Beetverhoging: de relatie tussen de keel en kaken & vragen omtrent het informeren van de client over de behandeling

Author:
d9999
Posted:
wo, 03/30/2022 - 05:27
Hallo iedereen,

Ik zit met wat vragen:

1. In hoeverre worden tandartsen opgeleid bekend te zijn met de anatomie rond de de kaken, keel en tong en de relatie tussen de 3? De tandarts die bij mij namelijk in 1 klap 1,75mm liet opbouwen was bekend met de spanningsklachten die ik had rond de keel. De indruk is dat hij de dingen heeft onderschat en daarmee het risico heeft genomen. Eind van het liedje is dat ik de relatie tussen de keel en kaken heb leren begrijpen door opbouw te hebben gekregen en er sterk averechts op te hebben gereageerd. Inmiddels heb ik bij de kaakfysio begrepen dat de spanningen in de keel bij mij voortkomen uit een spierprobleem van de tong, en dat daarmee de kans te verwachten was dat het hele gebied (kaken-keel-tong) in een overspanning terecht zouden komen door extra druk op de kaken te zetten, zoals bij mij is gebeurd. Nou vraag ik me dus echt af in hoeverre zijn tandartsen bekend zijn met dit soort informatie?

Belangrijk: Is het normaal spanningsklachten bij de keel te negeren voordat overgegaan wordt tot opbouw? Of is het normaal dat dat reden is eerst een bekwaam te oordeel verkrijgen voordat overgegaan wordt tot behandelen?

2. Wat is ongeveer de standaardprocedure wat betreft het informeren van de client alvorens over te gaan tot opbouw? Waarover wordt verteld? In hoeverre worden clienten gewezen op risico's? Wat zijn de risico's die gemeld dienen te worden? Wat zijn de complicaties waarover verteld dient te worden? Ik heb alleen over niet-alarmerende complicaties gehoord als gevoeligheid op de kiezen en hoofdpijn die weer weggaat. Wat dient er verteld te worden rond wennen? Standaardtermijnen en eventuele termijnen? Aangezien de meesten volgens de tandarts snel zouden wennen, is mij een vrij lichtzinnig beeld geschetst hierover. Achteraf, bij het verlagen zei hij dat wennen bij mensen met een minimale opbouw al weken tot langer kon duren. Ik had natuurlijk graag van tevoren over dit soort termijnen gehoord. Wat is het percentage mensen dat meer moeite heeft met acceptatie? En wat is het percentage dat een opbouw niet verdraagt? In hoeverre dienen clienten op de hoogte gesteld te worden over moeite hebben met accepteren tot de kans niet te verdragen? Of zijn de percentages zo verwaarloosbaar dat over dit soort complicaties in het geheel niet hoeft te worden verteld? Is het heel uitzonderlijk dat kaken in een stand van overspanning terechtkomen? Zo uitzonderlijk dat het risico daarop niet gemeld hoeft te worden? Of dat de keel overspannen raakt ervan?

3. Is het ook gangbaar om bij een client die melding heeft gemaakt van spanningen rond de keel gewoon maar op te gaan bouwen, ipv dat bijv. geleidelijk, laag voor laag te doen, of dmv een splintje eerst te laten wennen? Hoe vaak wordt een splint uberhaupt ingezet voordat er wordt opgebouwd, ook ivm een idee te geven van hoe de ingreep zal aanvoelen? Of hoe vaak wordt er geleidelijk opgebouwd?

Allemaal vragen :))) Onwijs bedankt aan eenieder die mij wil helpen wat opheldering te verkrijgen!
d9999

Ik ging telkens terug naar het veld waar ik het bericht opstelde voor een aanpassing, niet snappende dat elke aangepaste versie gepost werd. Nu staat mijn bericht er 6x en krijg de niet goede versies niet weg. EXCUSUS HIERVOOR. Heb het forum al benaderd
wo, 03/30/2022 - 15:04 Permalink
Tandarts_Richa…

Wij krijgen les in anatomie.1.75mm is niet echt veel. Max dat ik in een prothese heb opgebouwd was 1.4 cm. Maar niet in een keer. Oorzaak v spanning klachten in de keel zou ook kunnen voortkomen uit een verkeerde verhouding tussen de kaken...waar in de keel.... wat is de afwijking in de mond etc. En als het niet geaccepteerd wordt verder kijken etc... je kan ook het opgebouwde gedeelte weg slijpen. Gedegen onderzoek vooraf is altijd belangrijk om een diagnose te stellen. En afhankelijk v d diagnose een behandel plan op te stellen / uit te voeren. En dan komt de reactie op de behandeling...een v d reacties kan betekenen geen acceptatie dus verder onderzoeken / behandelen. Behandel strategie leg ik altijd uit en de vermelding dat er risico's / complicaties kunnen zijn. Onmogelijk om alles uit te leggen ...het is een menselijk lichaam waar v alles mee kan gebeuren. Soms moet je al gaande improviseren. Moeilijk over termijnen te spreken daar ieder individu anders reageert. Percentages?? ik weet ze niet eens. Belangrijker is dat iedereen anders reageert.1.75 mm is niet veel maar kan heel veel aanvoelen. Soms pas ik bij grote afwijkingen, meer dan 5 mm, een splint toe. kleiner in een keer, en tja dat wordt soms niet geaccepteerd dus aan passen met helaas bijkomende kosten voor de client.
wo, 03/30/2022 - 20:21 Permalink
d9999

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hallo Richard,

Bedankt voor je antwoord! Gekgenoeg heb ik ineens geen toegang om prive berichten te sturen, vreemd.
Behandelstrategie..Hij had aan de hand van een 3 D scan diktes gemeten, spreekstand bepaald etc. Daar had ik wat praktische informatie over gekregen, 1-2mm, uitleg composiet versus porselein etc, ook niet expliciet in verband met de mogelijkheid weer te kunnen verlagen..Dat wekt toch een heel andere indruk. Denk dat ik misschien wel was gaan nadenken als er over een weer verlagen was gesproken..En toen was het opbouwen..
Jij zou bij iemand die over spanningen in de keel begint onderzoek naar die keel doen dus begrijp ik? Ik weet wel dat ik gekke dingen doe met die kaak, naar achter trekken met klemmen, naar voren duwen als ik niet klem. Achteraf word ik dan mondbewust. Ik trek de kaak met klemmen naar achter vanwege een strakke beet (type 2 div 2, zeg ik dat goed?). Daarmee vermijd ik druk op het bovenfront. Voel inderdaad dat ik de tong naar achter trek, de kaak, en dat dit beiden druk op de keel uitoefent, dus ook die kaak..Mondgewoontes was niet naar gekeken bijvoorbeeld. Spanning op de kaak was trouwens waargenomen.
Complicaties, risico's: dat was echt alleen het soort dingen als gevoeligheid op kiezen, en hoofdpijn. Maar jij zou uitgebreider vertellen? Wat voor soort risico's en complicaties vertel je vrij standaard over als ik vragen mag? Ook over de kans op moeite met, of niet accepteren?
Periode van acceptatie: Sowieso kwam de kans op moeite met tot niet accepteren niet aan bod. Achteraf zei hij ook dat wennen over het algemeen snel gaat dus dat het kon kloppen dat hij pas achteraf toen hij tot het minimale verlaagde begon over dat wennen bij mensen met een minimale verhoging al weken tot langer duren kon (op dergelijke termijnen doel ik als ik het heb over lange termijn). De indruk over wennen was nogal rooskleurig op me overgekomen, weet nog dat ik nietsvermoedend erin ging
Had nul ervaring met hoe een mm aanvoelt. Het klinkt nietig. Kiezen naar originele vorm terugbrengen middels computerberekeningen..Vandaar dat ik bij 1-2mm ook echt niet stil stond bij de ervaring te moeten wennen aan een onnatuurlijk voelende en beklemmende beet. Was niet op die beklemming geattendeerd. Klinkt heel naief achteraf, maar ik was naief. Hoorde net van iemand dat zij was gewezen op 6-8 weken moeite kunnen hebben met kauwen omdat kaken naar elkaar toe moesten groeien..(weet niet hoe hoog het bij haar was). Maar dat ik over dergelijke dingen niet te horen heb gekregen, is dat normaal?
Oja, heb dus een strakke beet. Is het normaal dan om eerst op te bouwen en daarna orthodontie te krijgen? Vlak na de (verlaagde) opbouw kwam ik bij de ortho en die waarschuwde me meteen die ie zou gaan inslijpen in die verse opbouw, daar flipte ik van..Ik als leek zijnde, met dat ik voel dat ik dus die kaak naar achter trek ivm hoe ik klem door die beet, denk dat het logischer was geweest eerst die occlusie aan te passen.. Zal best dat verhoging die strakke beet iets oplost, maar ik snap die aanpak gewoon niet. Ik vermoed nu met die manier van klemmen, dat die keel door die occlusie komt. Misschien duw ik de kaak wel naar buiten als ik niet klem om de keel weer ruimte te geven, wie weet..
do, 03/31/2022 - 11:27 Permalink
d9999

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ik snap het niet helemaal. Je bedoelt dat een kaak in vanzelf naar achter toe in positie laten vallen meestal niet gaat, we naar voren en opzij? Daarnaast kan ik dus stellen dat bij mijn mondgewoontes door de Klasse II Type 2 malocclusie ik kan stellen dat mijn kaken geen goede verhouding tot elkaar hadden? De spanning bij mij niet voortkwam uit slijtage zomaar, waardoor diagnose opbouw het antwoord was? De strakke beet zou ik misschien iets minder last van hebben gehad met hogere tanden, maar het is geen situatie gebleken zomaar op op te bouwen. En het is standaard eigenlijk dat eerst voor orthodontie wordt gekozen alvorens over te gaan tot restauratie? Het lijkt mij logisch.
do, 03/31/2022 - 19:09 Permalink
Tandarts_Richa…

Voor mij is dit moeilijk te beantwoorden. Ik bedoelde dat een verkeerde verhouding meestal niet leidt tot het naar achteren trekken v d kaak zoals u gevraagd heeft. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ik zou eerst ortho doen voor opbouwen. U kunt uw tandarts vragen wat zijn bedoeling was. Was u van plan een ortho behandeling te starten. Zo niet kan ik opbouwen begrijpen als poging tot verbetering. Waarom bent u niet in uw nog jongere jaren door ortho behandeld. Had misschien het een en ander kunnen voorkomen. Makkelijk praten achteraf.
do, 03/31/2022 - 19:43 Permalink
d9999

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Achteraf komt er dan de mondbewustheid heh haha. Ik trek de hele zaak naar achter, mondhoeken, wangen, kaak, tong. Halsspieren spannen ervan aan. De spanningen rond de keel heb ik echt duidelijk aangegeven. Dat hadden ze moeten onderzoeken en me over moeten vertellen dat opbouw hierop van invloed kon gaan zijn. Kwam per ongeluk ter sprake in verband met het niet verdragen van bitjes doordat ik vroeger wakker schrok van beugels alsof deze in de keel beland waren. De vraag was orthodontie inderdaad. De ortho wekte ook de indruk de volgorde niet logisch te vinden. Ik heb in het verleden beugels gehad, maar de zaak is gewoon weer wat naar de origenele staat terruggekeerd.
do, 03/31/2022 - 20:25 Permalink