mijn ervaring met intake voor turkse tandarts

Author:
selima2
Posted:
di, 07/10/2012 - 17:23
hallo, ik ben onlangs naar een kliniek in nederland gegaan waar ook een turkse arts aanwezig was, wil geen namen noemen, ging om evt. behandeling in turkije. Deze mensen zijn op geld uit. Men maakte een foto en uiteraard kreeg ik als advies alle tanden en kiezen boven laten bekronen en dat kon alleen allemaal tegelijk, vraag me niet waarom. MOcht niet verspreid worden over paar jaar b.v. Ook die ene kies die nog helemaal intact is, geen gaatje niets moest kroon op.... Mijn gebit is niet zo lang geleden goed gerenoveerd en het ging mij alleen om kronen voorin en op langere termijn vervangen van oude kronen.
En onderin moest er jawel, implantaten komen.... stond met mijn oren te flapperen. daar zijn 45 jaar geleden 2 kiezen getrokken, ik ben daar aan gewend, mijn onderkaak is nog redelijk. en ook weer kronen uiteraard.
De arts was nors en overleggen lukte niet echt. Er hing een dwingende sfeer. Je wordt overrompeld met ..Wat noodzakelijk is voor uw gebit.. enz.
Dit zijn geen tandartsen die met je overleggen en je gebit ook op lange termijn goed willen houden ondanks de verwoestingen aangericht door slechte tandartsen in mijn jeugd. Deze mensen proberen je zoveel mogelijk behandelingen aan te smeren met allerlei trucjes, en als je na 5 jaar problemen krijgt sja.... Dan zijn al je tanden afgeslepen. MIsschien zijn ze technisch goed maar niet nodig is niet nodig, een afgeslepen tand groeit niet meer aan.
uiteraard toonde men mij ook snel een foto van iemand met een oude kroon en daarna een hele mond vol nieuwe kronen. Je denkt dan oooh wat mooi wil ik ook... maar ik had gelukkig goed op dit forum gelezen. een verkooptrucje.
Dit is overbehandeling, heet dat zo? Ik ga er dan ook werkelijk niet op in.
Andere kant is dat ik de ned. kronen dus gewoon niet kan betalen.... echter dit is geen oplossing. Ik schrijf dit als waarschuwing voor anderen, laat je niets aansmeren wat nog niet nodig is. En in korte tijd ..tig kronen met alle bijbehorende spuiten, dat kan gewoon niet goed zijn voor je gezondheid.
Zou ik al in het buitenland naar een tandarts gaan, dan alleen een die ik zelf benader en rustig kennis mee maak, en die niet werkt via een organisatie hier in nederland.
Anneke-58

Beste Selima,

Heel vervelend voor je dat je een nare ervaring hebt meegemaakt met een turkse arts hier in Nederland. Daarnaast ook bedankt voor het waarschuwen. Alleen betekent het niet dat alle organisaties die bemiddeling en begeleiding doen niet te vertrouwen zijn en alleen aan geld denken.
Dit is trouwens met alles zo, als je een nare ervarig met iets, iemand meegemaakt hebt betekent het niet dat iedereen zo is.

Maar dat neemt inderdaad niet weg dat je voorzichtig moet zijn om hierop te letten.:-)
Ik wil hierbij dan ook medelen dat mijn man en ik erg goed zijn geholpen door een bemiddelingsbureau hier in Nederland. Wij zijn zeer tevreden over de zorg, kwaliteit en de begeleiding die we hebben gekregen zowel in Nederland als in Turkije. Het voordeel om dit via een organisatie te doen is juist bedoelt om je te beschermen van rare praktijken.

Als je alsnog geinteresseerd bent voor een behandeling in Turkije kun je me gerust mailen dan kan ik je de gegevens van de organisatie die ons heeft geholpen aan je geven.

Veel succes nog verder.

Groeten,
Anneke
za, 09/15/2012 - 20:43 Permalink
VIVAMED

Beste Selima,

ik werk ook in dezelfde sector, maar vind het enorm spijtig dat je zo een ervaring hebt. Het is inderdaad niet de bedoeling om zoveel mogelijk tanden te vervangen, maar enkel wat medisch noodzakelijk is te doen, in overleg met de patiënt.
Spijtig dat die instelling/ bemiddelaar jou op zo'n manier heeft proberen benaderen, waardoor jij nu alle organisaties over dezelfde kam gaat scheren. De bedoeling van bemiddelaars in medisch toerisme is echter mensen te begeleiden in het volledige proces, zodat ze een kwalitatieve behandeling ondergaan en het geen geldklopperij wordt en de mensen ook bij betrouwbare tandartsen/ implantologen terecht komen.

Groetjes
di, 01/22/2013 - 14:24 Permalink
selima2

Ik ben Selima, van de 1e reaktie. Ik zie dat ik de indruk gewekt heb dat al deze organisaties niet te vertrouwen zijn, dat was niet mijn bedoeling! Ik heb inmiddels ervaring met 2 turkse tandartsen (alleen gesprek) die beide veel te veel behandelingen wilden doen, maar ik weet dat er uitstekende tandartsen zijn ginds.. alleen hoe kun je het controleren. Verhalen van mensen over hoe blij ze zijn met kronen e.d. zeggen me weinig want schade komt soms pas na 5 jaren tot uiting.
Ook viel mij op dat sommige organisaties die mensen begeleiden slechts een paar jaar bestaan, daarna zijn ze opgeheven en wat dan als er problemen komen. Vooral met mijn gebit wat zo professioneel naar de .. is geholpen in mijn jeugd (kwam toen vooral op het platteland veel voor, vijftigerjaren) heb ik een betrouwbare instelling nodig.
Ik ga zelf binnenkort naar de tandarts in een ander land, in eerste instantie alleen voor een gesprek en controle, maar niet via een bemiddelende organisatie.

Realiteit voor mij en veel anderen is dat men de tandarts hier in nederland gewoon niet kan betalen, punt uit. Controle en een gaatje OK maar meer niet. De gemeente hier heeft alle bijstand voor medische kosten afgeschaft dus daar hoef ik ook niet aan te kloppen. Zelfs de peperdure verzekering speciaal voor minima vergoedt ocharme 500 euro per jaar, daar heb je niets aan, en dan wel een hoge premie. Het is goedkoper je niet te verzekeren. Veel mensen moeten gewoon wel naar het buitenland en dat zal steeds meer voorkomen. Of met rotte tanden lopen resp. een kunstgebit met alle ellende van dien. Met mijn kaken kan ik niet eens een kunstgebit nemen. Kortom het wordt het buitenland waar ook uitstekende tandartsen zijn.
Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid over wat ik bedoelde met het eerste berichtje.
Vriendelijke groet van Selima
zo, 06/02/2013 - 10:56 Permalink
pelis125

Dit slaat nergens op, als een turkse tandarts alleen op geld uit zijn, waarom ging je dan naar een turkse tandarts. En er zijn zat hele goede klinieken waar je hele goede implantaten etc. kuntlaten maken voor een hele betaalbare prijs. Zij doen het net als de tandartsen hier in NL. Het hangt er vanaf waar je heen gaat, welke kliniek je kiest. Hier in Nederland zijn er ook zat Nederlands tandartsen die zomaar rontgenfoto's maken. Ik heb in diverse Nederlandse tandartspraktijken stage gelopen en ik heb het zelf ervaren. nu spreek ik hierover de autochtone Nederlandse praktijken. Alleen omdat zo'n foto natuurlijk een hoop geld kost, hoe meer foto's er wordt gemaakt, hoe gunstiger het voor de tandarts is.
di, 02/04/2014 - 20:35 Permalink
selima2

Lieneke geeft in een paar woorden weer waar ik een heel verhaal voor op moest hangen. Er wordt bij sommige van die kennismakingsrondes van turkse tandartsen hier in nederland, druk op je uitgeoefend, om veel te veel kronen e.d. te nemen, de zgn. hollywood smile. Je ziet prachtige plaatjes van opgelapte gebitten. Maar geen informatie over hoe het met die mensen 5 jaar later ging. Omdat het per kroon inderdaad goedkoper is en het er mooi uitziet is het moeilijk nee te zeggen.
Dat die tandartsen te commercieel waren kwam ik uiteraard pas achter nadat ik hen gesproken had. De 'gratis foto' was voor hen volgens mij een lokkertje en een middel om mensen te grote constructies aan te praten (weet ik veel wat je kunt zien op die foto, dus kan het niet controlerlen). DIt alles geldt dus alleen voor een paar artsen die ik hier in Nederland sprak.
wo, 02/05/2014 - 21:25 Permalink
Ortholimburg

Turkse tandartsen die hier in West-Europa patiënten, of in dit geval ,"klanten" komen werven, maken in regel deel uit van organisaties met een commercieel doel voor ogen. Het is duidelijk dat ze zoveel mogelijk prothesewerk willen verkopen. En dat er hier goede vakmensen tussen zitten ,die technisch hoogstaand werk afleveren, is ongetwijfeld waar, net zoals er klooiers bij zijn, het vak onwaardig, maar dat is hier ook het geval.
Punt is dat deze mensen eerst en vooral implantaten en kronen willen verkopen ,en pas in volgende instantie het welzijn van hun patiënt voor ogen hebben. Het adagio " primum non nocere" is dan meestal ver weg.
do, 02/06/2014 - 00:16 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik heb een praktijk gehad met 33% allochtone cliënten. Regelmatig Turks werk gezien. Helaas tot nu geen goed werk. Vaak onnodig werk. Gezonde tanden en kiezen beslepen. Waarom???. Alleen om witte Kronen te verkopen. In uw berekening v kosten...houd rekening dat u een vlucht naar Turkije boekt en bijkomende hotel kosten als u klachten krijgt aan de in Turkije gemaakte werk. Er zijn heel goede tandartsen in Turkije maar die hebben zelfs hogere tarieven dan in Nederland. Denkt u nu echt dat u in Turkije een Mercedes kunt kopen voor de helft v d Nederlandse tarief,????. Kijk wat er gebeurd is met "Dommy" Roelvink. Dat moet toch waarschuwing genoeg zijn.
za, 04/16/2022 - 04:18 Permalink
Tandarts_Richa…

Vindt u dat u het Nederelands werk niet kunt betalen.... Maak een mee jaren plan met uw tandarts ... spaar en doe het geleidelijk. Helaas kunnen er in Nederland ook complicaties ontstaan. Voorkom is beter dan genezen.
za, 04/16/2022 - 04:22 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik ken een paar in Istanbul en Ankara, maar die zijn helaas 1.5x duurder dan in Nederland. Tja kwaliteit heeft een prijs kaartje. U kunt in Turkije geen nieuw Mercedes kopen voor de helft v d Nederlandse prijs. Het verschil moet ergens vandaan komen. En neen het is niet alleen de lagere lonen. Lagere loon geldt daar niet voor de kwalitatief goede experts. Men mag rekenen wat zij willen. En vergeet niet de retour vlieg en verblijf kosten voor de nazorg of eventuele klachten op termijn. Heb vaak dat men daarvoor bij mij komt. Als ik dan uitleg dat nieuwe voorzieningen gemaakt moeten worden omdat de in Turkije, door goedkope tandartsen gemaakte voorziening, vaak niet voldoen aan de in Nederland geldende normen ben ik de gebeten hond. Don't kill the messenger.
vr, 10/13/2023 - 09:22 Permalink
vV

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

sterker nog: meeste werk dat ik zie wat daar gedaan is zal resulteren in vroegtijdig verlies eigen gebit. Als ik dergelijk werk zou doen zou ik mn vak niet meer mogen uitoefenen...en terecht...
Kiezen die zeker te behouden zijn trekken, implanteren, slecht aansluitende kronen , slechte vormgeving waardoor niet goed reinigbaar, Wortelkanaalbehandelingen en kronen op kiezen die gewoon met een vulling behandelbaar zijn etc etc.
za, 10/14/2023 - 11:26 Permalink