Spalkje alleen lijmen, niet vervangen

Author:
chaoticinternetnerd
Posted:
do, 02/10/2022 - 18:02
Hallo!

Onlangs bij de tandarts vier druppels lijm op mijn spalkje laten zetten. Hiervoor is 4 keer de code T164 “Draad (Spalk) gebruikt. Is deze code geldig voor het slechts lijmen van de huidige spalk die er al zat? De lijm was wat te dun geworden dus er is alleen wat lijm op gedaan. Vind 100 euro voor vier druppels lijm echt bizar.

Klopt dit?
Tandarts_Richa…

U betaalt niet alleen voor de "lijm" , welk kwaliteit/prijs materiaal is gebruikt, maar ook voor de expertise/tijd v d tandarts en zijn team. Onze tarieven worden bepaald door de NZA. Makkelijk of moeilijk. Het is hetzelfde tarief. Zie een eerder vraag op dit forum. Heb al eerder een antwoord gegeven op de vraag welke tarieven gebruikt mogen worden.
do, 02/10/2022 - 21:56 Permalink
chaoticinternetnerd

Maar waarom kostte het bij vriend van me dan 56 euro voor het volledig vastzetten van zijn spalk? Ik vind 120 euro voor drie minuten werk echt belachelijk.

Ik voel me gewoon afgezet. Vroeg vanmiddag ‘Vind u dat mijn tandvlees er gezond uit ziet, nu ik 2 keer daags ben gaan flossen?’ En hup voor ik het weet heb ik een pocketmeter in mijn mond en krijg ik daar kosten van. Conclusie was “Keurig gezond tandvlees en prachtig roze”

HOEZO wordt er dan een pocketmeter in mijn mond geduwd en krijg ik daar een rekening van? Ik vraag gewoon of mijn tandvlees er met het blote oog gezond uit ziet. Als het er zo mooi roze en pocketloos uit zag had ze me dat ook gewoon kunnen melden.
do, 02/10/2022 - 23:13 Permalink
chaoticinternetnerd

Zojuist contact met de NZA gehad en tandarts is verplicht de code F812a te gebruiken voor het lijmen van mijn retentiespalkje, die kost 39 euro voor de hele bovenkaak in plaats van 24 euro per tand. Dus heb contact opgenomen met mijn tandarts en de factuur wordt aangepast.
vr, 02/11/2022 - 09:44 Permalink
Tandarts_Richa…

Vroeger werd gedeclareerd zoals uw tandarts nu gedeclareerd heeft. Niet om het goed te praten maar misschien was hij nog in "oude"modus. NZA is voortdurend bezig met bezuiniging. In Januari zijn veel codes veranderd, je wordt er gek van. Een onderzoek altijd c11 geweest nu c002.,,,,Waarom???. Maar een bezoek aan de tandarts is nu net als een kerstboom geworden. Heel veel ballen maken een mooi boom. Of ik nu 3 minuten er over doe om een vulling te maken of twee uur. Ik mag hetzelfde maximum ( maximum tarief) rekenen, niet meer omdat ik meer tijd en materiaal nodig heb, zo krijg je een gemiddeld omzet....zo bepaald. Ja omzet, niet verdienste, de kosten zijn zo hard gestegen , niet in verhouding met de in verhouding gedaalde tarieven. Net gegoogled (Wat verdient een tandarts?
Een tot twee jaar na afstuderen heeft een tandarts volgens het onderzoek een gemiddeld bruto jaarinkomen van € 61.200, blijkt uit het onderzoek. Na 10 jaar is dit gemiddeld € 132.100. Dit zijn cijfers van zowel tandartsen in loondienst als zelfstandigen. Het uurtarief voor een zzp tandarts is ongeveer € 150,00 (ex BTW)). U betaalt voor alles wat wij doen als u vraagt, ook al is het mondeling een antwoord geven, dan maakt u gebruik van mijn kennis. Afschuwelijk vind ik het dat er zo met onze tarieven door NZA gemanipuleerd wordt. En Nederland heeft ,Europees gezien, een v d goedkoopste tarieven. Niet denigrerend bedoeld maar ik ken computer programmeurs die meer verdienen. Weet u wat het kost om een loodgieter een uur te laten komen. Zo kan ik doorgaan, maar ja men vindt dat tandartsen ZOOOO veel verdienen dat ze niet mogen klagen. Persoonlijk vind ik het niet voldoende om alleen te kijken of iets er goed uitziet, dat moet ik ook onderzoeken. Hoe kan ik vaststellen of iets pocketloos is zonder de "pocket" te onderzoeken, ik moet er in. Stel je voor dat ik alleen op basis van zicht een oordeel/diagnose stel en het blijkt niet zo te zijn....dan hoor ik u ook klagen...en terecht!.
vr, 02/11/2022 - 10:25 Permalink
Tandarts_Richa…

Het uurtarief v e zzp tandarts is 150 ex btw, gemiddeld, wordt opgebracht door de praktijk eigenaar. Daar boven komen de kosten v materiaal, hypotheek, afschrijving, reservering, vervanging, onderhoud, verzekeringen, loon personeel, etc etc.... De tandarts is effectief 3 minuten bezig geweest. Maar hoe lang heeft het totale consult in beslag genomen inclusief 10 min reinigen en luchten kamer ivm Covid, hoe lang is de kamer voor u bezet geweest. Maar de tandarts, geldwolf, zal natuurlijk meer dan de nu 39 eur. berekend hebben. Gelukkig heeft hij zijn "fout" hersteld.
vr, 02/11/2022 - 11:12 Permalink