Graag informatie mbt tandarts op afbetaling.

Author:
nananana
Posted:
di, 02/15/2022 - 12:22
Beste allemaal,

Ik hoop dat dit bericht gepast is op dit forum. Het is best moeilijk om informatie te vinden of antwoord te krijgen mbt deze vraagstelling.

Dit bericht plaats ik namelijk voor mijn moeder. Helaas heeft zij erge mond problemen (vooral het bovengebit). Door erge financiële problemen heeft zij dit jaren achterwegen gelaten om het gebit bij te houden( ook heeft het er mee te maken dat mama vroeger bij een tandarts is geweest die haar echt veel pijn heeft gedaan en ik denk mede hierdoor en het financiële plaatje plus een stukje schaamte dat dit door de jaren heen op ze beloop is gelopen). Alleen ik merk echt dat ze veel pijn heeft en ik wil der echt heel graag helpen haar hierbij bij te staan.
Alleen is bij mij het financiële plaatje ook niet heel best om volledig alles in 1 x te betalen. Ik ben al bij een aantal tandartsen geweest inc. Mijn eigen tandarts, alleen die willen helaas niet helpen om het b.v per maandelijkse overschrijving of etc. Te kunnen financieren.

Heeft er iemand een idee of advies hoe ik dit voor mijn moeder kan oplossen of iemand kan vinden die hier wel voor open staat? Het maakt me totaal niet uit wat te kosten zijn, zolang mama maar kan geholpen worden.

Ik hoop dat jullie mijn iets meer van informatie kan verzien.


Bedankt alvast.

Gr. Nana.
Tandarts_Richa…

De tandarts is helaas geen bank waar een lening afgesloten kan worden en in termijnen terugbetaald kan worden. Daar zijn banken of andere instanties voor... zo te googelen. Niet een kwestie dat wij tandartsen niet willen helpen, graag zelfs om u tandheelkundig bij te staan. Er zijn ook praktijken aangesloten bij een keten die met factoring maatschappijen werken. Soms kan bij de factoring maatschappij op afbetaling de nota voldaan worden, niet bij de tandarts. Daar zijn waarschijnlijk kosten aan verbonden. Maar als het u niet uitmaakt wat de kosten zijn, misschien kunt u het voor uw moeder voorschieten. Oh neen u gaf aan de kosten ook niet te kunnen dragen. Misschien dat u ergens een lening kunt krijgen.
di, 02/15/2022 - 18:04 Permalink
vV

Je kan er niet blij mee zijn, maar de broodnodige informatie staat er wel in.
De tandarts is niet de aangewezen persoon om financiering bij te regelen.
Via bv infomedics kan dit wel, binnen redelijke grenzen.
En afhankelijk van de situatie: als het om een kunstgebit gaat: die valt voor het grootste deel onder de basisverzekering. Wel ook onder eigen risico. En indien trekken wellicht door de kaakchirurg gedaan moet worden valt ook dat onder basisverzekering.
En indien de tandarts met bv infomedics werkt , komt er uiteindelijk alleen een nota voor het deel wat niet onder de vergoedingen valt.
Het is ook een kwestie van de juiste vragen stellen. fixeren op het financiele deel gaat t niet worden wanneer niet bekend is wat er gedaan moet en wat de kosten zullen zijn.
Dan kan je gaan kijken naar oplossingen. Wanneer het bv zo is dat er breukrisico is wat hoog is, en/of er wellicht onderliggende medische zaken zijn die het verstandig maken dat de kaakchirurg het trekken doet kan dat aanzienlijk schelen.

en verder: Richard is idd een mooie man, geeft heel veel heel goede antwoorden.
Mits de vraagstelling iets is waar hij wat mee kan. een vraag over financiële zaken is lastig te beantwoorden als niet bekend is waar het om gaat qua bedragen....
wo, 02/16/2022 - 19:20 Permalink
Tandarts_Richa…

Sorry voor mijn soms te directe en soms botte antwoorden. Mijn directheid vindt men vaak een probleem maar ik bedoel het goed door de vragen binnen mijn beperkte kennis en vrije tijd te beantwoorden. Dank u vV... u brengt het altijd wat diplomatieker/ vriendelijker. Ben altijd blij als ook anderen commentaar geven. Ik kan niet alles weten en weet dat ook niet.
wo, 02/16/2022 - 21:39 Permalink
kiesjes123

Hoi Nana,

Je bericht is al wat ouder maar misschien heb je hier iets aan, dus ter info;

Heeft jouw moeder een bijstandsuitkering. Dan zou zij gebruik kunnen maken van een collectieve zorgverzekering met een aanvullende verzekering.
Heeft zij bijstandsuitkering en zelf een zorgverzekering dan kan zij een bedrag aanvragen om de kosten voor de aanvullende verzekering op te vangen dmv een tegemoetkoming.

Er bestaat een soort noodfonds waar sommige mensen aanspraak op mogen doen. Zij keren dan een bedrag uit voor de tandartskosten.
Uiteraard is dit een hele papierwinkel om eea te onderbouwen als je zo'n aanvraag doet.
Mocht je moeder toevallig een bewindvoerder hebben dan kan je deze daar eens naar vragen.

Los van het inkomen zou het sowieso verstandig zijn dat je moeder toch een aanvullende tandverzekering afsluit. Juist omdat een groot geldbedrag niet ineens op te hoesten is.

Wanneer er sprake is van psychische of psychiatrische problematiek en je moeder heeft een behandelaar dan zou het goed zijn deze situatie te bespreken met haar behandelaar.
Op basis van een medische indicatie vanuit een behandelaar kunnen soms de tandartskosten vanuit de basisverzekering worden vergoed.

Is dit allemaal niet het geval of weten jullie het niet precies dan kan je een beroep doen op maatschappelijke ondersteuning hierin. Zij helpen jullie dit alles op een rij te zetten en weten waar ze moeten zijn en organiseren dit dan voor je moeder.
Hoe je deze maatschappelijke ondersteuning aanvraagt is per gemeente verschillend. Start bij het WMO loket op het gemeentehuis.

Sterkte!
di, 04/25/2023 - 06:00 Permalink