wortel melktand gebroken dochter 4 jaar

Author:
Bezorgdevader
Posted:
ma, 11/18/2013 - 22:50
Hallo,

Helaas heeft mijn dochter van 4 jaar vorige week een val gemaakt tijdens de gym.
Hierbij is ze op haar gezicht gevallen.
Resultaat: een flinke dikke lip en een losse voortand in de bovenkaak.
Een aantal dagen later (3) is er bij de tandarts een foto gemaakt.
De voortand blijkt bij de wortel helemaal door gebroken te zijn (zie foto).
De tandarts heeft aangegeven de tand niet te trekken, omdat haar grote mensen-tand de wortel
er wel waarschijnlijk zou uitduwen. Het hematoom wat op het tandvlees zat is weggetrokken, en het ziet er ook rustig uit
Wel moesten we in de gaten houden of het niet zou gaan ontsteken. Ook als de tand eruit zou vallen
moesten we contact opnemen.

Mijn vragen:
Is de kans niet heel groot dat boven de breuk de boel gaat ontsteken en dat we dan grotere problemen krijgen?
Is het verwijderen van de wortelrestjes die nog in de kaak zitten geen hele lastige klus bij een kind van 4 jaar oud, zou dit niet beter door de kaakchirurg gedaan kunnen worden?
Zou je b.v. een weekend kunnen overbruggen als de tand eruit valt, of wordt het infectiegevaar dan te groot?

Alvast bedankt,
Bezorgdevader

Oeps 3 keer is ook weer wat overdreven...

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik begrijp dus dat als de tand er wel uitvalt we niet direct dezelfde dag bij de tandarts
op de stoep hoeven te staan om die wortel restjes te laten verwijderen.

Waar aan (behalve misschien verkleuring van het tandvlees en pijn) zou ik een ontsteking nog meer kunnen herkennen in dit geval.

Alvast bedankt.
di, 11/19/2013 - 21:40 Permalink
vV

zeer waarschijnlijk zal het wortelstukje gewoon met de wisseling mee gewoon worden weggedrukt door de blijvende tand, er is waarschijnlijk helemaal geen reden überhaupt de tandarts te bezoeken.
Behalve pijn en zwelling is er niets wat kan wijzen op problemen.
Ik denk dat u nu even moet proberen dit los te laten, in belang van uw dochter en uzelf.
wo, 11/20/2013 - 08:17 Permalink
Tandarts_Richa…

Hangt er vanaf hoe beweeglijk/los de tanden zijn. Even voelen. Als ik voel en ze te los vind adviseer ik ze te trekken. Anders laten zitten als er geen problemen zijn, regelmatig controleren. Ze zullen tussen5-7 jr wisselen. Nu waarschijnlijk eerder. Als eerder kan het langer duren voordat de blijvende tanden doorkomen. Dezelfde gevolgen als wanneer gewisseld wordt. Eerder dus misschien langer.
di, 05/10/2022 - 21:42 Permalink