Teruggetrokken tandvlees door verwaarlozing. Wat nu?

Author:
Chloë1980
Posted:
do, 02/03/2022 - 14:54
Hallo,

Ik heb mega angst voor de tandarts, en daardoor lang niet geweest (20 jaar, misschien meer, ben nu bijna 42). In die jaren poetste ik wel, maar flossen of met ragers of stokers deed ik niks. Ik kreeg veel tandsteen en ik merkte dat ik hier en daar wat teruggetrokken tandvlees kreeg, bij mijn ondertanden is het het ergste. Het begon denk ongeveer 15 jaar geleden, ik merkte dat het stukje tandvlees tussen mijn ondersnijtanden los zat, ik schrok wel, maar uit angst niet aan de bel getrokken. Het tandvlees trok zich steeds meer terug en het tandsteen hoopte zich op.

Eindelijk de stap genomen naar de tandarts! En gelukkig had ik maar 1 gaatje (groot gat inmiddels) en een oude vulling die vervangen moest worden. Ook heb ik een scheefgroeiende kies, groeit half tegen het verhemelte. De kies daarachter is degene met het gat, maar de tandarts kan daar niet goed bij vanwege die gekke kies, dus eerst die nutteloze kies eruit en dan de andere kies behandelen. Maar alles op zijn tijd (angst he). Vorige week naar de mondhygiënist geweest voor een grondige reiniging.

Nu hetgeen waar ik mee zit.. het teruggetrokken tandvlees bij mijn ondersnijtanden. De tandarts heeft er eigenlijk niks over gezegd. De mondhygiënist maakte er ook niet veel van, maar hij zei wel dat de tanden er niet zomaar uitvallen, ook niet als er al een beetje speling in zit (ik kan ze een héél klein beetje bewegen) en hij zei dat we er alles aan gaan doen om het weer gezond te krijgen en ga vanaf nu elk halfjaar heen.

Maar een vriendin van mij heeft ook teruggetrokken tandvlees, en dat ziet er veel minder heftig uit dan bij mij en zij wordt doorgestuurd naar een parondontoloog en hebben ze het over een flapoperatie.

Ik durf zelf amper in een appel te bijten uit angst dat mijn tanden erin blijven hangen. Wat is nu wijsheid? Second opinion vragen misschien? Of gewoon vertrouwen hebben in tandarts en mondhygiënist?

Ik zal wat proberen foto’s meesturen.

Groeten, Chloë
Attach
Tandarts_Richa…

Jammer geen foto v d voortanden. Maar als het ongeveer hetzelfde beeld heeft als getoonde foto's denk ik dat u net op tijd bent. Niet de Tandarts maar u moet er alles aan doen, ragen /stoken/poetsen/verstandig eten/niet roken etc om erger te voorkomen. Als uw tandvlees grens voorbij de vaste gingiva (tandvlees) komt dan kan nog wat gedaan worden om te voorkomen dat u uw tanden verliest. Goed dat uw tandarts en mondhygiëniste u over uw angst helpt. Zet door. Er zijn ook tandartsen die in samenwerking met een mondhygiëniste veel aan parodontologie doen waardoor u nog niet naar de parodontoloog hoeft. Zij zullen u door verwijzen als zij denken het niet zelf te kunnen oplossen....Met uw inzet.
do, 02/03/2022 - 17:49 Permalink
Chloë1980

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Bedankt voor uw reactie! U stelt mij gerust, dank u wel. Ik ga ook écht mijn tanden nu goed verzorgen, elk halfjaar tandarts en elk halfjaar mondhygiënist. Ik rook overigens niet, drink weinig koffie of thee (3 kopjes in de week denk ik) maar ik eet wel zo nu en dan een snoepje 🙈

Kan ik naast het poetsen, flossen, ragen enzovoort ook nog spoelen met een bepaalde mondwater of is dat onzin?

Groetjes, Chloë
do, 02/03/2022 - 18:25 Permalink