisch beeld geeft.
Ook voelen mijn lippen enorm plakkerig en met name de onderlip raakte heel geirriteerd en uitgedroogd.
Na 6 weken weer teruggegaan naar de tandarts en probleem voorgelegd.
Volgens hem waren ook de voortanden gecorrigeerd, omdat deze niet helemaal gelijk stonden. Vandaar dat deze facings dikker zijn dan de andere.
Ook waren ze wat langer gemaakt. In overleg hebben we toen aan de onderzijde van de voortanden minimaal iets afgeslepen.
Hierna werd de irritatie van de onderlip beter, omdat de voortanden niet steeds meer in de binnenzijde van de onderlip drukten. Maar het probleem van het barsten van de lip bleef.
Echter we zijn nu 4 maanden verder........
Nog steeds ligt de bovenlip heel strak op de voortanden. Blijft het droog aanvoelen, blijft de lip hangen tijdens het praten met name op de hoektanden.
Kan ik sommige letters slecht uitspreken, voelen de lippen dan weer plakkerig dan weer heel droog aan. Ook voelt het speeksel glazig aan.
Ik heb geprobeerd met mondspray van biotene (drogemond), kunstspeeksel, mondoefeningen, etc om de situatie te verbeteren.
Ik vraag me onderhand af of de correctie die aan de voortanden is uitgevoerd wel in mijn mond past (te weinig ruimte?)
Eigenlijk ben ik ten einde raad. Niemand die ziet wat ik voel.
Vandaar deze reactie op het forum, of jullie deze klachten na het plaatsen van facings vaker hebben gehoord.
Ik hoop op reacties
Tandarts_Richa…

Het antwoord weet ik niet daarvoor zou ik de mond moeten bestuderen. Maar ik neem de gelegenheid waar om op te merken dat een flinke verandering niet lichtzinnig moet worden aangegaan. Het zijn vaak ingrijpende veranderingen met gevolgen zoals hierboven beschreven. Dit zijn fysieke ongemakken maar er zijn soms ook psychische complicaties. Het kunnen accepteren, dat er iemand anders in de spiegel terug kijkt. Bezin eer gij begint. Accepteer hoe je bent.Wit is niet altijd mooi. Ik ben meer een voorstander v h natuurlijke. Niet onnatuurlijk...nietwaar Dommy die in Turkije het een en ander tot zijn spijt heeft gedaan.
di, 06/07/2022 - 23:53 Permalink