Eerste kunstgebit goede ervaring

Author:
Helena90
Posted:
wo, 05/11/2022 - 15:36
Gisteren zijn al mijn tanden en kiezen getrokken onder narcose en het kunstgebit is gelijk geplaatst. Het zit redelijk goed en heb gisteren alleen nog 3 zakjes bruis ibrufen van 600 mg moeten nemen. Wel heb ik aan 1 mondhoek hechtingen zitten binnenkant oplosbare en buitenkant 2 die volgende week verwijderd worden. Die nu irritant aanvoelen.

Slikken van echte pillen is lastig want door de buis van narcose is het gevoelig in mijn keel. En het gaat niet zo makkelijk met gebit grotere slikken. Dus dat moet ik nog uitvinden hoe ik dat moet doen.

Vandaag pas in de middag een ibrufen bruis 600 mg genomen. Maar heb heerlijk geslapen in de nacht. Als je al jaren zenuwpijn hebt dan is dit een verademing.

Ondertussen praat ik regelmatig en lees hardop uit wat boeken om te oefenen.

Morgen mag ik het gebit uit doen van de kaakchirurg dus ben benieuwd hoe dat dan is.

Ik merk wel voordelen op, geen kaakklemmen meer en ook wanhoopten gaat niet meer. Wel probeer ik met eten al te bijten op bv zachte rijst van rijstepap en groentes uit een soep.

Het ondergebit kan ik al met de tong zachtjes los krijgen als ik wil. Het boven gebit lijkt me een stuk lastiger. Ben benieuwd hoe dat morgen gaat. Ik heb in ieder geval momenteel geen kleefpasta nodig want het zit goed vast.

Ik eet waterijsjes en koel mijn wangen met coldpacks.

Wel ben ik van voornemens om het gebit niet uit te doen in de nacht tenzij echt nodig. Want het zit nu momenteel gewoon goed.

Wel ben ik erg blij ermee, de kleur, de tanden, het past gewoon. Ik voel me een ander mens. Ook doordat de zenuw pijn er niet meer is voel ik me al fijner in me vel zitten.

Natuurlijk zullen er nog moeilijke momenten komen en misschien wel pijn, maar tot nu toe ben ik blij dat het al zo meegevallen is. Of het is omdat ik dezelfde kaakchirurg heb gekozen waardoor ik met verstandskiezen trekken onder narcose ook weinig problemen had, of dat ik gewoon zo gelukkig ben zonder pijn geen idee, maar voor mij is dit al heel positief.

En dit wou ik wel graag delen zodat andere er misschien ook wat aan hebben. Want het hoeft niet alleen kommer en kwel te zijn.
Tandarts_Richa…

Blij dat hetr zo positief uitvalt. Advies: nadat de wonden enigszins genezen zijn en de zwelling over is ALTIJD het boven en onder gebit s'nachts uitlaten. Door de druk v h gebit slinkt uw kaak. Als u rust laat dan de kaak ook rusten. Bij het slinken v d kaak gaat het gebit losser zitten, met de eventuele pijnlijke drukplekkken, dus tijdig laten controleren of het niet gerebased moet worden om de verhoudingen v boven en onder gebit op hoogte te houden. Dit is uw noodgebit. Zo lang mogelijk houden alvorens u overgaat naar het definitief gebit. Eerst twee a drie keer rebasen dan is het slinken v d kaak enigszins tot rust gekomen. Goed dat de narcose geen negatieve effecten heeft gehad.
wo, 05/11/2022 - 17:52 Permalink
Tandarts_Richa…

Het hoeft idd geen kommer en kwel te zijn. 20 % v mijn immediaat klanten hebben geen kommer en kwel, 80% wel. Wie durft de risico aan met deze verhoudingen. Zoals ik al eerder beschreef: veel behandelaren doen geen immediaat protheses meer ivm met de vele ontevreden klanten die de behandelaar de schuld geven voor hun malaise. En svp na 1.5 jaar graag uw ervaring op deze post. Veel cliënten schreeuwen/smeken dan om implantaten die helaas niet altijd door de zorgverzekeraar vergoed wordt. Maar met uw geluk hopelijk wel.
wo, 05/11/2022 - 19:13 Permalink
Helena90

Het is vandaag dag 2 na trekken en plaatsen en volgens advies kaakchirurg het gebit eruit gehaald, mond voorzichtig gespoeld en gebit schoongemaakt. Ging prima en was blij dat het uit mocht want ik kaakklem helaas in mijn slaap nog steeds en dat heeft een pijnlijke nacht gegeven.

Heb overdag het gebit weer in gehad en geoefend met praten en nu weer uit voor te slapen straks. De zwelling zit niet in het tandvlees (gelukkig maar anders zou ik gebit nooit meer terug erin krijgen) maar voornamelijk in mijn wangen en hoop dat die snel weg trekt want dat voelt vervelend.

Eten/slikken is zonder gebit wel makkelijker. Met kunstgebit lijkt het alsof ik niet meer goed kan slikken. Alsof het boven gebit het verhemelte te lang is ofzo.
do, 05/12/2022 - 22:00 Permalink
Tandarts_Richa…

Het verlies aan smaak door de verhemelte plaat. is helaas niet te voorkomen. Gelukkig kunt u de verhemelte plaat verdragen. Velen hebben last v kokhals neigingen. Daar moet u doorzetten want de verhemelte plaat moet tot de A-lijn ( als u A zegt) want daar krijgt u de meeste houvast voor uw gebit. Uiteindelijk hoort u uw gebit in te kunnen houden zonder , wat velen als vies ervaren, kleefpasta. Ik zou nog even s'nachts inhouden totdat alle zwelling weg is en dan altijd boven en onder uitlaten!!. bij het slapen. Zeker als u klemt. Voorkomt te veel slinken v d kaak. Uw partner moet er maar aan wennen dat u dan geen tanden heeft.. Door het slinken ontstaan meer drukplekken en dat kan heel pijnlijk zijn. Teruggaan voor het verminderen v d drukplekken, niet mee blijven lopen. Tja een kunstgebit heeft niet alleen voordelen.....een mooi glimlach. Hoewel ik een kunstgebit, vanwege bezuinigingen v d zorgverzekeraar, vaak te wit met te kleine tanden vind. Te onpersoonlijk.( zie eerder vraag op dit forum).
vr, 05/13/2022 - 07:52 Permalink
Helena90

Smaak ben ik gelukkig niet verloren. Maar ik kan gewoon bijna niet slikken. De plaat van het bovengebit zit net iets te ver achter in het gehemelte om de slik beweging af te kunnen maken. Tabletten krijg ik dus ook niet binnen geslikt. Wat weer betekent gebit uit doen om een tablet te kunnen slikken. Heb nu vloeibaar pijnstillers maar mijn andere medicatie kan ik gewoon niet innemen daar moet ik het gebit voor uit doen.

Ook ben ik erachter gekomen dat zowel boven als onder het tandvlees gehecht is. Dus hoop dat dat ook snel geneest.

Voor de rest een beurs gevoel in de mond maar dat wijt ik aan het trekken.

Gebit inhouden lukt me gelukkig wel overdag. Heb nu veel last van speeksel. Waar ik normaal altijd een droge mond had, heb ik nu veel speeksel.
vr, 05/13/2022 - 11:04 Permalink
Tandarts_Richa…

Welkom in de wereld v kunstgebitten. de boven prothese grens op het verhemelte mag niet langer zijn dan de A-lijn. Dat is de grens tussen harde en zachte verhemelte. Te zien als je A zegt. Maar ook dat wordt vaak als vervelend met slikken ervaren. Te lang geeft vaak een drukplek dus auw. Speeksel heb je ook nodig tussen gebit en mond ( werking twee glasplaatjes met water ertussen). Ik wens zelfs mijn ergste vijand geen kunstgebit toe. Maar een heel klein percentage is op den langen duur tevreden.
vr, 05/13/2022 - 14:26 Permalink
Helena90

Nou ik heb vandaag al een half broodje met soep kunnen eten - lees voorzichtig al kauwen! - het zijn echt hele kleine mini hapjes want ik krijg geen grotere happen doorgeslikt. Dus eigenlijk mag ik niet klagen op dag 3.

Dinsdag naar de technieker en hopen dat die een stukje van dat bovengebit kan halen en dan kan ik weer goed slikken. (Hoop ik dan)

De grootste motivatie die een kunstgebit dragelijk voor mij maakt: Die stralende witte glimlach en geen zenuwpijn meer. Zenuwpijn vind ik erger dan deze last en pijn.

Ik hoop echt dat ik tegen Hemelvaart gewoon weer redelijk kan eten en slikken.
vr, 05/13/2022 - 21:29 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik help het je hopen. Maar wat ik zeg is dat zenuw pijn te verhelpen is . Regelmatig onderhoud/verzorging en ook het nodige herstelwerk. De oorzaak v zenuwpijn aanpakken dan komt het niet zo ver. Angst voor de tandarts is niet meer nodig.
vr, 05/13/2022 - 22:22 Permalink
Helena90

Ik heb nu 14 dagen het kunstgebit en heb al 2x drukpunten laten verhelpen van met name het ondergebit. Bovengebit zit perfect en had alleen paar kleine drukplekjes. Het ondergebit is lastiger daar had ik genoeg blaren van.

Ik probeer wel te eten - lees kauwen - maar dat is gevoelig/pijnlijk met name in het ondergebit. Een zacht laagje word er pas in juli in gedaan. Tot die tijd moet ik het gewoon even uithouden.

Is er geen gel of iets wat je in het ondergebit kunt doen wat de pijn remt op de wonden als een soort demp laagje? Zodat kauwen wat minder pijnlijk word.

Ook merk ik dat ik regelmatig klem met het gebit. En dat doet ook pijn natuurlijk die druk. Daarvoor leg ik het gebit uit in de nacht.

Ik heb al frietjes geprobeerd en zelfs pizza. Wel moet alles in kleine stukjes en dan is het nog voorzichtig zijn met ene kant kauwen en andere kant met tong gebit op zijn plaats houden. Kauwen met 2 kanten tegelijk vind ik lastig.

Het lijkt ook alsof ik niets door gekauwd krijg. Alsof het gebit echt de scherpte mist van een gewoon gebit.

Wel ben ik nog altijd blij met het resultaat en de glimlach die het mij geeft. Vooral ook het leven zonder pijnstillers voor dat is al heel fijn. Nu hoef ik ze alleen in te nemen bij mijn andere aandoening en dat is fijn omdat ze dan wel beter werken.
wo, 05/25/2022 - 01:16 Permalink
Tandarts_Richa…

Hoe is de gezegde...."wie mooi wil zijn".......Er is een zachte basis . Maar dat zijn weer extra kosten en het gaat niet lang mee. Gebit s'nachts altijd uit. U ondervindt helaas alle nadelen v e kunstgebit. U moet opnieuw leren eten aan 2 kanten tegelijk. even wennen. SAterkte
wo, 05/25/2022 - 18:01 Permalink
Helena90

Het gebit is weer aangepast de drukplekjes weg en ook gekeken naar het dicht bijten. Nu kan ik eindelijk wat eten aan 2 kanten! Weliswaar nog geen keiharde dingen maar een zacht stukje vlees kan ik nu kauwen/malen. Ook is aan het bovengebit de plaat weer een klein stukje ervan af gehaald waardoor slikken wat fijner is.

Het kost tijd, geduld en wat bijwerken maar uiteindelijk komt er zicht op het normale eten.

Nu nog even wachten en dan komt er een laagje in en dan is het ook wat zachter voor de wonden/gaten/tandvlees die nog steeds aan het dicht gaan zijn.

Het voelt nu ook fijn in de mond aan alsof het gebit zijn plaats aan het vinden is. Van een vol gevoel in de mond voelt het nu alsof het erin past. Kan ook eindelijk mijn tong over de voortanden van het kunstgebit laten gaan.

Dus wel een tip voor andere dragers: bij problemen ga terug en laat het aanpassen! Dat kan al een hoop pijn en ongemak schelen! Zeker omdat ieder mond anders is en een andere vorm heeft.
di, 06/07/2022 - 22:54 Permalink
Tandarts_Richa…

Goede tip als laatste. Maar al deze ongemakken wens je toch niemand toe. U bent pas een maand verder. En de kaak gaat nog verder slinken. Dit is pas het eerste noodgebit. Er zullen nog wat aanpassingen nodig zijn alvorens over wordt gegaan naar het eerste definitief gebit. Daarna komt nog de aanpassing/wennen bij het eerste definitief gebit. Let op gebit boven en onder uitlaten als je gaat slapen. Wie wil dat. Ik ken vrouwen waarvan de man niet eens weten dat zij een kunstgebit hebben. Daar schamen zij zich voor om zonder tanden te gaan slapen dus houden zij het gebit in met alle gevolgen v dien. Zorgverzekeraars gaan steeds minder vergoeden dus de eigen bijdrage wordt steeds groter, goed verzekeren.
wo, 06/08/2022 - 00:04 Permalink
Wilma buma

Ik ben blij om jouw verhaal te lezen. Ik krijg over 6 weken een volledige prothese. M'n tanden en kiezen worden in 1 x getrokken (ik heb alles nog) met lokale verdoving en kalmerend middel dormicum. Wel vraag ik me af hoe de kaakchirurg dat wil doen zonder dat ik stik.... Want ik lees overal dat een hele mond verdoven niet kan🙈.
wo, 06/15/2022 - 11:19 Permalink
Tandarts_Richa…

Dat gebeurt bij een KC onder begeleiding soms wel, er wordt tijd genomen en er is nog nooit iemand gestikt. Maar heeft u gelezen welke problemen naast het mooie uiterlijk bij schrijfster optreden. Blijkbaar heeft u dat niet begrepen tussen de regels door. Maar het is nog niet te laat zolang de kiezen niet getrokken zijn. Nooit aan beginnen tenzij het niet anders kan, maar ja dan is het te laat en zult u de klachten/nadelen op de koop moeten accepteren. Weest u zo vriendelijk uw , hopelijk positieve ervaringen te delen.
wo, 06/15/2022 - 23:05 Permalink
Frankie

Als antwoord op door Wilma buma

Hallo Wilma, ik ben idd ook blij met dit verhaal.... Ik krijg binnenkort een bovenprothese. Ook wordt het nog even spannend met het trekken van de tanden omdat er boven 1voortand een cyste aanwezig is. Ik kan me voorstellen dat het heel heftig moet zijn om meteen boven en ondergebit te 'moeten' laten verwijderen en daarvoor onder narcose te gaan. Zullen we elkaar op de hoogte houden... We kunnen misschien tips en tricks uitwisselen 😊
za, 06/18/2022 - 17:51 Permalink
Tandarts_Richa…

Jammer dat het zover gekomen is. Waarom moet u naar een boven gebit. Was het niet mogelijk om naar een gedeeltelijk gebit te gaan wat altijd de voorkeur zou moeten hebben. Vaak zijn de hoektanden nog goed genoeg voor een gedeeltelijk gebit. Zou mooi zijn te weten waarom ...
za, 06/18/2022 - 20:11 Permalink
netje59

Als antwoord op door Helena90

Bij mij is het nu 3 weken geleden dat ik al mijn tanden en kiezen heb laten trekken onder narcose. De ingreep zelf heb ik dus niet van gemerjt. De eerste 14 vond ik pittig. Pijn, zwelling, blaartjes, eten was lastig, praten gaat moeizaam. Nu na 3 weken gaat t langzaam beter. 2x prothes bij laten slijpen en softliner erin. Nu plak ik met fittydent. Daardoor kan ik langzaam wat meer eten. We houden de moed erin. Oefening baart kunst😉
ma, 07/04/2022 - 15:43 Permalink
netje59

Als antwoord op door Helena90

Bij mij is het nu 3 weken geleden dat ik al mijn tanden en kiezen heb laten trekken onder narcose. De ingreep zelf heb ik dus niet van gemerjt. De eerste 14 vond ik pittig. Pijn, zwelling, blaartjes, eten was lastig, praten gaat moeizaam. Nu na 3 weken gaat t langzaam beter. 2x prothes bij laten slijpen en softliner erin. Nu plak ik met fittydent. Daardoor kan ik langzaam wat meer eten. We houden de moed erin. Oefening baart kunst
ma, 07/04/2022 - 15:43 Permalink
Tandarts_Richa…

Het moet langzaam beter gaan. Vervelend dat u moet plakken. Maar dat moet beter gaan na de eerste rebasing. Helaas kunnen dan weer drukplekken ontstaan. Ervaart u ook minder smaak sensatie doordat de verhemelte bedekt is. Hoe jong bent u. Kon bij u ook geen gedeeltelijk gebit overwogen worden.
ma, 07/04/2022 - 20:56 Permalink
Tandarts_Richa…

Goede service. Jammer dat u niet een gedeeltelijk prothese, frame prothese, wilde. Indien mogelijk vaak een betere oplossing. wat u nu ondergaat en wat nog kan komen, wenst u toch niemand toe. Veel prothese dragers houden bij het slapen hun gebit in uit schaamte naar hun partner. Niet doen. Altijd uit doen . Gun uw kaak rust. Dan slinkt de kaak minder en de kaak heeft u nodig voor houvast v uw gebit. Ik zou zo lang mogelijk de rebasing uitstellen totdat uw noodgebit echt te los wordt.
ma, 07/04/2022 - 22:43 Permalink
netje59

Ik ervaar het gelukkig niet zo negatief als u het doet voorkomen. Mijn tanden waren echt mega slecht, kiezen had ik niet zoveel meer. Een enorm trauma van de schooltandarts vroeger heb ik helaas wel overgehouden. Dus dit was voor mij de beste oplossing.
Vandaag voor het eerst weer brood gegeten, ging prima. Iedere dag stapje voorwaarts
di, 07/05/2022 - 11:13 Permalink
Tandarts_Richa…

Waarschijnlijk met dezelfde problemen. Sorry dat ik zo negatief ben maar na 40 jaar heb ik de ervaring dat er meer veel meer mensen spijt hebben, na jaren gebruik, dan dat er blij zijn. Dan komen ze eisen om een implantaat gedragen gebit omdat zij niet meer fatsoenlijk kunnen eten. Problemen die voorkomen /uitgesteld hadden kunnen worden met een gedeeltelijk gebit/frame prothese. Maar ja een gebit wordt gefinancierd uit gemeenschapsgeld, de basis verzekering, dan hoef je zelf niet veel te betalen voor het opknappen v achterstallig onderhoud.
vr, 07/08/2022 - 11:18 Permalink
Tandarts_Richa…

Neen helaas . Maar daar is de KC niet voor. De zorgverzekeraars gaan er steeds scherper op letten. En een kies trekken is vele malen prijziger bij de KCX dan bij de tandarts. Men spaart de kosten in de loop der jaren en gaan pas als die kosten flink zijn opgelopen. Dan krijgt men alsnog de rekening, Ipv regelmatig te gaan zodat de kosten verspreid zich aandienen, in een keer. Helaas houdt men daar geen rekening mee en spaart men niet. De rekening kan oplopen. Daarom ga gewoon elke 6 maanden.
zo, 07/10/2022 - 19:59 Permalink
Tandarts_Richa…

Onder zo lang mogelijk houden, niet roken als dat de oorzaak is. Het boven gebit geeft vaak minder problemen. Een rebasing geeft opluchting omdat het gebit dan "passend" gemaakt wordt en lekkerder zit, maar vaak geeft dat ook weer drukplekken die pijn kunnen doen. Vergelijk het met lopen met te krappe schoenen, geeft ook blaren. En dat is wat wij proberen te doen , zo krap mogelijk passend maken, rebasen. De eerste 18 maanden slinkt de kaak het hardst dus zal er meerdere keren gerebased moeten worden totdat het slinken enigszins gestabiliseerd is alvorens men het definitief gebit maakt.Sterkte
zo, 08/21/2022 - 11:07 Permalink
netje59

Vandaag een eerste rebase gehad. Dat is ook weer een hele verbetering. Zit fijn. Eten en praten ging al goed, maar merk nu toch weer meer verbetering.
Als je ziet wat nu al kan en hoe het eruit ziet, hoe snel dat het al goed gaat. Ik ben er blij mee!!
Ik zeg niet dat het makkelijk was, maar met goede begeleiding in de tandkliniek, en een flinke portie doorzettings vermogen en positiviteit, heb ik alle vertrouwen in het verdere verloop
vr, 08/26/2022 - 19:50 Permalink
Tandarts_Richa…

Als het is zoals ik denk dat het was, ervan uitgaande v wat ik op de onderste foto zie, dan had ik u niet geholpen en u dringend v af proberen te praten met goede uitleg waarom en nadelen ervan. De nadelen openbaren zich pas na jaren. Anders geadviseerd een ander tandarts te zoeken ik zou het een misdaad gevonden hebben als ik ze had getrokken. Ja de stand ziet er mooier uit maar had waarschijnlijk ook gerealiseerd kunnen worden met een beugel. Gezien uw geschatte leeftijd, over de 40, had u een heel mooi kleur tanden passend bij uw leeftijd. Persoonlijk vind ik ze te wit bij uw huidskleur en de rimpels v tijd passend. Maar hier gaat het alleen om wat u mooi vindt . Mijn mening is daarin niet v belang. Als u maar tevreden bent. Laat ons over 5 jaar weten hoe de prothese dan zit tenzij u al eerder naar implantaten heeft geëist om een beter passend kunstgebit te krijgen..
vr, 08/26/2022 - 21:51 Permalink
Tandarts_Richa…

Goed dat u doorzet, een positieve houding is nodig om de eerste ellende, niet kunnen eten en los zittend gebit met drukplekken, te overkomen. Over een paar maanden als uw kaak verder is geslonken de volgende rebasing. Sterkte.
vr, 08/26/2022 - 21:53 Permalink
Tandarts_Richa…

U zult mij wel weer te negatief vinden maar geloof me in de praktijk bent u de tevreden uitzondering. Lees poost v Anne-76: problemen met nood prothese. Dat is meer de realiteit. Maar de meesten schamen zich ervoor en laten dus niets horen. Daarom ben ik blij met de vraag/verhaal v Anne-76. Wees gewaarschuwd neem de risico niet.
vr, 08/26/2022 - 22:15 Permalink
Tandarts_Richa…

Helaas door ervaring een realist. Het is zoals het is. Gelukkig bent u de uitzondering maar dat vind ik het gevaar voor diegenen die nog voor de keuze staan. Wij zitten met de brokken, en zie dat maar op te lossen. Heeft u de post v Anne-76 gelezen... dat is u gelukkig bespaard gebleven...Mw. Uitzondering. En verder ben ik blij met uw post .... laat zien dat er ook uitzonderingen zijn, maar vind het wel mijn plicht om de keerzijde, wat helaas de meerderheid is, te belichten. Dus negatief neen wel realist. Prothesen is een v mijn betere onderdelen, de moeilijke prothese. Maar neen zoals ik al eerder geschreven had ik had u niet geholpen maar doorgestuurd. Zou u toch willen vragen om hier uw ervaringen na 18 maanden, 5 jaar en 10 jaar te willen delen. Hoop dat u dan net zo tevreden bent en niet v uitzondering naar algemeen verandert bent die implantaten eist omdat u niets meer met uw gebit kunt. sterkte.
za, 08/27/2022 - 11:34 Permalink
Tandarts_Richa…

Wij hebben een staal met verschillende kleuren, Daarmee bepalen wij, samen met u, de gewenste kleur. Denk dat u een foto bij hebt gevoegd??? ( deze kleur). Of bedoelt u zo wit als bovenste foto, vraag dan WC ( toilet pot) kleur. Dan weet uw behandelaar genoeg. Als men nog tegenover een nieuw kunstgebit in de andere kaak eigen tanden heeft adviseer ik altijd die kleur of een halve tint lichter te nemen . Anders wordt het kleur verschil te groot en vragen anderen of de tanden niet goed gepoetst zijn.
zo, 08/28/2022 - 00:11 Permalink