Flink teruggetrokken tandvlees na beugel

Author:
Floortje__
Posted:
ma, 01/08/2018 - 10:19
Drie jaar geleden wees mijn tandarts mij erop dat mijn tandvlees van mijn onderste tanden flink is teruggetrokken door de beugel die ik had voor mijn overbeet. De beugel is er inmiddels 15 jaar uit (vanaf mijn 13e) en ik heb altijd een retentiespalk gehad. De spalk is een half jaar geleden vervangen waardoor ik toen een week zonder liep, ik merkte dat vooral mijn ondertanden erg gevoelig waren in die week; ik durfde niet echt iets af te happen omdat ik veel druk voelde op mijn tanden. Daaruit lijkt het dat de spalk nog altijd veel aan mijn tanden loopt te trekken?

Mijn vragen zijn:
1. Kan het door de spalk komen dat mijn tandvlees nog verder terugtrekt?
2. Is het verstandiger om de spalk te verwijderen? (ik had geen scheve ondertanden, alleen een overbeet maar die heb ik nu alsnog/weer)
3. Wat is er te doen aan teruggetrokken tandvlees? Is zo'n tandvleestransplantatie of pinhole ingreep alleen cosmetisch of is het ook om meer steun en bescherming te bieden? Zijn er nog meer alternatieven?
4. Hoe groot is de kans dat mijn tanden los gaan staan of dat ik ze verlies? Wat zijn dan nog de opties? Kun je bijv. een kroon krijgen als je bijna geen tandvlees meer hebt? Of denk ik te ver na?

Ik heb verder een heel sterk gebit, nooit een gaatje gehad o.i.d..

Mijn wortels liggen nu dus wel bloot (zie bijgevoegde foto). De tandarts dacht dat ik er composiet op had laten zetten omdat mijn wortels (blijkbaar) wit zijn, maar dat is dus niet het geval. Ik heb geen pijn aan de blootliggende wortels, geen last van koud/warm maar ik heb sinds een paar weken wel een kloppend gevoel rond het gebied waar het tandvlees zo is teruggetrokken.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen informeren want ik maak mij behoorlijk zorgen.
Attach
Floortje__

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb al 15 jaar een spalk alleen is deze een half jaar geleden vervangen omdat ik veel aanslag rondom de spalk had. Dat teruggetrokken tandvlees zit er al járen, dus dat zal niet van de nieuwe spalk zijn? Waarom zou ik opnieuw een beugel moeten? Want mijn tanden staan gewoon recht? Ik heb wel een overbeet maar ik durf niet te zeggen of die uberhaupt ooit weg is geweest, het is in ieder geval niet iets waar ik (weer) een beugel voor wil.
wo, 01/10/2018 - 20:00 Permalink
jeetje joh

Als antwoord op door Floortje__

zo te zien is er een dunne tandvlees structuur en weinig tot geen slijtage na 15 jaar (dit is het enige dat ik zie),je bent nu ongeveer 30 en je hebt ooit een beugel gehad die boven naar achteren gtrokken heeft en onder naar voor. Helaas kun je dan te maken krijgen met ondertanden die wat te ver het naar voren zijn gegaan zodat er aan de buitenzijde geen bot zit dat het tandvlees steunt. Hierdoor heb je een groter risico op hetgeen je laat zien. tandvlees operaties hebben meestal maar een korte houdbaarheid. Wanneer je er geen last van heb,lekker schoon houden en laten zitten zo.
vr, 01/12/2018 - 15:54 Permalink
Floortje__

Als antwoord op door jeetje joh

zo te zien is er een dunne tandvlees structuur en weinig tot geen slijtage na 15 jaar (dit is het enige dat ik zie),je bent nu ongeveer 30 en je hebt ooit een beugel gehad die boven naar achteren gtrokken heeft en onder naar voor. Helaas kun je dan te maken krijgen met ondertanden die wat te ver het naar voren zijn gegaan zodat er aan de buitenzijde geen bot zit dat het tandvlees steunt. Hierdoor heb je een groter risico op hetgeen je laat zien. tandvlees operaties hebben meestal maar een korte houdbaarheid. Wanneer je er geen last van heb,lekker schoon houden en laten zitten zo.

Wauw, wat een verhelderend antwoord! Heel erg bedankt! Dit is ook voor het eerst dat ik ook snap waarom mijn tandvlees daar is teruggetrokken! Ik dacht altijd dat het teruggetrokken werd doordat je tanden uit het tandvlees getrokken worden (naar achter gewipt) maar dan begreep ik niet waarom het bij mijn ondertanden was aangezien die naar mijn weten dus inderdaad naar voren gezet zijn (wat ook logisch is met een overbeet). Heel fijn om het nu te kunnen visualiseren, dank!

Ik heb nog wel nog steeds dat kloppende gevoel, beetje zenuwgevoel denk ik, ik durf het niet zo goed te zeggen. Het lijkt wel op mijn hartslag te vallen (niet elke hartslag). Ik heb het nu een week of 3. Wat zou dit kunnen zijn?

En is het niet 'erg' dat er geen bot meer zit aan de voorkant? Staan mijn tanden dan alsnog wel stevig in mijn kaak?

Ik hoop dat je deze twee vragen nog kan beantwoorden, dat zou mij een hoop rust geven :)
vr, 01/12/2018 - 20:50 Permalink
Anoniem77777

Als antwoord op door Floortje__

Hoi!

Ik heb iets soortgelijks, bij mij is mijn tandvlees ook teruggetrokken door het draadje/de beugel van vroeger. Maar kan dit dan alleen worden opgelost met een nieuwe beugel? Of ook met een tandvlees transplantatie, operatief? Ik heb namelijk niet echt zin om weer een beugel te nemen op mijn leeftijd maar ik wil mijn tanden ook niet kwijt :(
za, 03/24/2018 - 01:38 Permalink
wieweet

Hallo,

Is het een veel voorkomende klacht, terugtrekkend tandvlees door spalkje of door de wijze waarop tanden zijn gecorrigeerd met een beugel?
Ik had dit gevraagd aan de ortho ivm een beugel van mijn zoon. Het tandvlees zou zich aanpassen was het antwoord.
Ik maak me hier zorgen over omdat bij mijn zoon de ondertanden-rij op gelijke hoogte wordt gebracht door een doorgegroeide hoektand wat naar beneden te brengen en de rest van de tanden omhoog. Je trekt ze dan toch uit de kaak? Het lijkt me dat de tanden daar kwetsbaar van worden.

Dank alvast voor de reactie!
zo, 04/10/2022 - 09:55 Permalink
Tandarts_Richa…

zie antwoord op uw vorige vraag. Vaak trekt het tandvlees terug door onvoldoende en verkeerd reinigen. Heb ook uitgelegd met overbelasting. Zorg dat uw zoon goed reinigt. Ik adviseer 4x p d. reinigen, goed niet snel. verder ook gebruik v ragers. Mede fluoride spoeling. Laat u begeleiden door een goede mondhygienist. Laat uw tandarts/ mondhygienist beoordelen of het terugtrekken v uw tandvlees niet door verkeerd/ onvoldoende reinigen.
ma, 04/11/2022 - 17:04 Permalink
sam_cocha

Als antwoord op door Floortje__

Hoi Floortje,
Ik heb vandaag precies hetzelfde probleem geconstateerd bij mijn ondertanden. Gelijk naar de mondhygiëniste geweest en die gaf inderdaad een vergelijkbaar antwoord als in deze thread, namelijk dat het kon zijn gekomen doordat mijn tanden naar voren zijn gezet.
Deze thread stelt me wel gerust dat het blijkbaar vaker voorkomt en gelukkig niet mega veel kwaad kan.
Maar ik vraag me wel af hoe de situatie nu bij jou 5 jaar later ervoor staat?
ma, 05/01/2023 - 16:15 Permalink