Wortelkanaal-ontsteking lijkt weg: kies toch laten trekken?

Author:
Patrick van 't Hooft
Posted:
di, 05/17/2022 - 10:39
Begin dit jaar bleek dat ik een wortelkanaal-ontsteking had aan een kies, ene kies die ook al een stevige vulling heeft. Na doorverwijzing door mijn tandarts heeft de kaakchirurg eind februari via een kleine ingreep de pus weggezogen en de ontsteking schoongemaakt. Na ampele afweging heb ik daarna besloten niét te kiezen voor een wortelkanaalbehandeling, maar voor trekken.
Daarvoor heb ik een eerste afspraak inmiddels naar achteren geschoven. Reden: ik voelde daarna aan die kies niets meer: alles lijkt helemaal rustig. Inmiddels, bijna drie maanden dus ná de behandeling door de kaakchirurg, is die kies/wortel nog steeds helemaal rustig/pijnloos. De naar achteren geschoven afspraak voor het trekken van de kies staat nu op 7 juni. Maar het voelt raar om de kies te laten trekken als je er al maandenlang niéts aan voelt.
Wat moet ik doen: toch laten trekken, of de afspraak afzeggen en gewoon wachten hoe het verder gaat? Misschien is die ontsteking wel weg? Zijn er risico's aan verbonden als ik de trek-afspraak afzeg en gewoon afwacht?
Tandarts_Richa…

Als de behandeling volledig is gedaan met goed gevolg waarom zou je een kies trekken. Als je een huis bouwt met speelkaarten en je trekt een kaart eruit....wat gebeurt er met je huis..idd dat stort in. Je tanden en kiezen zitten steviger in de kaak dan een kaartenhuis. Maar eigenlijk gebeurt op den langen duur hetzelfde. alles verschuift met de nadelen v dien. een kaart eruit, snel vervangen voordat het huis instort. een kies eruit gauw vervangen...geeft mogelijk minder problemen later. Neen indien mogelijk behoud ik alles of anders vervangen. velen kunnen/willen de uitgave v behoud niet maken .jammer. Ik zou het advies v d behandelaar opvolgen. Als de ontsteking weg is een kroon voor de grote vulling. Maar ik heb het makkelijk. Ik hoef mijn behandelaar niet te betalen...goede vriend. Dus niet zomaar afzeggen , dan kunnen de problemen terug komen. Risico is dat de ontsteking nog niet genezen is zonder dat u klachten heeft en dat het later terg komt.
di, 05/17/2022 - 22:54 Permalink
Patrick van 't Hooft

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dag Richard,
Je advies komt op mij wat tweeslachtig over. Mijn vraag is: even afwachten of zonder dat ik nu wat merk de kies laten trekken? Dat voelt raar.
Wat is het risico van wachten? Toch alleen dat het misschien terugkomt? Dan laat ik hem alsnog trekken en er mogelijk wat voor in de plaats zetten.
di, 05/17/2022 - 23:16 Permalink
Tandarts_Richa…

idd dat het terug komt en dat de ontsteking zich uitbreidt met bot verlies aan de wortelpunt zonder dat u het merkt. Mijn advies is maak de beslissing in overleg met uw behandelaar. En als u samen besluit te trekken dan vervangen.
wo, 05/18/2022 - 17:57 Permalink
Patrick van 't Hooft

Overleg met behandelaar gaf geen duidelijke uitkomst naar mijn gevoel. Het bleef toch een beetje bij mij liggen.
Kan de ontsteking terugkomen zónder dat ik het merk? En dan ongemerkt zo ernstig worden dat botverlies optreedt?
Ik zal natuurlijk meteen actie ondernemen als ik merk dat het terugkomt. Maar zoals gezegd: nu is al drie maanden alles rustig rondom die kies...
wo, 05/18/2022 - 21:52 Permalink
Tandarts_Richa…

Dat kan allebei. Verstandig om actie te ondernemen als je iets merkt. Maar ik heb geen antwoord gekregen op mijn vraag of de behandeling volledig is afgemaakt. Weggezogen en schoongemaakt????. Heeft hij een apex resectie gedaan of alleen gezorgd voor pusafvloed en moet er nog een wkb behandeling afgemaakt worden. Indien het laatste dan zou ik niet afwachten en de behandeling laten uitvoeren. Pas als de behandeling uitgevoerd is dan kan alles tot rust komen. Dus svp antwoord op mijn vraag
wo, 05/18/2022 - 22:00 Permalink
Patrick van 't Hooft

Bedankt om te beginnen voor je meedenken, Richard.
In het ziekenhuis is géén wortelkanaalbehandeling gebeurd. Ik was ook doorverwezen door de huisarts. Alleen pusafvoer: sneetje in tandvlees gemaakt en weggezogen. Neem aan dat daar ook nog iets van schoonmaken/desinfecteren bij komt kijken? (ter info nog: kies zit linksonder, 3e vanaf te hoektand / 36(?)
Wat er vervolgens moest gebeuren was ter beoordeling aan mij/reguliere tandarts, zei de kaakchirurg. Hij meende wel dat het qua kies nog wel de moeite waard was om een wkb te doen. Maar ik ging twijfelen (mede door de kosten), omdat het toch wel een kies is die al een flinke vulling heeft én ik al 60 ben. Leeftijd en conditie kies maken dat je mogelijk redelijk snel toch weer iets moet met die kies. Met alle ellende en kosten van dien.
Daarop heb ik nog een gesprek aangevraagd met mijn (reguliere) tandarts, met de vraag: wat is wijsheid, en wat zijn de nadelen van een kies trekken (zou mijn eerste zijn), ook ivm verschuiven andere kiezen. Dat verschuiven viel volgens hem reuze mee. Al met al kon hij mijn redenering wel volgen. Vandaar nu dus die afspraak om te trekken. Waaraan ik nu dus twijfel omdat ik al maandenlang niks voel...
do, 05/19/2022 - 10:01 Permalink
Tandarts_Richa…

Goed advies om samen met uw tandarts te bespreken wat voor u het beste is. Ook al zou ik 90 zijn, ik laat alleen een kies trekken als het niet anders kan. en dan vervangen . Liefst met een vaste voorziening maar als dat voor mij niet betaalbaar zou zijn dan met een goedkopere voorziening. Hoe je het wendt of keert het kost geld. Zie mijn eerdere advies wat betreft uw twijfel. Iik neem niet het risico v verschuiving.
do, 05/19/2022 - 21:46 Permalink
Patrick van 't Hooft

Dan kies ik er denk ik voor om af te wachten en de kies niét te laten trekken. Ik voel immers al maanden niks meer?
Mocht het tóch weer de kop opsteken, dan zal ik meteen actie ondernemen: wkb of trekken.
Het (kleine?) risico dat je eerder beschreef dat gepaard gaat met afwachten neem ik dan maar op de koop toe.
vr, 05/20/2022 - 17:37 Permalink
Tandarts_Richa…

laat svp weten hoe het afloopt. Houd rekening mee dat als u acuut klachten krijgt er niet altijd acuut plaats is in de agenda v uw tandarts. Niet boos worden als u een paar dagen met pijn moet blijven lopen.
zo, 05/22/2022 - 09:27 Permalink