Probleem met gevulde kies, tandarts vind niks

Author:
chrissy84
Posted:
vr, 04/08/2022 - 22:42
Dag,

Ik hoop hier op het goede adres te zijn en antwoord te krijgen op mijn vraag. Zal mijn situatie hier eerst uitleggen.

Begin maart had ik wat last van een tand. Boven, 1e tand naast grote voortand.
Ik moest nog voor controle naar de tandarts, dus een afspraak gemaakt.
Mijn eigen tandarts bleek met zwangerschapsverlof dus ik was bij haar vervanger aan de buurt. Prima dacht ik.
Hij deed controle, ook foto's gemaakt en alles was in orde.
Ik heb toen gewezen op de pijn bij mijn voortand. Hij adviseerde mij eerst af te wachten met pijnstilling omdat hij niets kon zien.
In de 2 dagen erna begon de tand bij vlagen verschrikkelijk pijn te doen, met uitstraling naar de hoektand en 1e kies. Paracetamol haalde niets uit.
Terug naar de tandarts. Hij heeft toen de 1e kies (waar een grote vulling zit en wortelkanaalbehandeling) opnieuw gevuld: mogelijk zat er een breukje in de kies.
Ook heeft hij mijn hoektand waar ooit een stukje van afgebroken was weer verlengd: om de druk op mijn kiezen/gebit beter te verdelen.
Aan de tand heeft hij niks gedaan.
Naar huis en de dagen erna heerlijk genieten van napijn..... en uiteraard de tand die nog steeds met vlagen pijn deed.
Paracetamol deed nog steeds weinig.
Meteen na de behandeling voelde de vulling in de kies raar. Het voelde scherp tussen kies en hoektand en er leek iets te zitten, wat ik met de tong kan bewegen (er zit ruimte tussen de hoektand en kies).
Paar dagen later terug gegaan, bij een collega omdat de tandarts die dag vrij was. De collega heeft wat gepolijst.
Lijkt niet te helpen want het voelt nog steeds vreemd.
Ik dacht het zal wel genezen uiteindelijk.
Na 1,5 week (vanaf dag 1) weer terug door de pijn in mijn voortand, was geen houden meer aan.
Hij heeft toen de "koudtest" gedaan en de tand reageerde niet. Toen heeft hij een gaatje geboord waar ik eerst niks van voelde, daarna zakte ik door de vloer. Meteen verdoving en is hij begonnen aan een wortelkanaalbehandeling.
Dat laatste bleek het remedie voor de pijn aan de voortand, in de afgelopen 2 weken is de pijn nagenoeg weg (moet nog een tweede behandeling hebben om de wortelkanaalbehandeling af te maken).

De ruimte tussen de kies en hoektand geneest echter niet. Blijft scherp aanvoelen, en het voelt of er iets (los)zit. Het tandvlees/gehemelte is rauw, voelt alsof het open is. En klopt af en toe.
Ik kan niks zien, zit namelijk aan de binnenkant. Toch weer terug gegaan, maar de tandarts ziet er helemaal niks aan. Hij reageerde een beetje alsof ik het allemaal verzin.
Ik heb ragers, stokers, speciale floss geprobeerd, komt niks los.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ben altijd super goed geholpen door mijn tandarts en als ik een e.o.a behandeling heb gehad geneest dat eigenlijk nagenoeg zonder pijn of problemen.
Nu weet ik niet wat ik moet doen.
Is een gat tussen kies en hoektand normaal? En geneest het tandvlees wel als er scherpe randjes zitten (wat de reden lijkt te zijn dat het irriteert)?
Om er weer bij de tandarts over te beginnen lijkt me zinloos.....
Heeft iemand advies?
Tandarts_Richa…

Ruimte tussen tanden en kiezen kan en is afhankelijk van hoe ver zij uit elkaar liggen. Niet altijd mogelijk met gewoon vull-materiaal te sluiten als de ruimte te groot is. Misschien wel met een kroon. Als het scherp is dan laten polijsten. Voel gelijk of scherpte weg is. Anders verder polijsten. U kunt vaak meer/beter voelen dan dat wij kunnen zien.
ma, 04/11/2022 - 17:24 Permalink