Ortho wil behandeling niet afmaken

Author:
mondvoltanden
Posted:
vr, 05/20/2022 - 20:15
Goedendag,
In een eerder topic kaartte ik de moeizame communicatie met mijn ortho aan mbt vervolgbehandeling invisalign. Al n maand mailen we heen en weer, is t me gelukt om haar 1x telefonisch te spreken te krijgen en mocht ik met veel moeite n x langskomen voor n consult. Mbt de refinementfase heb ik 4 filmpjes ontvangen met soms scheve tanden , n scheve middenlijn en n overbeet die weer net zo groot als vroeger gaat worden. Uiteindelijk deze week weer gemaild dat dit niet t gewenste resultaat is. Krijg ik vandaag een reactie dat ze me adviseert om naar n andere ortho te gaan want ik beledig haar met mijn vragen en trek haar deskundigheid in twijfel. Heb haar weer teruggemaild dat ik haar deskundigheid niet in twijfel trek maar dat t voelt voor mij dat ik mijn wens niet over kan brengen omdat ik t niet terug zie in de filmpjes en dat ik vind dat ik vragen mag stellen omdat t me ruim 3000 euro kost. T is niet een erg communicatieve ortho en ze wil t liefst mailen. Maar ze mailt dan pas dagen later. Heb ook gemaild dat ik niet naar n andere ortho ga. Heb al gemerkt dat je niet eens terecht kan bij n andere ortho als je middenin een invisalignbehandeling zit.

Mijn vraag: kan n ortho eenzijdig t contract opzeggen? Ik heb eigenlijk alles al betaald behalve de kosten mbt de refinementfase.
Verder ben ik altijd netjes in mijn contact naar haar geweest. Maar voelt ze zich snel aangevallen. Had n x gezegd dat ik t niet prettig vond om via de assistentes te communiceren want grote kans op miscommunicatie en dat ik liever de ortho sprak die ik eerlijk gezegd zelden zag. Haar reactie was dat ik me negatief uit sprak over de assistentes. Ze heeft echt de meest aardige assistentes. Ik heb geen slecht woord over haar assistentes gezegd.
Ik weet t niet meer. In haar mailverkeer staat altijd dat je met opmerkingen mag komen en dat doe je dan en dan is ze beledigd en spreekt ze over insinuaties dat ik haar deskundigheid in twijfel trek. Ik vind dat nogal ver gaan.

Alvast bedankt voor t lezen :-)
Heb geprobeerd om zo beknopt mogelijk op te schrijven maar t is toch best lang geworden sorry
Tandarts_Richa…

Een behandelaar kan alleen met zeer ernstige redenen een behandel overeenkomst eenzijdig opzeggen. En dan nog moet moeite gedaan worden u ergens anders onder te brengen. Tot die tijd blijft u client. Het is niet handig naar een ander ortho te gaan want die werkt misschien volgens een ander behandel concept wat tot flinke kosten kan lijden. Als er uberhaupt een te vinden is die met u verder wil gaan. U kunt uw oorspronkelijk besproken behandel resultaat aanhalen en aangeven dat u verwacht te ontvangen wat u beloofd is. Anders een klacht indienen. Als het goed is is uw behandelaar aangesloten bij een klachten dienst. Beter is met goed overleg er uit te komen. Vraag om een persoonlijk onderhoud.
vr, 05/20/2022 - 21:47 Permalink
mondvoltanden

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hee , wat n snelle reactie.
Wat fijn! Dank je wel👍🏻👍🏻

Ik vind t n vervelende situatie.
En t is heel jammer dat er n plan wordt afgeleverd waaraan n leek zelfs kan zien dat de voortanden scheef staan. Terwijl dat niet hoeft. Ik vind t vreemd dat zij n opmerking als belediging ziet want dan zou je niks meer kunnen zeggen.
Als ik haar bij de eerste behandeling haar gang had laten gaan dan was mijn scheve voortand slechts n klein beetje rechter geworden. Door te benadrukken dat ik hem echt recht wilde hebben zei ze: dus hij moet flink draaien? Ja zei ik: t liefst zo recht mogelijk ( terwijl ik dacht: jij bent de expert en jij moet dat zien) toen had ik al mijn teijfels maar ja ....had alles al betaald.
vr, 05/20/2022 - 22:15 Permalink
vV

misschien is, als ik et zo lees dat die tand in het plan al niet stond zoals gewenst, gewoon niet haalbaar hem zo te krijgen? het is niet een kwestie van u vraagt wij draaien, soms kan iets gewoon niet. Ik krijg een beetje het gevoel dat daar de schoen wringt.
za, 05/21/2022 - 15:59 Permalink
mondvoltanden

Als antwoord op door vV

De tand is prima gedraaid. In het eerste behandelplan had ie nog meer kunnen draaien maar de ortho zei dat dat opgelost werd in de refinementfase. Achteraf gezien had ik moeten aandringen op nog meer draaien dan was ik nu klaar geweest. Leermoment!
Nu hoeft de tand nog maar 1mm oid te draaien en dan bedoel ik niet naar binnen of naar buiten.
Die ene mm hoeft toch niet mijn overbeet zoals vroeger te laten worden. Zou weer 5.3mm worden. Ik ben blij nu met de huidige overbeet, dat vind ik acceptabel. Het is idd geen kwestie van u vraagt en wij draaien maar t kan ook liggen aan de deskundigheid of hoeveel tijd erin wordt gestoken. En in hoeverre kan je in oplossingen denken. Scheve tanden en n scheve middenlijn vind ik bijv geen oplossingen. En t kan ook liggen aan of je n client wel hoort en begrijpt en hoe je communiceert. Zij heeft zelf aangegeven dat zij niet gewend is om te communiceren over n casus Op zijn hoogst via de mail.
En dat klopt dus. Helaas!
En voor de duidelijkheid: ik betaal wel ruim 3000 euro dan verwacht ik dat ik tekst en uitleg krijg over een behandeling.
Ik vind t van de gekke dat zij dan roept dat ik maar naar n andere ortho moet. Zij heeft t geld al binnen.
za, 05/21/2022 - 18:49 Permalink
mondvoltanden

Inmiddels ben ik weer n paar maanden verder en zit al weken in de laatste beugel vd refinement. Ik krijg n nwe refinementronde omdat de praktijk “t zo zielig voor mij vond”. Ondertussen speelt mijn ortho verstoppertje, is wel of niet op vakantie, reageert niet op mails, twee weken geleden n scan gehad onder supervisie van haar collega, ik mail mijn ortho mijn wensen en eerder gemaakte afspraken met haar, ortho belt en mailt niet terug, ortho stuurt afgelopen vrijdag een 3d scan met zaken die nooit besproken zijn en waar ik vragen over heb dus ik mail haar en weer krijg ik geen uitleg maar n nieuwe 3d scan waar ik weer vragen over heb.
Wat is dit voor n rare gang van zaken. Zo onprofessioneel.

Ik begin bijna te denken dat de ortho hoopt dat ik zelf opstap. Lekker makkelijk want zij heeft haar geld al binnen.
Heeft een ortho geen informatie/uitleg verplichting over een behandeling?
Mijn vertrouwen is flink gekelderd maar ik wil niet nog eens 3500 euro bij n andere ortho betalen.
Hoe zorg ik dat de ortho gaat communiceren en zich gaat gedragen als n professionele zorgverlener die ook verplichtingen heeft naar haar cliënt?
wo, 11/09/2022 - 23:10 Permalink
Tandarts_Richa…

https://www.allesoverhetgebit.nl/over-ons/tandheelkundig-informatie-pun…
U kunt hier uw vraag stellen.

Klachtenregeling
Als u na een gesprek met de orthodontist over uw klacht nog steeds niet tevreden bent kunt u een klacht indienen. Onze praktijk is aangesloten bij de praktijkmodule KNMT-klachtenregeling.
De KNMT-Klachtenregeling biedt:

Bemiddeling door de Regionale Bemiddelingsraad (RBR) met als doel tot een oplossing te komen;
Behandeling door de Centrale Klachtencommissie (CKC), waarbij het besluit valt dat u wel of geen gelijk krijgt. Wanneer u geen gelijk krijgt, verklaart de Centrale Klachtencommissie uw klacht ongegrond.
Kosten
Zowel aan deze bemiddeling als aan deze klachtenbehandeling zijn voor u geen kosten verbonden. Is het mogelijk om te wisselen van orthodontist?
Dat kan altijd. Je kunt dit telefonisch aan de praktijk doorgeven waar je nu in behandeling bent. Zij zorgen er vervolgens voor dat je gegevens worden overgezet naar de overnemende Ortho-praktijk. De overnemende Ortho-praktijk neemt daarna contact met je op om een afspraak met je in te plannen. Maar u heeft gelijk er zijn niet veel orthodontisten die een behandeling over nemen.
do, 11/10/2022 - 07:08 Permalink