Overbeet terug

Author:
Karin@
Posted:
wo, 09/02/2015 - 17:03
Onze dochter had een overbeet van 8 mm. Zij heeft een blokbeugel gedragen en daarna slotjes. Ze was 10 jaar bij aanvang en 12 jaar toen de beugel werd verwijderd. Na 3 maanden controle Toen werd al aangegeven dat ze slikt met haar tong tegen haar tanden. Na 4 maanden weer controle. Overbeet was in 4 maanden 1mm vergroot. Nu inmiddels 5 mm. Ik heb aangegeven dat we op deze manier weer snel terug zijn bij 8 mm.Beugel is dan helemaal voor niets geweest. Orthodontist gaf aan dat dit ontstaat door de groei en de spieren die haar kaak beïnvloeden Ik had dit graag van tevoren geweten. Hadden we niet begonnen aan deze actie. Ze heeft alleen 2 spalken. Is mijn dochter goed behandeld? Zijn er nog mogelijkheden?
Ortholimburg

Zo zonder enige concrete info ( foto's) radiografieën etc is er niks zinnigs te zeggen over de manier van behandelen .Ik heb wel mijn bedenkingen bij het retentieprotocol .Bij een patiënt die een sagittale overbeet had van 8,5 mm ,en die al zo jong behandeld werd, daar moet de ortho toch ook van weten dat de kaken nog altijd aan het groeien zijn op 12 jaar, als de blokjes ervan af zijn, zelfs zonder tongpers. en dan zijn 2 gekleefde spalkjes echt niet voldoende om alles op z'n plaats te houden .Die patiënten krijgen van mij sowieso een retentie-activator ,tot ze uitgegroeid zijn. Nog altijd geen garantie voor stabiliteit, maar dan komen we meestal toch al in de buurt.
Andere mogelijkheden:
Herbehandelen en goede retentie, al of niet gevolgd door logopedie, of wachten tot einde groei en chirurgische correctie.
Mogelijkheden legio.
wo, 09/02/2015 - 18:58 Permalink
Karin@

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb volgende week een afspraak met de eigenaar van de praktijk. Ik zal uw reactie meenemen. Maar uit uw antwoord kan ik opmaken dat deze gang van zaken inderdaad niet goed is.
vr, 09/04/2015 - 07:30 Permalink
Ortholimburg

Maar uit uw antwoord kan ik opmaken dat deze gang van zaken inderdaad niet goed is.

Da's wat kort door de bocht. Mijn antwoord is gebaseerd enkel op de info die ik van U kreeg, het standpunt van uw ortho (nl wat er precies gebeurd, gezegd of uitgelegd is) ken ik niet, zodus...
vr, 09/04/2015 - 11:00 Permalink
Karin@

Dat begrijp ik. Maar ons is medegedeeld dat dit komt door haar tong.Dat kan men niet oplossen. We moeten ons neerleggen bij de situatie. Dat weiger ik dus. Dit wist men bij de aanvang van het traject ook al. Zij had eigenlijk logopedie moeten hebben. Ik tel de feiten bij elkaar op en ga in gesprek met de orthodontist.
vr, 09/04/2015 - 12:01 Permalink
IrmaKoorn

Beste Karin, ik heb met interesse jou verhaal op het tandarts forum gelezen. Het betreft wel een bericht uit 2015 maar bij mijn dochter heb ik precies dezelfde situatie als jij met jou dochter hebt mee gemaakt. Ook zij heeft 2 verschillende beugels gehad en heeft nu na 2 jaar een over beet terug en wordt gezegd dat met haar tong de tanden naar buiten duwt. We hebben morgen een afspraak bij de logopedie maar ik hoop eigenlijk ook dat ze met een beugel haar tanden nog kunnen corrigeren en daarna misschien een nacht beugel wat ze nu ook niet gehad heeft.
Ik hoop dat je mij kunt antwoorden om eens te vertellen hoe dit bij jou dochter is afgelopen?
ma, 05/16/2022 - 14:14 Permalink
vV

er had idd moeten worden ingezet op logopedie. Wanneer dat tijdig was gebeurt met de juiste behandeling (wellicht myobrace) was wellicht geen eens ortho nodig geweest. Voor die gevallen waarin verkeerd tonggedrag/slikgedrag de basis is. Vaak gaat dit ook gepaard met regelmatige luchtwegproblemen .
vr, 05/20/2022 - 16:11 Permalink