Mijn positieve ervaring 1e bovenprothese

Author:
Jea1967
Posted:
za, 01/22/2022 - 10:39
Hoi allemaal
Graag wil ik mijn ervaring delen over mijn bovenprothese.
Wellicht ook fijn om eens een betere ervaring te lezen.
Afgelopen dinsdag 10 elementen in de bovenkaak getrokken en gelijk mijn prothese erin.
Wat een prachtig gebit en wat een gave witte tanden. Zo blij was ik ermee.
Naar huis en opgelucht dat ik dat gehad had.
De pijn daarna was eigenlijk een eitje en heb geen enkele pijnstiller hoeven te nemen.
Ja het voelt wat vreemd in de mond zo'n bovenprothese, maar dat ik nou kan zeggen; wat een drama... nee.
Dinsdag vloeibare dingen gegeten, soep, smoothies, yoghurt.
Mijn eerste nacht heerlijk geslapen en nog steeds geen pijn.
Woensdag controle. Alles zag er netjes uit, geen druppeltjes. Maar wat een putlucht kwam er onder die prothese vandaan.. gadver😮
Ik had daarna zo'n trek in iets dat ik een witte boterham in de melk gesopt heb en deze heerlijk voorzichtig naar binnen had gewerkt.
Smiddags een klein slaatje en in de avond soep.
Gewoon heel voorzichtig met eten en mijn tijd erover gedaan.
Donderdag nog steeds geen pijn en ook weer brood gegeten zonder korstjes maar dan met smeerworst. Ohhhh zo lekker. Kleine hapjes en mijn tijd ervoor genomen met een beker thee erbij.
Wat babybell kaasjes en een geprakte banaan.
Vrijdag moest ik terug om mijn ondergebit eigen tanden mooi te laten maken met facings, in de kleur van mijn nieuwe bovenprothese.
Het is zo gaaf geworden, zo blij als ik in de spiegel kijk.
Behalve dan als ik mijn prothese in de hand heb om te poetsen en ik kijk dan in de spiegel😂.
Dat is toch wel even wennen.
Vrijdagavond had ik zo'n trek in hartige dingen.
Heb 2 Frikadellen gegeten en bij de koffie mokkasticks en die daarin gesopt.
Dus ja, ik kan eigenlijk niet echt iets negatiefs vertellen.
Het is mij 1000% meegevallen, echt waar.
En het resultaat.... geweldig.
Zou het morgen zo weer doen!
Jea1967

Daar komt bij dat mijn geweldig fijne tandarts mij enorm goed begeleidt heeft dit traject.
En de tandtechnieker een prachtige prothese heeft gemaakt. Niet zo'n standaard ding, maar een prothese die niet van echt te onderscheiden is.
Dat alles bij elkaar maakt mijn positieve ervaring wel compleet natuurlijk!
za, 01/22/2022 - 11:23 Permalink
Tandarts_Richa…

Blij dat het tot nu zo positief is uitgevallen. Helaas, en ik hoop echt dat u er voor gevrijwaard blijft, komt daarna de ellende van uw eerste noodprothese. Uw kaak gaat slinken. De eerste 18 maanden het hardst. Regelmatig drukplekken daardoor en om de zoveel tijd rebasen/relinen om de verloren gegane ruimte door het slinken v d kaak op te laten vullen. Daarna uw definitief gebit met de daarbij behorende gewennings problemen. Velen zijn u voor gegaan en velen hebben gelukkig uw positieve ervaring gehad. Maar ik zie te vaak de keerzijde v d medaille. Alle ellende zoals beschreven in eerdere bijdragen op dit forum. Ik zou de gok niet durven nemen dat ik tot de gelukkigen zou behoren, stel je voor dat ik tot de probleemgevallen zou horen.. Er gaat niets boven de natuurlijke tanden en kiezen. Nogmaals ik ben blij dat het zo naar tevredenheid gaat. Zou u mij een plezier willen doen: een verslag op deze post na 6/12/18 maanden. En niet straks het hardst roepen om implantaten op kosten v d basisverzekering voor een implantaat gedragen kunstgebit. Ik duim voor u.
za, 01/22/2022 - 12:30 Permalink
Jea1967

Hoi Richard
Even een update.
Geen pijn of drukplekken.
Wel al 2x een softliner gehad en 3 weken geleden een rebase.
Inmiddels is de kaak alweer wat geslonken en de prothese te groot.
Afgelopen week bij de tandtechnieker geweest hiervoor.
Ik heb de pech dat ik weinig kaak heb zei hij en hoogstwaarschijnlijk zal ik in de toekomst implantaten nodig hebben in de bovenkaak.
Ik heb geen pijn of echt ongemak.
Voorlopig maar effe plakken en voor oktober staat er een afspraak voor de afdrukken vd nieuwe prothese.
Ik ben nog steeds heel blij met het resultaat en lach voor het eerst in 40 jaar breeduit en ben blij met mijn mooie witte tandjes😁
di, 05/03/2022 - 22:40 Permalink
Tandarts_Richa…

Esthetisch is men vaak blij. Maar het slinken v d kaak , plakken om houvast te krijgen etc etc zijn, o a, de gevolgen waar ik voor waarschuw. Niet iedereen kan daar makkelijk mee overweg. De eerste 1.5 jaar na extractie slinkt de kaak het hardst. Gelukkig met de tijd steeds minder slinken. maar dat proces houdt niet op. Ik probeer de ongeduld v mijn cliënten te temperen en pas na die 1.5 jaar tot een definitief gebit over te gaan. Begint men te vroeg dan moet men vaker rebasen. Dat zou zonde zijn met het def. gebit. Ik doe dat liever met de noodprothese. En natuurlijk kunnen implantaten uitkomst bieden. Maar dat wordt in Nederland niet altijd door een zorgverzekeraar vergoed. Dat is aan regels gebonden.
wo, 05/04/2022 - 17:49 Permalink
Jea1967

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ondanks de ongemakjes ben ik toch héél blij dat ik het gedaan heb.
Ik was er voor gewaarschuwd dat het best pittig kon worden met de noodprothese.
Maar altijd kiespijn of ellende in je mond is ook niet alles. Mijn ondergebit onderhoud ik zo goed mogelijk om deze zo lang mogelijk te behouden. Ik hoop dat Max me wil helpen met het vervangen van de composiet facings.
Ik geef wel weer een update.
Dank voor je reacties.
Groetjes
za, 05/07/2022 - 23:23 Permalink
Tandarts_Richa…

Gelukkig dat het tot nu goed voor je uitvalt. Dat is in verhouding weggelegd voor een v d tien personen. De meesten hebben veel aanpassingsklachten. En sommigen wennen er helemaal niet aan. Ik ken prothese makers die zelfs stoppen met het maken v immediaat prothesen vanwege de extra werk en klachten v d cliënten. Wij krijgen de schuld en kunnen het vaak niet goed genoeg maken. Zelfs ik die toch wel heeel veel ervaring heb in het maken v gebitten. Dankzij een goede leermeester, Harry Plompen.
zo, 05/08/2022 - 10:05 Permalink