Flinke pijn na wkb

Author:
Ronaldje1988
Posted:
vr, 04/29/2022 - 16:28
Gisterochtend een spoed endo gehad op kies (3 kanalen, 3 zenuwen). Foto liet een beginnende wortel punt ontsteking zien. Vannacht enorm veel pijn gehad (wel te onderdrukken met ibuprofen en paracetamol). Zojuist weer een enorme pijn aanval (alsof er enorm veel druk staat op de kies). Zakt na 10 minuten. Hoe lang kan deze napijn aanhouden? Mijn tandarts vervolgt de behandeling pas eind mei namelijk.
Tandarts_Richa…

Ik zeg altijd: de eerste 3 dgn kan de pijn oplopen, te onderdrukken met pijnstillers. Na 3 dgn moet het afnemen. De pijn gaat pas over na de definitieve behandeling/ afsluiting. Ook hier geldt: de eerste 3 dgn na afsluiting kan de pijn oplopen, te onderdrukken met pijnstillers. 7 dgn na eindbehandeling moet de pijn ver weg zijn. Indien er een zwelling ontstaat dat te groot is dan contact opnemen met uw tandarts. Wij hebben ruim tijd nodig om een definitieve behandeling uit te voeren. Dat is niet zo maar in de agenda gevonden. En een ontsteking dat zich langzaam heeft opgebouwd is niet met een handeling over.
vr, 04/29/2022 - 21:44 Permalink
Ronaldje1988

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dank voor het antwoord. Ik begrijp dat de napijn dus flink kan zijn, erg jammer. Mijn tandarts vertelde mij dat ik hoogstens nog een paracetamol zou moeten hebben na de behandeling, meer zou ik niet voelen. De kies is nu wat rustiger (vannacht helse pijn, alsof de tand er uit gedrukt wordt). Ik kijk het nog een dag aan anders morgen een afspraak bij de weekend arts in de tand te openen en te laten spoelen.
za, 04/30/2022 - 09:44 Permalink
Tandarts_Richa…

Als de druk idd te hoog wordt dan helpt het om de tand te "openen" en te spoelen. Indien u geen bloedverdunners gebruikt en geen maagklachten heeft dan kunt u Ibuprofen 600 bruis proberen 3x dgs. Eventueel in combinatie met paracetamol 500. Paracetamol erbij zou ik alleen doen voor het slapen gaan. Nooit dosering overschrijden.
za, 04/30/2022 - 10:08 Permalink
Tandarts_Richa…

Jammer dat er een kroon op zit want dat betekent dat er of doorheen geboord moet worden, met verzwakking als gevolg, voor de endo of de kroon afgetikt worden en later terug geplaatst wat natuurlijk het mooiste is. Als er doorheen geboord is dan afhankelijk v hoeveel weggehaald is , sparen voor een nieuw kroon, maar pas na een jaar als na controle blijkt dat de endo goed gelukt is.
za, 04/30/2022 - 23:01 Permalink
Ronaldje1988

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

De kroon is 2 jaar geleden gezet. Het is een flinke kies (element 36) dus volgens de tandarts was het geen enkel probleem om een klein gaatje in het midden van de kroon te boren en later op te vullen. Een kleine kies had de kroon wel beter er afgehaald kunnen worden, maar gelet op de grootte was dat voor dit element niet nodig. Het gat is minimaal (in het midden).
zo, 05/01/2022 - 12:52 Permalink
Ronaldje1988

Hier een update. Inmiddels twee bezoeken aan TA verder. Eerste keer kanaal opnieuw gereinigd (enorm veel pijn). Daarna namen de klachten af. Dag later enorme pijn weer. Terug naar TA en antibioticum amox cev zuur gekregen. Inmiddels dag 4 en het lijkt niet echt minder te worden. Inmiddels begin ik moedeloos te worden en ben ik in staat om over te gaan op extractie. Dit is geen doen meer. Alles geprobeerd maar de ontsteking lijkt te gaan winnen, dan offer ik maar een kies op. TA geeft aan dat antibioticum 2-6 dagen nodig heeft voor effect kan hebben, maar ik vind dat bijster lang duren.
vr, 05/06/2022 - 13:04 Permalink
Ronaldje1988

Overigens goed om te vermelden dat inmiddels TA ook diclofinac 50mg heeft voorgeschreven. Bij schoonmaken kanalen zag alles er goed uit (geen vuil aanwezig). Nog keer gecontroleerd op extra kanaal (microscoop) maar niets kunnen vinden. Ik heb meerdere WKB gehad, maar deze komt in de boeken als grootste teleurstelling ooit.
vr, 05/06/2022 - 13:07 Permalink
Tandarts_Richa…

AB heeft tijd nodig om te werken Heb Geduld. Anders doorverwijzing naar endodontoloog. Als je het geduld niet kan opbrengen en de kies laat trekken dan wel laten vervangen.....bijkomende kosten!!!. Auw in de portemonnee.
vr, 05/06/2022 - 17:18 Permalink
Ronaldje1988

Zojuist terug van de dienst doende tandarts. Een zeer professionele praktijk. Heb een uur in de stoel gelegen. Volledige nieuwe endo gehad. Bij openen kwam er bloed en pus uit de kies. Microscoop liet zien dat mijn tandarts de kanalen onvoldoende diep had gereinigd. Daarnaast ook 4e kanaal overgeslagen. Deze tandarts verstond haar vak! Heb nog nooit zo vertrouwd in een stoel gelegen. Maandag ga ik mijn tandarts bellen met de klacht dat hij onkundig heeft gehandeld. Tevens uitschrijven bij zijn praktijk en stap over naar deze tandarts van vandaag. Mijn endo heeft mijn eigen tandarts in 25 min gedaan, hoe kan ik nu dan een uur in een stoel liggen en er pijnvrij uitkomen. Bizar! Mijn tandarts zal zeker naar eer en geweten gehandeld hebben, maar ik moet toch concluderen dat hij de afgelopen jaren net iets teveel fouten in mijn gebit heeft gemaakt.
vr, 05/06/2022 - 22:22 Permalink
Tandarts_Richa…

Het is niet netjes als een dienstdoende tandarts een client inschrijft. Dat is een heren akkoord. Als een client perse na een bezoek in de dienst ingeschreven wilde worden dan vroeg ik de client eerst een akkoord v d "oude" tandarts schriftelijk mee te nemen. Maar ja tijden veranderen. Waar blijft de fatsoen. Misschien ben ik te ouderwets in normen en waarden en is het tijd met pensioen te gaan.
za, 05/07/2022 - 10:42 Permalink
Tandarts_Richa…

Heeft uw tandarts een microscoop gebruikt bij de wkb. Zo niet dan kan een vierde kanaal vaak niet te vinden zijn. De investering v e microscoop is op dit ogenblik voor mij niet financieel haalbaar. Bij twijfel stuur ik door naar de endodontoloog. Laat weten of de kies pijnvrij blijft. Als er veel druk is door een ontsteking dan geeft het opnieuw openen een uitlaatklep voor bloed en pus. Lengte v e kanaal meet ik met een apex locator in combinatie met x-foto's. Het is niet altijd mogelijk de volledige kanaallengte tot aan de wortelpunt met een microscoop te zien. Zeker niet bij een kies.
za, 05/07/2022 - 10:57 Permalink
Ronaldje1988

Overigens heb ik een zeer aardige tandarts. Niets van te zeggen. Maar voor vriendelijkheid ga ik niet naar een arts. Ik ga voor kennis en kunde. Afgelopen 5 jaren net iets te vaak dit soort missers meegemaakt (verkeerde kies gevuld, kroon niet vast gezet, vulling te ondiep waardoor uitvallen, dubbele Facturatie etc). Tot nu toe allemaal kleine ongemakken… deze week was een hel. Misschien als de emotie is gezakt ik het kan opbrengen om anders te beslissen. Maar voor nu ben ik er helemaal klaar mee. 3 consulten… en dan moet een spoed arts het probleem oplossen, consult 4 dus. Dat is in mijn optiek onkundig handelen. Maar vriendelijk is hij wel.
za, 05/07/2022 - 13:00 Permalink
Tandarts_Richa…

Mee eens vriendelijkheid is belangrijk, vertrouwen ook. Maar vooraan staat kundigheid. Maar ook bij een endodontoloog kunnen complicaties ontstaan. U noemt een paar volgens u missers. Zou graag de x-foto v de lengte bepaling willen zien om te beoordelen of wel de juiste lengte behandeld is. Nu net een vraag beantwoord v e endo die na weken nog een vreemd gevoel geeft. Daarom graag op lange termijn uw verslag v hoe het is afgelopen. Verkeerde kies gevuld...Heeft hij dat ook toegegeven of dacht u dat een ander kies gevuld zou worden. Een nieuw kroon zet ik ook met tijdelijk cement vast als ik eerst de reactie na plaatsen wil beoordelen. Ok een nieuw gelegde vulling kan loskomen. Witte vullingen plakken wij tegenwoordig. Er hoeft niet meer zoveel weggeboord te worden als vroeger met de grijze vullingen. Tja dubbele facturatie is slordig maar ook mijn balie assistente maakt fouten die hersteld kunnen worden. Dit is niet ter verdediging v uw tandarts maar om aan te geven dat het ons helaas allemaal een keer overkomt. Ga eens het gesprek aan met uw tandarts. Bespreek het, maak het transparant.
za, 05/07/2022 - 16:54 Permalink
Ronaldje1988

Hierbij een update: we zijn een week verder (9 dagen). 9 dagen pijn vrij! Helaas… vanmiddag begon de kies weer te rommelen. Er lijkt weer een druk op te bouwen. Kauwen doet zeer en het brandt. Morgen bel ik de TA op om weer te ‘spoelen’. Baal er wel van dat het na 9 dagen weer helemaal opnieuw lijkt te beginnen. Maar goed, ik wil koste wat het kost die kies behouden.

Overigens, mijn verstandskies begint nu ook weer te rommelen (was al bekend). Daar laat ik geen endo in doen (gezien mijn twee zeer slechte ervaringen daarmee). Die gaat er uit en in de vuilnisbak (ofzo).

Overigens een goed gesprek met mijn TA gehad. We zijn tot een constructieve oplossing gekomen en zetten de relatie voort. De emotie (na 2 weken pijn) hebben bij mij echt even de overhand genomen. Stond op het punt te vertrekken, maar ik moet bekennen: mijn tandarts heb ik al zeer lang en vind het op de persoon zeer fijne arts. We hebben wel afgesproken dat we geen behandelingen meer gaan doen voordat de praktijk met vakantie gaat. Ik schijn immers net wat vaker dan één gemiddelde patiënt een complicatie te hebben.
zo, 05/15/2022 - 21:03 Permalink
Tandarts_Richa…

Als de kies voor de verstandskies , de 7 er nog is dan zou ik ook geen wkb voorstellen. Er kunnen altijd complicaties ontstaan. Ook bij de weekend dienst waar u zo goed geholpen bent en waar u naartoe wilde switchen. Blij dat u een goed gesprek heeft gehad met uw tandarts. Zou zeker indien mogelijk een kies altijd behouden. Indien verder problemen ... misschien te overwegen naar de endodontoloog te gaan.
zo, 05/15/2022 - 22:18 Permalink
Ronaldje1988

Tandarts heeft gespoeld. Druk is er af, kwam geen vuiligheid uit. Tandarts heeft tevens soort van medicinale vulling in kanaal gedaan (tijdelijk). Nu heb ik geen pijn die spontaan uitstraalt oid, wel bij kiezen op elkaar doen (dan voel ik de wortel drukken). Gaat dit over?
ma, 05/16/2022 - 18:01 Permalink
Tandarts_Richa…

Zeven dagen na de definitieve afhandeling v d endo moeten de klachten ver over zijn. Het weefsel aan de wortelpunt is nog niet gelijk genezen en kan dus gevoelig zijn bij druk. Pas als de oorzaak, uw "dode" zenuw volledig geholpen is kan het weefsel aan de wortelpunt tot rust komen.
ma, 05/16/2022 - 21:59 Permalink
Ronaldje1988

Hier weer een update. Helaas is het niet zo goed afgelopen. Na wat pijn vrije dagen begon de boel opnieuw. Doorverwezen naar endo. Kon vrij snel terecht. Wortel blijkt gescheurd te zijn. Kies is er uit gehaald en gaan over op implantaat. Baal er enorm van (want het heeft naast veel pijn ook heeel veeel geld gekost).
ma, 05/23/2022 - 14:11 Permalink
Tandarts_Richa…

Tegen een fractuur is idd niets te doen. Jammer maar u heeft er alles aan gedaan. Zoals de Engelsen zeggen "Shit Happens". Het kost helaas wat.... ook een implantaat. Maar voor een goede kauwvermogen vind ik het waard.
ma, 05/23/2022 - 18:58 Permalink