Mooi gebit maar toch ernstige problemen

Author:
Susan40
Posted:
zo, 05/22/2022 - 14:25
Ik ben nieuw hier, dus allereerst hallo. :)

Ik lees hier veel over mensen met allerlei problemen in het gebit. Vaak is dit een proces van jaren en als er uiteindelijk iets getrokken moet worden is dat vaak een opluchting, wat ik heel goed snap.

Voor mij is dit anders. Ik ben een vrouw van 40 jaar en heb eigenlijk een heel mooi gebit.

Ik heb wel al bijna 20 jaar parodontitis, maar de laatste 7 jaar nergens last van gehad vanwege extreem goede mondhygiëne. Ik ben altijd netjes ieder half jaar naar de tandarts en mondhygiëniste geweest en mijn tandenpoets ritueel is echt wel een kwartier 's ochtends en een kwartier 's avonds (ragertjes in alle maten).

Nu heb ik een nieuwe tandarts (oude heb ik 35 jaar gehad maar is met pensioen gegaan) en deze man gaf aan dat er behoorlijk veel mis is met mijn tandwortels. Schijnbaar krimpen ze in (drukresorptie?)? Ook heb ik een ernstige ontsteking bij mijn hoektand boven. Deze hoektand is wel altijd 1 van mijn probleemgevallen geweest qua tandvleesontstekingen. Mijn nieuwe tandarts is een hele fijne duidelijke man en hij is zeer gefrustreerd dat zowel mijn tandarts als mijn mondhygiëniste mij nooit doorgestuurd heeft naar een parodontoloog. Want hij liet mij alle foto's van mijn gebit zien in de afgelopen jaren en daarop zie je heel duidelijk dat de wortels steeds kleiner worden.

Nu heeft de tandarts aangegeven dat implantaten geen optie zijn omdat mijn kaken geen vreemd bot of implantaat zullen accepteren.

Ik heb nu over 5 weken een afspraak bij een parodontoloog. Maar omdat dit niet komt door slechte hygiëne of levensstijl (ik leef heel gezond) is het de vraag of ze dit proces kunnen stoppen.

Waar ik nu zelf de meeste moeite mee heb is dat ik een hele mooie glimlach heb en ook geen pijn heb gehad (nu wel aan de hoektand sinds kort). Dus het idee dat ik misschien heel veel tanden moet gaan missen vind ik echt lastig te accepteren. Of steven ik misschien wel af op een kunstgebit?

Heeft iemand hier ervaring met een mooi gebit in te moeten wisselen voor een minder prettig alternatief (frame met lelijke haakjes, plaatje of zelfs een heel kunstgebit)?

Ik ben wel een heel positief ingesteld persoon dus wat er ook gaat gebeuren ik weet dat het hoe dan ook goed gaat komen. Maar het onbekende is toch erg spannend.
Tandarts_Richa…

Deze vraag is eigenlijk zonder verder gegevens zoals x-foto/ historie/ meting/ Bacteriologisch kweek, etc, niet goed te beantwoorden. Ook volledig gave kiezen kunt u verliezen als de fundering, het parodontium ( tandvlees/bot) niet goed is. Vaak is hier dan ook roken een oorzaak maar dat lees ik hier niet. Een huis kunt u niet op drijfzand bouwen. Ik zou eerst het advies v d parodontoloog afwachten. En indien het advies trekken is dan proberen te gaan voor een gedeeltelijk prothese, een frame prothese, nooit een plaatje. Tenzij een plaatje echt bedoeld is als tijdelijke oplossing omdat u anders gelijk een kunstgebit zou hebben, tijd rekken. Een kunstgebit kan altijd nog. Ik snap niet hoe uw tandarts tot de conclusie komt dat implantaten voor u niet mogelijk zijn. Laat dat nogmaals beoordelen door een ervaren implanteur. Tenminste als uw financiën zodanig zijn dat u het u kunt veroorloven. Een implantaat gedragen kunstgebit zou anders ook niet kunnen. Ik heb de x-foto's niet gezien. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat uw "oude" tandarts en mondhygiëniste het verlies 20 jaar hebben kunnen rekken. Ik was er niet bij en zou een dergelijk oordeel niet willen geven. Wie zegt dat een parodontoloog het een en ander wel had kunnen voorkomen.Neen... eerst advies afwachten.
zo, 05/22/2022 - 20:57 Permalink