Volledige gebitsprothese, boven en onder

Author:
Jack62
Posted:
ma, 05/23/2022 - 13:49
Het is zover, ik heb een volledige gebitsprothese nodig: boven en onder.

Ik heb inmiddels een tandarts gevonden, maar ik zou graag nog onafhankelijk advies inwinnen over de behandeling.

a) Mijn tanden en kiezen moeten getrokken worden. De tandarts vertelde dat hij dat kan doen, maar ik vraag mij af of een verwijzing naar de kaakchirurg in het ziekenhuis een betere of goedkopere opties is?

b) Mijn tandarts stelde voor om direct het uiteindelijke kunstgebit te laten maken, en dat dan in de loop van de tijd aan te passen aan de veranderingen van mijn tandvlees en kaken., Ik heb ergens gelezen dat soms ook een tijdelijk gebit (voor drie maanden of iets langer) een optie is en als alles genezen is pas voor het uiteindelijke gebit te gaan.

Ik vraag mij af of een tijdelijk gebit een betere optie is? En kan een tijdelijk gebit ook vergoed worden (naast de huidige eigen bijdrage en het het eigen risico) door de zorgverzekering? Kan beide (tijdelijk en definitief) in 1 jaar

De kosten zijn ook belangrijk voor mij, alhoewel ik het het liefst in één keer goed laat doen. Als een tijdelijk gebit een aanbeveling is ga ik daar zeker over nadenken. Ik vraag mij ook af wat een tijdelijk gebit aan extra kosten met zich mee kan brengen.

Mvg,
Jack.
Tandarts_Richa…

a): Indien een behandeling moeilijk is en niet door een tandarts uit te voeren dan worden de kosten v e KC door de zorgverzekeraar vergoed. Als het makkelijk door een tandarts gedaan kan worden , dan kan het gebeuren dat de kosten op u verhaald worden. En een ziekenhuis heeft een ander prijskaartje.
b): Het eerste gebit na het trekken is altijd uw eerste noodgebit. Ik zeg altijd zo lang mogelijk houden totdat het slinken v uw kaak gestabiliseerd is. Na ongeveer 12-18 maanden. Ik vermoed dat uw tandarts een immediate (trekken en gelijk plaatsen) gebit bedoelt. Dat moet meestal aangepast worden.
Soms worden ze in een jaar vergoed. Ik vind dat niet verstandig omdat, zoals ik hierboven aangeef, uw kaak nog slinkt.
In een keer goed kunt u vergeten. Ook een kunstgebit , net als uw natuurlijk gebit, kent problemen. Zie eerdere vragen op dit forum. Ik zou het zelfs mijn ergste vijand niet gunnen. Alle handelingen aan een kunstgebit kost geld. Ik adviseer meestal om even zonder tanden te lopen en dan pas , als alle wonden genezen zijn, het gebit aan laten meten. Ik kan dan een beter afdruk maken wat een beter passend gebit tot gevolg heeft. Beter is , indien mogelijk een gedeeltelijk frame prothese.
ma, 05/23/2022 - 21:19 Permalink
Jack62

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dank u voor uw uitvoerige antwoord en de tijd die u daarvoor heeft genomen! Het is nu duidelijker wat ik kan verwachten, en beantwoord mijn vragen. Ik ga ervan uit dat het het eerste jaar zeker geen pretje is (understatement) en ik heb mij daar mentaal op voorbereid. Ik waardeer de tip om eerst een aantal maanden zonder tanden te lopen ook. Ik ga daar zeker over nadenken en bespreken met mijn tandarts.
do, 05/26/2022 - 10:30 Permalink
Tandarts_Richa…

Succes ermee. Helaas, het eerste jaar is een understatement. Maar gelukkig zijn er implantaten. Dat geeft weer , door de houvast, extra comfort. Zit wel een prijskaartje aan en heeft net zo veel verzorging nodig als je natuurlijke tanden. Vreemd nietwaar.
vr, 05/27/2022 - 00:04 Permalink