Probleem met prothese

Author:
MichelleV
Posted:
zo, 05/01/2022 - 18:06
Hallo !

Kort geleden heb ik het besluit genomen in overleg met tandarts om een volledige bovenprothese te nemen. Helaas brokkelde voornamelijk mijn kiezen af en had ik continu onstekingen. Op dit moment heb ik 8 ontstekingen in de bovenkaak..

Ik heb inmiddels "gehapt" en ben bij de kaakchirurg geweest. Afgelopen vrijdag was ik bij de tandarts waar ik mijn prothese kon zien.

En het huilen stond mij nader, de voortanden zijn even groot als die van mijn dochter ( 5jaar melktanden) en zijn ongeveer 60% kleiner dan mijn huidige voortanden..

Ik heb meteen aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga en dat dit eruit ziet als een gebit van Aliexpress.. Assistente zei letterlijk: " Dit ziet er niet uit" en stond versteld over hoe dit eruit zag.

Eigenaresse van de tandartsenpraktijk was er niet en morgen bellen ze mij terug maar lieve mensen.. sta ik in mijn recht ? Kan ik hier nog iets aan laten veranderen?

Heb echt sinds vrijdag een ontzettend naar gevoel hierover en verschrikkelijke angst dat dit zometeen in mijn mond moet..
Tandarts_Richa…

Even voor de goede orde: zijn uw tanden /kiezen al door KC verwijderd?. U gaat waarschijnlijk voor een immediaat gok nood prothese. Er wordt gegokt hoe uw kaak zal zijn als uw tanden verwijderd zijn. Er kan ook meestal niet gepast worden omdat de natuurlijke resten in de weg zitten. Dus je kan niet zien hoe het wordt. Uw natuurlijke tanden zijn meestal een leidraad v hoe het zou moeten worden. Probleem is dat de meeste mensen juist kleinere, vooral witte tanden willen . Vind ik heel onnatuurlijk. Misschien dat de technieker daar van uit gegaan is. Natuurlijk kunt u aangeven dat u het niet mooi vindt. Kan ook aangepast worden. Zo uit de hand moeilijk goed te beoordelen. En als immediaat geplaatst, zult u moeten wachten totdat de wonden genezen zijn. Bij de aanpassing zult u het gebit een paar dagen moeten missen. Technieker moet de tijd hebben om aan te passen. Als uw tanden nog niet getrokken zijn dan aanpassen tot u tevreden bent voor het trekken. Maar zoals ik al aangaf moeilijk uit de hand te beoordelen. Beter nooit naar een kunstgebit gaan maar voor u waarschijnlijk te laat. Het eerste gebit is een noodgebit met alle aanpassingsproblemen die er bij horen. Zie eerder geplaatste vragen op dit forum.
zo, 05/01/2022 - 20:42 Permalink
MichelleV

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Sorry! Helemaal vergeten te vermelden.
Nee deze worden 21 juni verwijderd.

Ik snap dat dit een noodprothese is maar ik ben mij echt rot geschrokken over de grootte van de voortanden. Als zelfs de assistente zegt: "dit ziet er echt niet uit"

Maar ik zou dus het wel van te voren nog kunnen laten aanpassen?

Heel erg bedankt voor uw antwoord.
ma, 05/02/2022 - 00:42 Permalink
Eva86

Ik heb in april 2021 zowel boven als onder alles laten trekken en ook een immediaatprothese gekregen. Ik vond de tandjes ook erg klein. Dit valt in het begin niet zo op omdat je tandvlees gezwollen is... Na 7 maanden had ik wel zoiets van nou begint het er lelijk uit te zien maar ik was toen al bezig met de prothese maker om m'n echte gebitje te maken. En deze heeft dezelfde grootte tanden als dat ik had en zit heel mooi. Ik heb wel wat klachten die niet te verhelpen zijn maar na mijn zwangerschap krijg ik een gebit op implantaten dus ik zing het nog eventjes uit....

In het begin als je tanden In getrokken is het allemaal een beetje behelpen... Ik kon na een week of 2 weer een beetje normaal eten maar nu (ruim een jaar later) snijd ik nog steeds mijn brood en eet ik kleine hapjes. Op die manier gaat eten prima! Het is enorm wennen.... En ook echt even wennen aan zo een immediaatprothese... Ik kreeg na een week of 2/3 een zacht laagje erin en toen kon ik meteen goed eten. Na de rebasing even wennen zonder het laagje... Enkele weken later zat ik alweer volop aan de kleefpasta. Dat is eenmaal zo.
Zelf enorm blij dat ik dit heb gedaan, ook al was ik pas 34... Ik heb hele nare medicijnen geslikt en de tandarts kon niet op tegen de veranderingen in mijn mond. Ik had voordien slechts 1 X een gaatje gehad... Helaas is het zo gelopen. Is niet anders.

Nu lach ik volop en niemand ziet dat ik een prothese heb..... Krijg vaak complimenten over mijn gebit en ik laat ze lekker in de waan!!
do, 05/05/2022 - 19:39 Permalink
Tandarts_Richa…

Vroeger , en niet eens zo lang geleden, kreeg je niet gelijk implantaten. Toen moest eerst de kaak flink geslonken zijn, jarenlang ellende, alvorens er soms toestemming v d zorgverzekeraar gegeven werd. Het verbaast mij maar ik ben blij dat de zorgverzekeraars het roer hebben omgegooid en nu wel goedkeuren. Maar pas op wacht minimaal een jaar totdat de kaak op natuurlijke wijze is geslonken. En neen met een goed kunstgebit hoef je niet kleefpasta te gebruiken. Maar met een immediaat prothese helaas soms wel. S'nachts de prothese altijd uit laten. Helaas blijft de kaak slinken dus minimaal 1x per jaar laten controleren. Met implantaten elke 6 maanden. Goed reinigen want ook de implantaten kunt u net als uw tanden verliezen. Tijdig rebasen en om de zoveel jaar de kosten voor een nieuw prothese.
do, 05/05/2022 - 21:30 Permalink